چرخه ناقص کرونازدایی در نانوایی‌های مازندران

چرخه ناقص کرونازدایی در نانوایی‌های مازندران

به گزارش مازندروز به نقل از ایرنا ، شهروندان مازندرانی نگران هستندن که عدم رعایت این پروتکل از سوی متصدیان نانوایی ها در استان به هر دلیلی که باشد ، احتمال خطر شیوع بیشتر بیماری کرونا را در پی داشته باشد.

بر اساس مصوبه کارگروه پدافند زیستی در مازندران  که یکشنبه ۱۲ اسفند ماه به اتحادیه نانوایی های استان ابلاغ شد ، متصدیان نانوایی موظفند شدند تا یک کارگر را به صورت تمام وقت با ماسک و دستکش، به عنوان مسئول فروش نان قرار دهند. کار این فرد  نیز تنها دریافت پول و یا کارت از خریداران و تحویل نان است.
بررسی میدانی خبرنگاران ایرنا از نانوایی های شهری و روستایی نشان می دهد که متصدیان نانوایی ها به دلیل تحمیل هزینه یک کارگر اضافی به آنها و نداشتن نیروی اضافی برای این منظور زیر بار اجرایی کردن مصوبه نمی روند و تاکنون نیز مسئولان مربوطه از جمله اتحادیه برخورد قانونی با این متخلفان نداشته است.
با توجه به این که بسیاری از نانوایی های مازندران استیجاری است و افرادی پس از کسب مجوز یک یا چند واحد نانوایی آنها را به فراخور جانمایی اجاره داده اند ، اجرای این مصوبه با مشکل بیشتری مواجه شده است چرا که مستاجرین خود هم کارگر و هم متصدی محسوب می شوند و می گویند که قدرت به کارگیری کارگر اضافی را ندارند.

متصدیان این دسته از نانوایی های استیجاری که گاهی تنها با یک یا ۲ کارگر فعالیت دارند ، راهکار اجرایی شدن مصوبه را در افزایش قیمت نان به صورت موقتی تا پایان بحران کرونا و یا جبران هزینه اضافیشان از سوی دستگاههای ذیربط می دانند و بر این نکته تاکید دارند که حتی نظارت شدید هم بدون رفع این نقص نمی تواند مشکل را به صورت کلی حل کند.

البته برخی از متصدیان نانوایی های استیجاری هم پیشنهاد داده اند تا موجران نانوایی ها به کمک اجرایی کردن مصوبه بیایند و با کاهش اجاره بها و یا بخشودگی اجاره در دوره بحران کرونا ، نقش و وظیفه اخلاقی خود را برای گذر از بحران ایفاء کنند.

بر اساس آمارهای رسمی در مازندران بیش از چهار هزار واحد نانوایی فعالیت دارد که ۳۰ درصدشان به صورت استیجاری اداره می شوند.
عدم صرفه اقتصادی
متصدی یکی از نانوایی های سنگک پزی در ساری در باره اجرایی نشدن پروتکل قرارگاه پدافند زیستی استان به خبرنگار ایرنا گفت : مصوبه پدافند زیستی نیاز به استخدام کارگر جدید دارد و این کار نیز برای ما که نانوایی را به صورت استیجاری در اختیار داریم، صرفه اقتصادی ندارد.
وی که خود را رضا جعفریان معرفی کرد ، افزود  : پیش از بخشنامه اتحادیه نانوایی ، یک کارگر هم کار خارج کردن نان از تنور و فروش آن را به مشتریان بر عهده داشت و با این بخشنامه ما باید یک کارگر دیگر صرفا برای فروش نان استخدام کنیم و این کار حداقل روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار ریال به طور میانگین هزینه به ما تحمیل می کند.
متصدی این نانوایی گفت : باید برای اجرایی شدن این مصوبه، حداقل ۱۰ درصد به قیمت نان به صورت موقت تا پایان بحران کرونا اضافه می کردند که درآمد ما نیز برای پوشش هزینه اضافی ، افزایش یابد ولی این کار را نکردند و راهکار دیگری هم ارائه نشده است در نتیجه عملا نمی توانیم این هزینه را از جیب بپردازیم.

وی افزود : به دلیل شیوع ویروس کرونا در استان مازندران میزان فروش نان نیز در استان نسبت به روزهای قبل از آن تا ۳۰ درصد کاهش یافته و مردم بیشتر به سمت دریافت نان صنعتی و بسته بندی روی آوردند ، در حالی که در پروتکل مصوب کاهش فروش ما هم مد نظر قرار نگرفت و فقط هزینه بر ما تحمیل کردند.
اتحادیه خبازان ناظر بر اجرای طرح 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد اجرایی نشدن مصوبه نانوایی ها ، گفت : تمام مصوبات پدافند زیستی و کارگروه مقابله با کرونا استان برای تمام دستگاههای اجرایی و تشکل ها لازم الاجراست و برای پیشگیری از ویروس کرونا باید این مصوبات اجرایی شود.
دکتر حامد روحانی زاده افزود : اتحادیه نانوایی و سازمان غله موظفند تا نانوایی ها را برای اجرای این مصوبات تحت فشار قرار دهند و چنانچه واحدهایی نخواهند این برنامه را اجرایی کنند، از ادامه فعالیتشان جلوگیری کنند.
وی با تاکید بر اهمیت همکاری مردم برای اجرایی شدن مصوبات قرارگاه پدافند زیستی استان ، گفت : به نظرم مردم هم باید برای اجرایی شدن مصوبات همراهی کنند و در مورد نانوایی ها یکی از راهکارها این است که مردم از نانوایی هایی که مسایل بهداشتی را رعایت نمی کنند نان خریداری نکنند تا آنها ملزم به اجرای پروتکل کرونایی و دیگر نکات بهداشتی در تمامی ایام سال شوند.

متولیان چندگانه ، ولی کم اثر

یکی از مشکلات اجرایی شدن مصوبات پدافند زیستی در ارتباط با نانوایی ها در مازندران چندگانه بودن متولیان این موضوع است. مثلا مدیرکل شرکت غله و مدیریت بازرگانی که به نظر می رسد باید متولی اصلی این موضوع باشد ، بر این اعتقاد است که سازمان صنعت ، معدن و تجارت باید در این زمینه اقدام کند.

سیدمحمد جعفری به خبرنگار ایرنا گفت : در درجه اول سازمان صنعت باید به این موضوع ورود کند و اگر با دخالت آنها نانوایی ها زیر بار مصوبه نرفتند، ما هم می توانیم نظارت و برخورد با این واحدها را داشته باشیم.
وی افزود : از مردم هم انتظار داریم تا نانوایی هایی را که پروتکل بهداشتی مصوبه پدافند زیستی استان را رعایت نمی کنند، به شرکت غله و یا سازمان صنعت معرفی کنند و ما به صورت موردی با آنها برخورد می کنیم.
در تماس با اتحادیه نانوایی های استان مازندران متاسفانه هیچ یک از مسئولان این اتحادیه حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.

نبود ضمانت اجرایی، پاشنه آشیل مصوبات کرونایی  
مصوبه پدافند زیستی و کارگروه مقابله با کرونا مازندران دومین مصوبه از میان دهها دستورالعملی است که به خاطر نداشتن ضمانت اجرایی لازم یا اجرایی نشده و یا به صورت نصف و نیمه در حال اجراست.

پیش از این نیز مصوبه الزام سوختگیری خودروها توسط کارگران و متصدیان در جایگاه سوختگیری به دلیل فراهم نبودن امکانات و در نظر نگرفتن ظرفیت نیروی انسانی به صورت ناقص اجرایی شد ، شیوه ای که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بهداشتی عدم اجرای آن شاید تبعات کمتری از اجرای نصف و نیمه داشته باشد.

پروتکل جایگاههای سوخت گیری در مازندران در نخستین روزهای شیوع بیماری کرونا در استان به متصدیان جایگاهها ابلاغ و حتی با پارچه نوشته در هر جایگاه اطلاع رسانی شد ، ولی کارگران متصدی نازل ها به خاطر در اختیار قرار ندادن دستکش ، ماسک ، مواد ضدعفونی کننده از اجرای آن سر باز زدند و پس از آن که این امکانات در اختیارشان قرار گرفت ، وقت گیر بودن پر کردن باک هر خودرو توسط متصدیان نازل ، تشکیل صف طولانی و خستگی مفرط ناشی از کار فشرده را بهانه قرار داده تا این پروتکل همچنان به صورت نصفه و نیمه به اجرا در بیاید.

البته یکی از مشکلات در اجرایی شدن کامل این مصوبه بی طاقتی شهروندان و ایجاد فشار روانی برای کارگران پمپ بنزین ها بود به گونه ای که گاهی خودشان بدون توجه به پروتکل و با عصبانیت در حد درگیری با کارگران اقدام به سوخت گیری می کنند.

استان مازندران از اول اسفند ماه با شناسایی ۲ بیمار مشکوک به کرونا وارد بحران کرونایی شد و با گذشت ۲ هفته آمار مبتلایان به ۸۱ نفر و تعداد فوتی ها هم به ۱۳ نفر رسیده است.

قرارگاه پدافند زیستی مازندران از همان آغاز شیوع کرونا نشست هایش را تا ۲ بار در روز برگزار می کند که نتیجه آن تاکنون دهها مصوبه بوده است که توانست تا حدود زیادی از گسترش این بیماری و آمار مبتلایان و قربانیان آن جلوگیری کند.

تعطیلی مدارس ، دانشگاهها ، مهدهای کودک و مراکز توانبخشی ،ممنوعیت پذیرش مسافر و گردشگر در اقامتگاهای رسمی ، توقف فعالیت های جمعی هنری ، فرهنگی ، اجتماعی و غیره ، جلوگیری از هرگونه فعالیت جمعی اعم از عزا و عروسی و مراسم مذهبی ، استقرار گیت های طب سنجی در مبادی ورودی ، ممنوع کردن چادر و کمپ زدن و دهها پروتکل دیگر از جمله مصوبات این قرارگاه بوده است.

اخبار مرتبط

عدم پیگیری برای ممنوعیت نایلون در نانوایی‌های مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha