پروفسور عطالله قبادیان براثر ایست قلبی درگذشت

پروفسور عطالله قبادیان براثر ایست قلبی درگذشت

عطالله قبادیان دانشمند مازندرانی متولد ۱۳۱۳ شهرستان سوادکوه بر اثر ایست قلبی درگذشت.

وی دبستان را همزمان با اشغال شمال ایران و استقرار گروهی از نظامیان ارتش بیگانه در پایگاه‌های نظامی دره زیراب در سال ۱۳۲ آغار کرد، دبستان را ترک و با گروه مقاومت مسلح محلی با وجود خردسالی همراه شد.

قبادیان در سال ۱۳۳۵ دوره ۱۲ ساله و اخذ دیپلم و در سال ۱۳۳۷ به رتبه افسری احتیاط با درجه عالی و معاون تیپ ۲ زرهی مرکز رسید.

این پروفسور در سال ۱۹۶۴ موفق به دریافت مدرک دکترای مهندسی علوم کشاورزی با درجه ممتاز در دانشگاه وین شد و همچنین در سال ۱۹۶۸ درجه پرفسوری دانشیار رسمی با کرسی در دانشگاه وین را کسب کرد.

این عضو نخبگان علمی آلمان، خدمات علمی در ایران از دانشگاه تبریز را از سال ۱۳۴۷ شروع کرد و تا آخر دهه ۵۰ موفق به راه‌اندازی و همکاری با پایگاه اصلی دانشگاهی و  دانشگاه جندی شاپور شد.

به همت وی که بنیانگذار دانشگاه علوم و فناوری دریایی خلیج فارس و  دانشگاه صنعتی جندی شاپور در شهرستان دزفول است  مرکز پژوهشی تولیدی رامین به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی منتهی شد.

قبادیان همچنین در آغاز دهه ۶۰ دانشگاه یزد را بنیانگذاری کرد و به انجام مشاوره‌های علمی در استان‌های کرمان و یزد پرداخت و  تمرکزش را در طول جنگ‌ روی در شورای عالی کشاورزی گذاشت.

به گزارش فارس؛ در کارنامه این نخبه علمی همچنین افتخاراتی همچون کمک‌های علمی کارشناسی به دیگر استان‌ها و استان زادگاه از بدو تاسیس دانشگاه در پاییز ۱۳۴۷، تمرکز در شهر تهران برای ساماندهی این استان و  راه‌اندازی پارک علمی تحقیقاتی دانشگاه شهید بهشتی سوادکوه به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

افزایش ۲۰ درصدی فوتی در تصادفات رانندگی

۱۳ نفر امسال براثر سوء مصرف مواد مخدر در مازندران فوت کردند

17 نفر در مازندران بر اثر بیماری کرونا ویروس فوت کردند

0 نظر

ارسال نظر

capcha