تولیدکنندگان شیلاتی محروم از یارانه

تولیدکنندگان شیلاتی محروم از یارانه

وارد شدن در مسیر اشتغال، روحیه بالا و پشتکار زیاد می‌خواهد که این خصوصیات را می‌توان در کارآفرینان موفق پیدا کرد.

 مطمئنا  افرادی که وارد جاده ‌ پرپیچ و خم کارآفرینی شده‌اند  تنها به‌دلیل کسب درآمد و گذران زندگی وارد این مسیر پرفراز و نشیب نشدند بلکه آنان اهداف بزرگی دارد که با عزم و اراده بالا نه تنها مشکل اشتغال خود بلکه توانستند زمینه اشتغال سایر افراد را نیز فراهم کنند.

محمدرضا عفتی مسوول مزرعه آبزی‌پروری شهید عفتی با ۲۷ سال سابقه در تولید و عرضه انواع ماهی‌های گرمابی (آمور، کپور، فیتوفاگ و بیگ هد) به مساحت ۲۰ هکتار واقع در روستای عباسعلی کش از توابع شهرستان ساری  فعال است .

این مزرعه شامل ۱۷ قطعه استخر بتونی و ۱۲ قطعه استخر خاکی است که با رعایت کامل اصول فنی و بهداشتی در زمینه تولید و پرورش آبزیان خوراکی فعالیت دارد.

در این گزارش به سراغ محمدرضا عفتی کارآفرینی که ۲۷ سال در زمینه تولیدات شیلاتی فعالیت می‌کند، رفتیم که با دست خالی و در زمینی ۵هزار متری کار تولید را آغاز کرده و با پشتکار بالا و تلاش اکنون به این جایگاه رسیده به‌طوری‌که علاوه بر اینکه زمینه اشتغال خانواده‌اش فراهم شده بلکه پنج نفر به‌صورت دائم و ۱۰ نفر نیز به‌صورت موقت در این واحد تولیدی مشغول به کار هستند.

*متضرر شدم اما پا پس نکشیدم

محمدرضا عفتی کارآفرینی موفق شیلاتی در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: طی سال‌های گذشته تمام تلاشم را بکار گرفتم بتوانم به تولید ادامه دهم حتی در طول این سال‌ها متضرر هم شدم اما پاپس نکشیدم.

 

یکی از مسائل این بوده که هزینه‌های تولید بالا است و همین موضوع هم موجب بروز مشکلاتی در تولید می‌شود.

این کارآفرین در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه تسهیلاتی تاکنون دریافت کرده است یا خیر، بیان می‌کند: از ابتدای فعالیتم تاکنون یک مرحله برای برق‌رسانی مجموعه مبلغ ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم که سود بالایی داشت و همین موضوع موجب شد طی این سال‌ها تمایلی به دریافت تسهیلات نداشته باشم.

*تمایلی به دریافت تسهیلات ندارم

باتوجه به اینکه سود تسهیلات ۱۸ درصد است برای ما تولیدکنندگان صرفه اقتصادی ندارد و تولیدکنندگان را زمین‌گیر می‌کند و به همین دلیل در این زمینه رغبتی ندارم.

عفتی اضافه می‌کند: همچنین هزینه‌های خوراک بالا بوده و افزایش هزینه‌ها موجب شده بیشتر ضرر کنیم و در حالت خوشبینانه سر به سر بوده ولی در چنین شرایطی در بازار این تولیدکنندگان هستند که متضرر می‌شوند و سودها به جیب دلالان می‌رود.

ظرفیت واحد تولیدی حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ تن است ولی باتوجه به کاهش سرانه مصرف ماهی برای اینکه ماهی روی دست‌مان نماند ظرفیت تولید را کاهش دادیم.

*هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد

وی خاطرنشان می‌کند: مهم‌ترین مشکل ما تولیدکنندگان شیلاتی این است هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد اگر دولت یارانه‌ای در اختیار ما قرار دهد و یا اینکه دست‌کم ماهی ما تولیدکنندگان را صادر کند تا دست دلالان کوتاه ‌شود.

موضوع دیگر اینکه  مصرف سرانه آبزیان در کشور و باطبع استان ما پایین است که باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد و مردم به این سمت سوق یابند.

این کارآفرین یادآور می‌شود: قبل از اینکه وارد کار تولید شوم در بازار برنج بودم و همین علاقه و پشتکار موجب شد کارم را رونق دهم و اکنون در این جایگاه باشم ولی برای اینکه تولید را بتوانم با ظرفیت بالا ادامه دهم نیاز به حمایت دارم.

اخبار مرتبط

۳۵ واحد مسکونی تحویل مددجویان کمیته امداد بابل شد

یارانه نقدی مرداد ماه امشب چهارشنبه واریز می‌شود

اختصاص ۴۵۵ میلیارد تومان برای طرحهای محرومیت زدایی مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha