استاندار مازندران: مطالبات کشاورزان تنها از طریق اتاق اصناف کشاورزی شنیده می شود

استاندار مازندران: مطالبات کشاورزان تنها از طریق اتاق اصناف کشاورزی شنیده می شود

سید محمود حسینی پور روز شنبه در شورای سیاستگذاری کشاورزی مازندران با بیان اینکه روزمرگی کشاورزی در استان باید از بین برود و برنامه های راهبردی کشاورزی با رویکرد جهادی محقق می شود، افزود : این رویکرد بر اساس سند آمایش سرزمین کشاورزی عملیاتی می شود.

وی ادامه داد: تدوین سند راهبردی باید در سرزمینی کشاورزی استان مازندران عملیاتی شود.

نماینده عالی دولت در مازندران تصریح کرد: اتحادیه و تعاونی های کشاورزی نقش اساسی در پیگیری مطالبات کشاورزان دارد.

وی با توضیح این که طبق اساسنامه و دستور العمل اتاق اصناف کشاورزی ارایه خدمات بخش کشاورزی منوط به داشتن پروانه نظام صنفی کشاورزی است، ادامه داد: در زمان حاضر کشاورزان باید با مراجعه به سامانه سبک و دریافت پروانه کسب کشاورزی، ثبت نام کنند.

استاندار مازندران از کشاورزان استان خواست تا با مراجعه به سامانه جامع نظام صنفی کشاورزی کشور sabak.org ثبت نام را انجام بدهند، گفت: نظام صنفی کشاورزی خدماتی را به صورت الکترونیک ارائه می دهد که کشاورزان به دنبال دستیابی به آن هستند.

حسینی پور ادامه داد: این رویکرد مهم در دولت سیزدهم مورد اهتمام قرار گرفته و در مازندران که کشاورزی نخستین فعالیت اقتصادی استان است، باید بیش پیش مورد اهتمام قرار بگیرد.

وی ادامه داد: رقابت سبب رشد کیفیت و کمیت تولیدات کشاورزی مازندران می شود و این هدف با شکل گیری تعاونی کشاورزی محقق می شود.

استاندار مازندران گفت: اقتدار و توانمندی اعضای اتحادیه و تعاونی های کشاورزی در رسیدن به اهداف رشد کیفی و کمی تولیدات کشاورزی استان بسیار مهم است.

حسینی پور با ذکر این نکته که ۴۴ سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته اما هنوز کشاورزی مازندران سنتی است، تصریح کرد: این که پشت میز بنشینیم و حرف بزنیم، اما برنج پر محصول و محلی کیفی استان همچنان پس از گذشت حدود هفت ماه روی دست مردم بماند، اصلا پذیرفتنی نیست.

وی با اظهار این که برای جذب سرمایه‌گذاران کشاورزی باید برنامه‌ریزی عملیاتی تعریف کنیم، گفت: اکنون متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری کشاورزی در استان هستند اما طرح های کشاورزی مشخص نداریم.

وی بیان داشت: دانشگاه های مازندران، مراکز رشد کشاورزی همراه با دستگاه های اجرایی باید ورود جدی به توسعه کشاورزی استان داشته باشند.

استاندار تصریح کرد: تحول کشاورزی مازندران را باید عملیاتی کنیم.
مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده و هفت درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد. دولت سیزدهم در مازندران یکی از اولویت‌های خود را توسعه این بخش اعلام کرده و اینک با پیگیری مسوولان ملی و استانی تلاش بر این است تا این ظرفیت دیار علویان بیش از پیش شکوفا شود.
در این بین برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.
همچنین طبق آمارهای رسمی، مجموع باغ های مرکبات مازندران ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده هستند. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.

اخبار مرتبط

پرداخت ۵۳میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران مازندران

رئیس سازمان چای کشور: ۴۰ درصد از مطالبات چایکاران شمال کشور پرداخت شد

توزیع 300 کیلو بذر بین سویاکاران نوری

0 نظر

ارسال نظر

capcha