شکنندگی اکوسیستم مازندران با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌ها

شکنندگی اکوسیستم مازندران با اجرای طرح انتقال آب از سرشاخه‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ارزیابی اثر‌های طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های مازندران به استان‌های مجاور بر ساختار‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی مازندران در دراز مدت در کمیته پژوهش کارفرمایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری توسط مجری طرح، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.


رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: برای بررسی اثرات احتمالی طرح های انتقال آب از سرشاخه‌های استان ، در ابتدا شرایط محیط زیستی سه حوزه هراز، تالار و تجن مورد بررسی قرار گرفت.

محمد عموزاد افزود: در این راستا علاوه بر شرایط عمومی اکولوژیک و بیولوژیک مناطق و تفاوت‌های موجود در این سه حوزه، از دو رویکرد خدمات اکوسیستمی تولید آب و تولید و انتقال رسوب نیز استفاده شده است.

او ادامه داد : نکته اصلی در خدمت اکوسیستمی تولید آب در این است که قابلیت و ظرفیت هر سه حوزه و توانایی اکوسیستم موجود در این مناطق در تولید و مصرف آب بررسی گردید.

 رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری افزود: خدمت اکوسیستمی دوم نیز تولید و انتقال رسوب در مجموعه زهکشی موجود در این مناطق است که مطمئنا هر نوع بهره برداری از ظرفیت آبی در این مناطق این فرایند را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.

عموزاد ادامه داد: در مجموع اثرات انتقال آب بیشترین تاثیر منفی را در بخش‌های زیستی و اکولوژیک در منطقه دارد. با توجه به وجود شرایط متفاوت اکولوژیک، زیستی و فیزیکی در سه حوزه هراز، تالار و تجن نتایج اجرای ماتریس در سه حوزه نیز متفاوت بوده است.

او با تاکید بر پارامتر‌های فیزیکی ، شیمیایی و زیستی ، اکولوژیک انجام گرفته است، گفت: فرایند انتقال آب دارای اثرات عمده منفی بر مناطق مورد بررسی است تنها تفاوت در میزان تاثیر منفی این فرایند است به گونه‌ای که حوزه تالار و تجن بیشترین آسیب پذیری را دارا هستند و حوزه هراز نیز در رتبه بعدی قرار دارد.

اخبار مرتبط

برون‌سپاری سامانه اخذ مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha