نقش بی بدلیل نظرات تخصصی و متعهدانه کارشناسان دادگستری در توسعه عدالت قضایی

نقش بی بدلیل نظرات تخصصی و متعهدانه کارشناسان دادگستری در توسعه عدالت قضایی

رئیس کل دادگستری استان با تأکید بر نقش موثر و بی بدیل کارشناسی؛ حضور اشخاص متخصص و متعهد در این عرصه را بسیار ضروری دانسته و خاطرنشان کرد: اظهارنظر کارشناسی و بررسی ابعاد تخصصی و فنی موضوع مورد ارجاع به کارشناس مهمترین ابزار یاری رساندن به قضات در صدور آرا اصولی و دقیق است.   
عالیترین مقام قضایی استان بر نظارت گسترده و ارزشیابی عملکرد کارشناسان تأکید و افزود: همانطور که کارشناسی فنی و عادلانه مهمترین عوامل تأثیرگذار در احقاق حق بوده در نقطه مقابل آن کارشناسی ناعادلانه و خلاف واقع مهمترین عامل تضییع حق و موجب بی عدالتی خواهد بود که می تواند روند رسیدگی به پرونده های قضایی را دچار اختلال کند.    
حجت الاسلام و المسلمین اکبری با تأکید بر اینکه نظرات کارشناسی باید از سه منظر اخلاقی ، دینی و انسانی نگریسته شود افزود: کارشناسان و اهالی فن باید در هرگونه اظهارنظر تخصصی خود که به مراجع قضایی ارائه می گردد؛ خدا را در نظر گرفته و ضمن بکارگیری دانش و مهارت خود با نظرات متعهدانه و تخصصی قضات را در احیاء حق و امحاء بی عدالتی یاری رسانند.          
رئیس کل دادگستری مازندران با اشاره به تبعات گسترده نظرات سوگیرانه و غیرعادلانه کارشناسی تأکید کرد: نظرات نادرست کارشناسان متخلف علاوه بر کیفر دنیوی عقوبت بسیار گسترده اخروی را برای این اشخاص به بار خواهد آورد که دارای اثرات تکلیفی که شامل فعل حرام و اثرات وضعی نیز خواهد بود.           
رئیس شورای قضایی استان رعایت دستورات قضایی ار سوی کارشناسان را الزامی دانسته و خاطر نشان کرد: کارشناسی باید در چارچوب دستورات صادره و در مهلت تعیین شده صورت پذیرد و نظارت بر عملکرد کارشناسان باید بصورت سیستمی و الکترونیکی بعمل آید

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha