فعالیت ۱۳۱ خانه هلال روستایی در مازندران

فعالیت ۱۳۱ خانه هلال روستایی در مازندران
مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با بیان اینکه خانه هلال دارای چارت مشابه یک شعبه جمعیت هلال احمر در مقیاسی کوچکتر است افزود: این طرح در همه زمینه‌های مربوط به حوزه امداد و نجات، جوانان و داوطلبان دارای وظایف و ماموریت‌های استان تعریف شده هستند.

اکبری، توسعه خدمات و افزایش ضریب نفوذ و دسترسی به موقع اعضای جمعیت هلال احمر در مناطق متاثر از حوادث را یکی از مهمترین اهداف راه اندازی خانه‌های هلال عنوان کرد و گفت: توانمندسازی ساکنان منطقه به ویژه مردم نواحی روستایی، آموزش مستمر افراد برای آشنایی با اصول امداد و نجات، مقابله با مخاطرات طبیعی و انسان ساخت، خود امدادی و دگرامدادی مردم در سوانح احتمالی و همچنین پایداری و تاب آوری جوامع را از دیگر اهداف ایجاد این طرح به شمار می‌رود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با تاکید بر ضرورت هم افزایی و مشارکت دستگاه‌های اجرایی ذیربط در راه اندازی و توسعه خانه‌های هلال افزود: بر این اساس تفاهمنامه‌ای بین این جمعیت با اداره کل پدافند غیرعامل، اداره کل مدیریت بحران، اداره کل روستایی و امور شورا‌های استانداری مازندران امضاء منعقد شد.

اکبری گفت: بر اساس این تفاهمنامه تهیه و تجهیز ساختمان خانه هلال احمر در مناطق روستایی بر عهده دفتر امور روستایی و شورا‌ها بوده و اعتبارات مورد نیاز نیز از سرفصل‌های تخصیصی دهیاری‌ها تامین می‌شود و جمعیت هلال احمر ماموریت ارائه آموزش‌های عمومی، تخصصی و نرم افزاری با هدف توانمندسازی ساکنان منطقه را برعهده دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به نقش تعیین کننده مردم در پویایی و موفقیت خانه‌های هلال افزود: خانه هلال روستایی سمسکنده شهرستان ساری یکی از خانه‌های هلال نمونه و ممتاز در سطح کشور و فراتر از همه شاخص‌های تعریف شده، در استان است.
 
اکبری با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های بارز خانه‌های هلال، جذب ساکنان منطقه و آموزش و سازماندهی آنان در گروه‌های مختلف است گفت: خانه هلال روستایی سمسکنده شهرستان ساری تا کنون موفق به جذب بیش از ۵۰ درصد از ساکنان این روستا شده و دارا بودن ساختمان مستقل و مجهز، تشکیل گروه‌های امداد و نجات و گروه اعضای داوطلب از دیگر ویژگی‌های این خانه هلال روستایی به شمار می‌رود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران افزود: مشارکت مؤثر در جمع آوری کمک‌های مردمی برای هموطنان زلزله زده کرمانشاه و حضور کاروان فرهنگی این خانه هلال در شهر کرمانشاه و مناطق زلزله زده، حضور و مشارکت در کمک به سیل زدگان استان‌های مازندران و گلستان، مشارکت در برنامه نذر آب با هدف کمک به آسیب دیدگان ناشی از خشکسالی استان سیستان و بلوچستان، مشارکت فعال در طرح‌های نوروزی و نیز مشارکت در طرح مهار بیماری کرونا از فعالیت‌های خانه هلال روستایی سمسکنده شهرستان ساری محسوب می‌شود.

اکبری تصریح کرد: این خانه هلال با کمک خیّران و داوطلبان به انواع تجهیزات موردنیاز مانند قایق امدادی، موتور پمپ‌های لجن کش و تخلیه آب، موتور برق اضطراری، چادرامدادی و سایر ادوات اداری و امدادی مجهز است.

طرح "خانه‌های هلال روستایی" ابتدا در مازندران مطرح و با توجه به دستاورد‌های ارزشمند آن، به عنوان یکی از طرح‌های ملی در دستورکار جمعیت هلال احمر قرار گرفته و بعد در همه استان‌های کشور اجرایی شد.

در ابتدا برنامه "خانه‌های هلال" بر مناطق روستایی تمرکز یافته بود، اما با توجه به ضرورت و نتایج مطلوب، خانه‌های "هلال شهری" نیز به این برنامه افزوده شده و امروزه عنوان "خانه هلال" شامل مناطق شهری و روستایی می‌شود

اخبار مرتبط

ارائه ۵ میلیون و ۸۰۰ نفر خدمت جمعیت هلال احمر ‌در تعطیلات نوروزی

سیلاب و رعد و برق جان ۶ نفر را گرفت/ امدادرسانی هلال احمر به ۷۳۷ سیل‌زده

بهره برداری از نخستین خانه هلال در روستای سینوای چالوس

0 نظر

ارسال نظر

capcha