آغاز کاوش باستان شناسی از غار شُوپَری مازندران

آغاز کاوش باستان شناسی از غار شُوپَری مازندران
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری مازندران گفت: این پژوهش‌ها در چارچوب طرح پژوهشی مطالعات پارینه سنگی در گذرگاه نیمروز دریای کاسپین به سرپرستی الهام قصیدیان از "پژوهشگاه موزه نئاندرتال آلمان" و "بنیاد پژوهش‌های پارینه‌سنگی دیارمهر" با همکاری حسین رمضان‌پور آغاز شده است.

مهدی ایزدی با اشاره به شناسایی این غار در جریان بررسی‌های باستان‌شناسی سال ۱۳۹۷ و در چارچوب طرح پژوهشی پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، بر اهمیت جنبه‌های فرهنگی و طبیعی آن تاکید کرد و هدف از مطالعات برای تکمیل پرونده اثر و ثبت آن در لیست آثار ملی با حمایت مالی و فنی بنیاد‌های پژوهشی مربوطه را جلوگیری از تخریب غار شُوپَری توسط افراد سودجو بر شمرد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری مازندران به اقدام گروهی از متخصصان داخلی برای تهیه نقشه پِلان غار شُوپَری خبر داد و افزود: فرآیند مستندسازی این غار شامل نقشه‌برداری دقیق با کمک دستگاه توتال اِستِیشِن (تجهیزات دقیق نقشه برداری) انجام شده است.

ایزدی گفت: با توجه به ساختار درونی غار، دالان‌های افقی عمیق که برای تخمین عمق آن‌ها نیاز به تجهیزات غارنوردی است و همچنین حجم بسیار فراوان "نِهِشتِه‌های رُسُوبی یا تَه نشست"، احتمالا از قدمت چند میلیون ساله برخوردار است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنابع دستی و گردشگری مازندران افزود: داده‌های باستانی به دست آمده از بررسی‌های مقدماتی غار شُوپَری در اولویت‌های پژوهشی طرح گذرگاه نیمروز دریای کاسپین محسوب و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی کشور انجام شود.

اخبار مرتبط

هشدار قرمز هواشناسی درباره وقوع سیل در این استان ها | آخرین وضعیت آب و هوایی کشور امروز 11 تیر

پیش بینی هواشناسی، رگبار باران و رعد و برق فقط در این استان‌ها | دریای خزر هنوز مواج است

پیش بینی آب و هوا | سامانه بارشی در راه ایران

0 نظر

ارسال نظر

capcha