بستری ۶ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان های بابل

بستری ۶ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان های بابل

مصطفی جوانیان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم‌اکنون ۶ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان های بابل بستری و تحت درمان هستند. اظهار کرد:قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس یک بیماری فرصت‌طلب است و عمدتاً در بیماران دیابتیک دیده می‌شود و یا بیمارانی که دچار نقص سیستم ایمنی می‌شوند.

وی با بیان اینکه این بیماری به خصوص بیشتر در کسانیکه به نوعی قندشان از کنترل خارج شود دیده می شود، افزود:یکی از درمان‌های مؤثری که برای بیماران کرونایی استفاده می‌شود، کورتون است که تاثیر مشخص‌شده دارد اما نباید کسی کورتون را سرخود استفاده کند و حتما با تجویز پزشک باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد:همچنین پزشکانی که کورتون شروع می‌کنند حتما بایستی اندیکاسیون ها و زمان شروع را دقت کنند و طول مدت را هم رعایت کنند که اگر طول مدت رعایت شود و دوز مناسب بوده و همینطور قند بیمار کنترل شده باشد، معمولاً اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه قارچ سیاه عمدتاً با بیماری دیابت و نقص سیستم ایمنی در ارتباط است، اما با فشارخون ارتباطی ندارد،گفت:بسیار نادر خواهد بود که فردی از پیش هیچ مشکل زمینه‌ای مثل دیابت و غیره نداشته باشد و بخواهد به این بیماری مبتلا شود و عمدتاً در افراد با بیماری زمینه ای ایجاد می شود به‌خصوص زمانی‌که کورتون مصرف می‌کنند.

جوانیان در مورد قابل درمان بودن قارچ سیاه یادآورشد:در مراحل اولیه اگر فردی که مبتلاشده مراجعه کند و زود تشخیص داده شود با داروهایی که داده می‌شود و گاهی اوقات هم با جراحی‌های وسیع قابلیت درمان دارد اما درمانش سخت بوده و ساده نیست و لازمه‌اش این است که اولاً مراجعه زودرس وجود داشته باشد و دوم این‌که پزشک سریعاً بتواند تشخیص داده و کار خود را انجام دهد.

وی افزود:بیماران مبتلا به کرونا در مصرف آب‌میوه دقت کنند، چون توصیه‌شده که آب‌میوه مصرف کنند اما مصرف بی‌رویه و بیش از اندازه ، از آب‌میوه‌های صنعتی مشکل ساز خواهد بود، به‌خصوص آن‌هایی که زمینه قند دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد:افراد ممکن است که قندشان در حالت عادی در حدی بوده که دارو مصرف نمی‌کردند اما در این مرحله به علت بیماری و مصرف زیاد مواد شیرین مثل آب میوه و یا خرما و عسل به همراه یا بدون مصرف کورتون ممکن است ، قندشان بالا برود، پس باید بیماران دیابتیک و یا حتی کسانیکه زمینه دیابت در خانواده و بستگان درجه یک دارند ، باید در کنترل قند خون و همچنین مصرف مواد شیرین دقت لازم را داشته باشند.

 

اخبار مرتبط

مرگ پسر ۶ ساله با شلیک تفنگ شکاری در فریدونکنار

بازدید فرماندار ویژه شهرستان بابل از ایل‌راه های این شهرستان

جشنواره شاخه نبات در دانشگاه علوم پزشکی بابل

0 نظر

ارسال نظر

capcha