بزرگداشت ۳۳شهید نیروگاه نکا برگزار شد

بزرگداشت ۳۳شهید نیروگاه نکا برگزار شد

پانزدهم آذر ماه سال ۱۳۶۵ ساعت ۱۲ و ۴۸ دققیه ظهر نخستین بمباران نیروگاه برق نکاء انجام شد که علاوه بر خسارت عمیق بر تاسیسات این شرکت ، یک  شهید و ۱۲ نفر نیز جانباز بر جای گذاشت.

بمباران مرحله دوم هفتم مهر سال ۶۶ در ساعت ۱۵ و ۴۰ دقیقه به وسیله بمب افکن های ارتش بعثی صورت گرفت که منجر به شهادت ۲۳ نفر از کارگران شد و ۷۹ نفر نیز دچار مصدومیت شدید شدند.

سومین مرحله بمباران هوایی نیروگاه نکاء نیز ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه صبح روز چهارم خرداد ۱۳۶۷ رخ داد که یک نفر شهید و ۲ نفر زخمی داشت. در مجموع  سه بار حمله هوایی به ققنوس شمال ، ۲۵ نفر از کارگران به درجه رفیع شهادت نایل و ۹۳ نفر نیز جانباز شدند.

نیروگاه شهید سلیمی نکا همچنین با بیش از یک هزار نیرو در طول هشت سال جنگ تحمیلی هشت شهید و ۶۱ جانباز نیز در مناطق مختلف جنگی تقدیم نظام اسلامی کرد.

هراس آمریکا از نترسیدن ملت ایران است  

نماینده ولی فقیه در استان مازندران در این مراسم با اظهار این که  سفارش شهدا این است که در مقابل ظالمان و متجاوزان نباید ترسید و ترس در جهاد اسلام معنایی ندارد، گفت: دنیای استکبار با سرو صدا کردن در صدد ترساندن ملت ها هستند تا هیچ مظلومی لب به اعتراض نگشاید.

حجت اسلام والمسلمین محمد باقر محمدی لائینی افزود: آمریکا می خواهد ملت ایران را بترساند و برخی از آمریکا زدگان داخلی نیز این توطئه ترس را تشدید می کنند؛ اما ملت ایران نشان داد که پس از گذشت چهار دهه از ظلم استکبار همچنان ایستاد و برای رسیدن به اهداف شهدا و آرمان های انقلاب هرگز ترسی به دل راه نمی‌دهد.

امام جمعه شهرستان ساری تصریح کرد: ملت ایران نه تنها در حیات انقلاب اسلامی از هیچ تهدیدی ترس به خود راه ندادند ، بلکه با تقویت آرمان های دفاع مقدس و تقویت بنیه نظامی و دفاعی کشور و همکاری نظامی و اقتصادی با کشورهای مختلف دنیا ابهت آمریکا را در هم شکستند.

محمدی لائینی گفت: امروز ناراحتی آمریکا از بی‌باکی ملت ایران است و مهم‌تر این که جمهوری اسلامی ایران نترسیدن مقابل ظالمان را در بین ملت‌های دیگر ترویج و گسترش می دهد و این موضوع عصبانیت آنان را دو چندان می کند.

نیروگاه برق شهید سلیمی نکاء اگرچه طی دوران دفاع مقدس سه مرحله توسط جنگنده‌های هوایی ارتش بعثی عراق مورد هدف قرار گرفت، اما با همت متخصصان داخلی همچنان علاوه بر نقش تاثیرگذار در تولید ، تامین و پایداری برق شبکه کشور ، امسال رکورد تولید را نیز شکسته است تا نشان دهد همچون ققنوس از خاکسترش برخاسته است تا روشنایی بخش کشور باشد.

این نیروگاه متشکل از چهار واحد بخار هر یک با قدرت اسمی ‎ ۴۴۰ مگاوات، سیکل ترکیبی شامل ۲ واحد گازی با قدرت نامی ۳۷۵.۵ مگاوات و یک واحد بخار دیگر با قدرت ‎ ۱۶۰ مگاوات و همچنین ۲ واحد توربواکسپندر با قدرت نامی هر یک ۹.۵ مگاوات است و ۶ درصد برق کشور را تولید می‌کند.

 

 
  •  
  •  
  •  

اخبار مرتبط

شهری یتیم معرفت شهیدی شد

وداع مردم مازندران با ۸ شهید گمنام دفاع مقدس در ساری

رهاسازی آب سد شهیدرجایی ساری برای برنج‌کاری/ کشت ارقام پُرآب‌طلب ممنوع!

0 نظر

ارسال نظر

capcha