کشت نشاء برنج در 350 هزار هکتار شالیزارهای گیلان و مازندران

 کشت نشاء برنج در 350 هزار هکتار شالیزارهای گیلان و مازندران

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: عملیات نشاکاری برنج تاکنون در سطح حدود 350 هزار هکتار معادل 80 درصد از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران انجام شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، فرامک عزیز کریمی افزود: با وجود افزایش نسبی قیمت برنج و اقتصادی شدن کشت این محصول، به دلیل خشکسالی شدید و کاهش بارندگی در سال زراعی جاری، سطح کشت برنج حدود 650 هزار تا 700 هزار هکتار پیش بینی می شود.
وی گفت: به دلیل کاهش بارش، بخش هایی از شالیزارهای استان های گیلان و مازندران با تنش مواجه خواهند شد ضمن آن که پیش بینی می کنیم سطح کشت برنج در سایر استان ها حدود 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که در حال حاضر ده رقم برنج در استان های گیلان و مازندران کشت می شود، اظهار داشت: بیشترین فراوانی کشت در ارقام محلی متعلق به ارقام محلی صدری هاشمی و طارم و در ارقام پرمحصول مربوط به ارقام فجر و شیرودی است.
عزیزکریمی ادامه داد: در سال های اخیر ارقام پرمحصول و اصلاح شده زیادی مانند روشن، گیلانه، گیلار، تیسا و کیان متناسب با شرایط آب و هوایی و با عملکرد کمی و کیفی مناسب به جامعه کشاورزان معرفی شده و در حال توسعه است.
وی سطح کشت ارقام پر محصول در سال گذشته را 322 هرار هکتار معادل 40 درصد و ارقام محلی را 481 هزار هکتار معادل 60 درصد عنوان کرد.
عزیزکریمی پیش بینی کرد: با توجه به ارتقای قیمت ارقام پرمحصول، سهم این ارقام در اراضی زیر کشت  افزایش پیدا کند.
وی درباره تغییر کاربری اراضی شالیزاری نیز اظهار داشت: به دلیل بارندگی های مناسب در سال های 98 و 99 سطح برنجکاری کشور با بیش از 800 هزار هکتار نسبت به میانگین بلند مدت نزدیک به 30 درصد افزایش داشت و با نظارت های جدی انجام شده در سطح زیر کشت کاهشی نداشتیم.
مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد تولید شلتوک در شالیزار های کشور گفت: در برداشت سال 99 متوسط عملکرد تولید شلتوک در کشور حدود 5 هزار کیلوگرم در هکتار بوده است.
وی در عین حال رکورد عملکرد تولید شلتوک برای ارقام محلی در مزارع پیشرو در سال 99 را 6 هزار کیلوگرم در هکتار و برای ارقام پرمحصول  10 هزار کیلوگرم در هکتار عنوان کرد.

اخبار مرتبط

وزیر علوم درگذشت نخبه‌ علمی کشور را تسلیت گفت

۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می‌کنند

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی

0 نظر

ارسال نظر

capcha