هنرستان‌های مازندران خط مقدم تولید اقلام مقابله با کرونا

هنرستان‌های مازندران خط مقدم تولید اقلام مقابله با کرونا

سال ۹۹ از سوی مقام معظم رهبری سال " جهش تولید " نام گذاری شد، جهشی که آموزش و پرورش مازندران آن را برای خود به تولیدات مدرسه محوری تعبیر و تکلیف کرد که با هدف تربیت دانش آموزان شاغل و خوددرآمد بتواند سهم آموزش را در جهش تولید ادا کند. . 

حال ویروس کرونا با تمامی بحران ها  مشکلاتی که ایجاد کرده است، این فرصت را برای هنرستان های مازندران فراهم کرد تا بتوانند نخستین گام خود برای حرکت رد مسیر جهش تولید را بردارد. 

همزمان با شیوع ویروس کرونا در استان مازندران ، شهروندان با کاهش چشم گیر اقلام بهداشتی همچون ماسک و کادر درمانی با کمبود لباس محافظ بیمارستانی (گان) مواجه شدند که در کنار دیگر اقشار و دستگاه ها ، هنرستان های مازندران نیز برای تولید این محصولات ترغیب شدند تا نخستین درس تولید مدرسه محوری در سال جهش تولید را به تجهیزات بهداشتی پاس کنند. 

بنابر آخرین آمار آموزش و پرورش از پنجم اسفند تا ۱۷ فروردین که هنرستان های مازندران وارد عرصه تولید تجهیزات بهداشتی شدند، ۳۱۷ هزار و ۱۱۵ عدد انواع ماسک بهداشتی و ۳۵ هزار و ۲۳۷ عدد لباس محافظ دبیرستانی توسط هنرستان های مازندران تولید شد. 

معاون متوسطه آموزش و پرروش مازندران با اشاره به اینکه ۳۵۴ هنرستان با ۴۲ هزار دانش آموزان در استان وجو دارد ، گفت: این تعداد ماسک توسط ۳۶ واحد هنرستانی در ۲۲ شهرستان مازندران انجام شد که حدود ۶۰۰ نفر در آن مشارکت داشتند. 

به گفته اسفندیار نظری بخش زیادی از نیروی هنرستان ها برای تولید اقلام بهداشتی را دانش آموزان تشکیل می دهند که با رعایت نکات کامل بهداشتی در محیط کارگاهی و با فاصله از دیگران فعال هسند. 

وی سلامت دانش آموزان را الویت اصلی آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود : در این فعالیت معلمان و آموزگاران نیر مشارکت دارند که از سوی خیرین و نهادهای اجتماعی و دولتی حمایت تجهیزاتی می شود. 

معاون آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه اقلام بهداشتی تولیدی در هنرستان ها به سفارت مراکز درمانی و با استانداردهای تعیین شده آنان انجام می شود، گفت: خوشبختانه با این اتفاق توانستیم برای دانش آموزان وخود مدارس درآمد ایجاد کنیم . 

نظری این اتفاق را آورده مثبت ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: اینکه دانش آموزان از درون مدرسه درآمدزایی و اشتغال را آغاز کنند بهترین الگو برای تربیت نیروی انسانی هدفمند و کارآفرین است.

جهش تولید یعنی تغییر سنت حافظه محوری  

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه چشم‌انداز ما در رسیدن به الگوی جهش تولید، اجرای طرح تولیدات مدرسه محور است، گفت: جهش تولید در آموزش و پرورش یعنی تحول در شیوه‌های تربیت و آموزشی نیروس انسانی نسل جدید با در مسیر اشتغال در مدرسه است. 

نظری افزود: مجموعه آموزش متوسطه در جهت فراهم‌سازی و کشف و پرورش استعدادها و قابلیت های نیروی انسانی توانمند به عنوان بزرگترین سرمایه مورد نیاز بخش‌های تولیدی و کارآفرینی در آینده کشور به تناسب ظرفیت‌های عظیم و موجود در استان و کشور، رویکردهایی را در مسیر رسیدن به جهش تولید، بر خود فرض دانسته است.

 وی با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی آموزش و پرورش تغییر ذائقه خانواده‌ها از حافظه محوری به سمت مهارت محوری است، تصریح کرد: در این راستا یکی از فعالیت های آموزشی اجرای برنامه "ایران مهارت" ویژه دانش‌آموزان دوره اول آموزش متوسطه است که نتیجه آن را می توان در همین تولیدات اقلام بهدشاتی در هنرستان ها دید.

نظری افزود: در این برنامه که با همکاری مجموعه‌ای از آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای اجرا می‌گردد دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی خود از بین ۳۰۰ حرفه تعدادی را انتخاب و پس از سپری کردن ساعت استاندارد آموزش، علاوه بر دریافت مدرک بین المللی ایسکو، با سپری کردن دوره‌های کارآفرینی توانایی راه‌اندازی یک واحد کسب و کار را داشته باشند.

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت: برنامه‌ریزی در جهت تقویت اکو سیستم کارآفرینی در استان با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، پارک علم و فناوری، مراکز رشد، اداره‌کل تعاون و خیرین و سایر نهادهای مرتبط مانند برگزاری جشنواره کارآفرینان آینده، تشکیل اتاق کارآفرینی مدارس و برگزاری رویدادهای کافه کارآفرینی از دیگر فعالیت‌های ذیل این راهبرد است.

وی با بیان اینکه فعالیت اصلی ما در رسیدن به الگوی جهش تولید اجرای طرح تولیدات مدرسه محور است، گفت: در این برنامه صاحبان حرف و اصناف، کارخانجات و شرکت‌های تولیدی استان می‌توانند با همکاری مدارس به ویژه هنرستان‌ها بخشی از چرخه‌های تولید و ارائه خدمات خود را در مدارس با همکاری دانش‌آموزان اجرا کنند.

نظری  ادامه داد: آموزش و پرورش مازندران قصد دارد تا پایان سال ۹۹ تعداد قابل توجهی بنگاه اقتصادی کوچک در مدارس افتتاح کند که در صورت نظارت و آموزش صحیح، تولیدات آنها قابلیت عرضه به بازارهای محلی و حتی کشورهای حاشیه دریای خزر را خواهد داشت.

اخبار مرتبط

هنرستان‌های مازندران ۳۷ میلیارد ریال تجهیزات آموزشی گرفتند

0 نظر

ارسال نظر

capcha