راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در ۲ هزار نقطه کشور

راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی در ۲ هزار نقطه کشور

به گزارش مازند روز به نقل از خبرگزاری فارس از ساری، جمال باقری صبح امروز در جلسه نشست سراسری کارشناسان پیشگیری مازندران با محوریت کلان پروژه‌های سازمان بهزیستی اظهار کرد: پیشگیری نیاز به تعصب دارد، تجربیات خوبی در بحث پیشگیری داشتیم، که بهتر از درمان است.

وی افزود: واقعیت این است در بسیاری از موضوعات، نیاز به فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری داریم، در زمانی بستن کمربند ایمنی تمسخر کردن در پیش داشت، ولی الان‌ همه رعایت می‌کنند.

باقری تصریح کرد: الان‌ نداریم مادری که پس از تولد نوزاد  به‌دنبال واکسیناسیون کودکش نباشد چرا که در این زمینه فرهنگ‌سازی انجام شد، گام آخر در  پیشگیری باید مطالبه‌گری باشد.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در سازمان بهزیستی معاونت پیشگیری وجود دارد با همکاری کارشناسان مداخله با همین بضاعت اندک سازمان در طی سالیان‌ گذشته خروجی‌های خوبی داشته است.

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای پس از پیشگیری در بحث معضل اعتیاد این بود که در حال حاضر معتاد تزریقی و فلج اطفال به ندرت داریم، این یعنی مؤثر واقع شدن ترفند پیشگیری و اینکه توجه به این حوزه برای همه مؤثر است.

باقری گفت: این جلسات زمانی خروجی دارد که همه مشارکت داشته باشند، توجه کارشناسی و انعکاس موضوعات محیطی باید صورت بگیرد، توقع داریم رفتار، آمار و ارقام خروجی واقعی بوده و  تعصب حرفه‌ای و واقعی داشته باشیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران بیان کرد: از مجموعه اقدامات خرد ولی مؤثر در محیط می‌توانیم خروجی خوبی داشته باشیم، مبحث پیشگیری از معلولیت‌ها یکی از اقدامات مهم سازمان است، آمار معلولان مازندران نسبت به سرانه کشوری‌ پایین‌تر است که از هر ۵۶ نفر یک معلول داریم.

وی گفت: طبق آخرین آمار حدود ۱۰ درصد از جمعیت کل کشور دارای معلولیت هستند ممکن است افرادی سالم با درصد معلولیت جزیی باشند، با شناسایی معلولان خانواده‌ها و بحث ازدواج مداخله مؤثری داشته باشیم تعداد معلولان کمتر شوند.

‌باقری اعلام کرد: قرار است ( مراکز مثبت زندگی ) در فاز اول در ۲ هزار نقطه کشور راه‌اندازی شود، رابطی برای مددجو و سازمان بهزیستی در قالب مجتمع خدمات بهزیستی الکترونیکی قرار است راه‌اندازی شود، ما نقاطی که کمتر در دسترس است مورد توجه قرار می‌دهیم.

این مسؤول ادامه داد: بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد مراکز مثبت زندگی را فعال خواهند کرد، این پروژه تصویب شده قرار است فعال شود.

 در ادامه رمضانعلی گلچوبی معاون پیشگیری بهزیستی مازندران گفت: توجه به کرامت انسانی مددجویان و شرکای اجتماعی می‌تواند در بحث پیشگیری مؤثر باشد، مرور بر نقطه ضعف و چالش شاخص‌های ارزیابی منابع تسهیل‌گری استانی در این حوزه مهم است.


وی اضافه کرد: اقدامات پیشگیرانه باید مبتنی بر شواهد باشد بازدید از ساختار مجموعه مورد نیاز است در حوزه پیشگیری باید نتیجه اثربخش داشته باشیم، دوره آموزشی و استفاده از منابع موجود اضافه خواهد شد.

گلچوبی بیان کرد: در بحث غربالگری در این حوزه باید آمار بالای ۸۰ درصد داشته باشیم، مناطق محروم را باید پوشش دهیم، پیگیری، بروزرسانی و توجه به پروژه‌های مهم و مشکلات را باید در دستور کار قرار دهیم‌.

این مسؤول در پایان گفت: یکی از محوری‌ترین پروژه‌های سازمان سامانه رصد معلولیت‌ها است که پراکندگی معلولیت در مازندران داریم، تا سال ۱۴۰۰ قرار است همه افراد از مشاوره ژنتیک بهره‌مند شوند، به ارتقای سلامت خانواده و تحکیم آن و پیشگیری از طلاق توجه خواهد شد.

اخبار مرتبط

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی

حدود ۶۱ هزار نفر توانخواه تحت پوشش بهزیستی مازندران

34 مرکز آسیب در سطح مازندران داریم

0 نظر

ارسال نظر

capcha