مدارس غیرانتقاعی حق دریافت شهریه بیشتر از نرخ مصوب را ندارند

مدارس غیرانتقاعی حق دریافت شهریه بیشتر از نرخ مصوب را ندارند

وی توضیح داد : هر ساله به مدارس غیرانتفاعی و یا دیگر مدارس اجازه داده می شد بابت ارائه خدمات فوق برنامه مبلغی را علاوه بر شهریه مصوب از دانش آموزان دریافت کنند ولی در سال تحصیلی جدید به دلیل شرایط کرونایی فعلا تمامی خدمات فوق برنامه در مدارس استان ممنوع است زیرا تصمیم ستاد مقابله با کرونا بر حضور دانش آموزان در مدرسه در کمترین زمان ممکن است و به همین دلیل جایی برای برگزاری کلاس های فوق برنامه یا ارائه دیگر خدمات باقی نمی ماند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران توصیه کرد : مدارسی که تا پیش از این به خاطر بی اطلاعی از وضعیت آموزشی در تحصیلی سال جدید اقدام به دریافت شهریه‌ بابت فوق برنامه از والدین کرده اند  موظفند مبلغ دریافتی بیشتر نرخ مصوب را به آنها بازگردانند .

سعدی پور هشدار داد : در صورت گزارش والدین یا شناسایی مدارس متخلف ، برخورد بدون اغماض با متخلفان صورت خواهد گرفت و یکی از تبعات اینگونه تخلف برای مدارس هم جریمه های سنگین مالی است .

این مسئول در باره میزان شهریه مصوب مدارس غیرانتفاعی استان هم توضیح داد : نرخ یکسانی برای تمامی مدارس غیرانتفاعی وجود ندارد ، اما امسال پیش‌بینی می‌کنیم که شهریه ها نسبت به سال تحصیلی گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش یابد ولی هنوز این افزایش اعمال نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تاکید کرد : شهریه مصوب تمامی مدارس از سوی ادارات تابعه به مدیران مدارس ابلاغ می شود و در زمان ثبت نام و حتی در طول سال تحصیلی باید در معرض دید والدین قرار داشته باشد. 

سعدی پور از آغاز بازرسی های سرزده آموزش و پرورش و دبیرخانه پروژه مهر از مدارس خبر داد و گفت : یکی از مواردی که مورد بازرسی قرار می گیرد نصب نرخ مصوب شهریه ها در دید عمومی و عدم دستکاری در آنهاست و برای متخلفان از این استانداردها جریمه سنگین به همراه توبیخ مدیر مدرسه متخلف پیش بینی شده است.

بر اساس آمارهای رسمی در حالی که بیش از 22 درصد از دانش آموزان مازندران در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می کنند ، میانگین کشوری در این زمینه 1305 درصد است. مازندران از لحاظ آمار جمعیت دانش آموزشی زیر پوشش مدارس غیرانتفاعی بعد از تهران رتبه دوم را دارد.

دریافتی اجباری در مدارس دولتی ممنوع است

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین در باره دریافت وجه در مدارس دولتی هم گفت : طبق قانونی وزارت آموزش و پرورش دریافت شهریه در مدارس دولتی ممنوع است ، اما به دلیل شرایط بد اقتصادی و هزینه‌های بالای آموزشی ، خواستار همراهی والدین برای برداشته شدن باری از دوش مدرسه و آموزش و پرورش هستیم. 

سعدی پور افزود : برخلاف مدارس غیر انتفاعی که شهریه را برای پرداخت حقوق و هزینه های مدرسه به صورت خودگردان دریافت می کنند، پرداختی والدین در مدارس دولتی صرفا جهت کمک به بخشی از هزینه های جاری مدارس است و منبع درآمد برای مدارس محسوب نمی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت : سال سختی را برای نظام آموزشی هم از لحاظ ویروس کرونا و هم به جهت اقتصادی در پیش خواهیم داشت که نیازمند همراهی همه برای جلوگیری از آسیب به نظام تعلیم و تربیت است. 

استان مازندران دارای ۵۶۰ هزار دانش آموز است که در چهار هزار و ۴۸۰ مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

شهریه اسفندماه مهدکودک‌ها را خانواده‌ها باید پرداخت کنند

0 نظر

ارسال نظر

capcha