والدین غربالگری کودکان را به بعد از شرایط کرونایی موکول کنند

والدین غربالگری کودکان را به بعد از شرایط کرونایی موکول کنند

فرزاد گوهردهی روز چهارشنبه  در گفتگو با خبرنگار ایرنا ، در پی نگرانی برخی والدین نسبت به تعطیلی مراکز سنجش و غربالگری بهزیستی ، گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و با توجه به اولویت بودن سلامتی والدین و کودکان طرح غربالگری ممنوع شده است. 

وی با اشاره به اینکه معمولا غربالگری "آمبلویی" یا "تنبلی چشم" باید در کودک محدوده سنی ۶ سال انجام شود، افزود: در این مورد نیاز به نگرانی نبوده و والدین می توانند حتی تا یک سال با تاخیر غربالگری را انجام دهد. 

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: غربالگری شنوایی که نیز باید در سن شیرخوارگی و نوزادی انجام شود نیز ممنوع شده است و همانند غربالگری بینایی باید به زمان عادی شدن شرایط موکول شود. 

گوهردهی افزود: شناسایی معلولیت بینایی یا شنوایی به زمان سنی خاصی محدود نبوده و می توان برای مدت کوتاهی آن را به تعویق انداخت. 

به گفته او آغاز روش های درمانی در برابر معلولیت های بینایی و شنوایی نیز همانند شناسایی آن می تواند حتی با تاخیر نیز آغاز شود و تاثیری بر شرایط درمان نداشته باشد. 

البته مدیرکل بهزیستی مازندران هشدار داد که غربالگری شنوایی و بینایی کودکان و نوزادان برای سلامت جسمی کودک در آینده ضروری است و باید همه والدین آن را برای فرزندانشان انجام بدهند و تاخیر در انجام غربالگری نباید به مثابه غیر ضروری بودن آن تلقی شود.  

طرح غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخوارگان در مازندران از سال ۸۴ آغاز شد اما از سال ۹۵ به صورت گسترده و در حال حاضر در تمامی ۲۲ شهرستان و ۵۸ نقطه شهری استان اجرا می شود.

میانگین پوشش غربالگری شنوایی و بینایی در کشور حدود ۷۵ درصد است در حالی که این عدد در مازندران به بیش از ۸۰ درصد می رسد. همچنین در حال حاضر حدود ۲۵ هزار کودک معلول مادرزادی در مازندران زندگی می کنند. 

همچنین سالانه حدود ۴۰ هزار نوزاد در مازندران متولد می شوند که از این تعداد ۲۷ هزار نوزاد در ناحیه شهری و ۱۳ هزار نوزاد در ناحیه روستایی هستند.

بر اساس آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، ظرف ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۸۶ بیمار مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سطح استان بستری شدند و ظرف همین مدت تعداد ۹۵ نفر از افراد مشکوک بستری شده ، از بیمارستان ها مرخص شدند و  تکمیل روند درمانی خود را در منزل ادامه خواهند داد.

هم اکنون نیز  ۳۶۱ نفر بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در این مراکز بستری هستند.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha