دانش ضمنی دفاع مقدس به دانش عینی در حوزه علم و عمل تبدیل شود

دانش ضمنی دفاع مقدس به دانش عینی در حوزه علم و عمل تبدیل شود

اولین مجمع عمومی انجمن علمی دفاع مقدس به تازگی تشکیل جلسه داده است. در همین راستا از علی‌اصغر جعفری که عضو منتخب این انجمن و مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است پیرامون این انجمن تازه تشکیل پرسشی مطرح کردیم؛

* همانطور که این انجمن، کانونی برای همفکری، تعاملات و ارتباطات متخصصین حوزه دفاع مقدس است؛ آیا استراتژی و اولویت‌ها در این کانون تعیین می‌شود یا طبق سند و نقشه راهی اولویت‌های مشخص شده و در این مجمع بررسی و تعیین و تکلیف می‌شود؟  

جعفری پاسخ داد: معمولاً انجمن‌های علمی که به تایید وزارت علوم می‌رسد یک ماموریت‌هایی در حوزه‌های دانش‌افزایی و پژوهشی دارند که در همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی، محققین و پژوهشگران و فعالان حوزه نشر و گفتمان علمی تعریف می‌شود.

خوشبختانه مجموعه‌ای که در انجمن علمی دفاع مقدس ایران جمع شدند و عضویت پیدا کردند و اولین مجمع عمومی آن نیز برگزار شد، دارای چند ویژگی هستند؛ اکثریت آن‌ها از پیشکسوتان دفاع مقدس هستند و تجارب دفاع مقدس را دارند. قریب به اتفاق آنها از اساتید دانشگاه و عضو هیئت علمی‌اند و صاحب تألیفات، تحقیقات و پژوهش‌های متعدد هستند. همینطور بخش عمده‌ای از این دوستان از تجارب حوزه‌های راهبردی و اجرایی برخوردارند که تلفیق این سه مورد ظرفیت فوق‌العاده‌ای را ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: تقریباً چهل سال از جنگ تحمیلی می‌گذرد و ما امروز دست‌آوردهای خوبی داریم و اسناد و مدارک خوبی فراهم شده است. بخش زیادی پژوهش‌های علمی و کاربردی صورت گرفته است. سامان دادن این‌ پژوهش‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت پیشکسوتان و به کارگیری نسل جوان در تولید ادبیات و نگاه به آینده از جمله نکاتی است که باید به آن توجه شود.

دفاع مقدس ملت ایران صرفاً یک مقطع زمانی نبوده و باید در امتداد تاریخ این کشور جاری و ساری شود. اگر بتوانیم مبانی دفاع مقدس و دست‌آوردها و ارزش‌هایی که تولید شده را بازآفرینی کنیم و به زبان دانش و هنر، رسانه آن را در اختیار علاقه‌مندان و محققین قرار بدهیم، عملاً پذیرش آن بهتر و مناسب‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: این انجمن وظیفه دارد که در جلسات خود به حوزه‌های راهبردی، مبنایی، آینده‌پژوهشی و تاریخ شفاهی و تبدیل دانش ضمنی به دانش عینی در حوزه‌ علمی توجه کند. یک بخش در اساس‌نامه آمده، که چهارچوب‌های بسیار موثقی دارد که در جلسات هیئت مدیره و جلسات نخبگان که برگزار خواهد شد و کار گروه‌هایی که شکل خواهد گرفت؛ عملا همه‌ این بخش‌ها و حوزه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت و امیدواریم که یک نقشه راهی به وجود بیاید که براساس آن نقشه راه جایگاه دانشگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان، پژوهشگران، پیشکسوتان، بانوان مشخص شود؛ خصوصاً در بحث پایان‌نامه‌های دانشجویی، چه در مقطع ارشد و رساله‌های دکتری؛ این‌ها ظرفیت‌های بسیار خوبی است که می‌شود روی آنها سرمایه‌گذاری‌های بیشتری کرد و در بخش‌های مرتبط با حوزه‌های نشر، انتشارات و برگزاری همایش‌های علمی برای گفتمان‌سازی کمک گرفت. این بخش‌هایی است که در ادامه‌ راه امیدواریم که انجمن بتواند به آن دست پیدا کند.

اخبار مرتبط

خاطرات هشت سال دفاع مقدس باید مرور و به نسل‌های جوان منتقل شود

وقتی کرونا مخاطبان دریافت پیام تبریک روز معلم را تغییر می‌دهد

کتاب نقش مردم بابلسر در دفاع مقدس تدوین می‌شود

0 نظر

ارسال نظر

capcha