فرایند دور دوم انتخابات مجلس در مازندران چه روندی طی می‌کند؟

فرایند دور دوم انتخابات مجلس در مازندران چه روندی طی می‌کند؟

جواد مولایی قراء افزود: بر اساس مصوبه ستاد انتخابات کشور و با تایید شورای نگهبان، انتخابات در حوزه انتخابیه قائمشهر که شامل شهرستان های قائمشهر، ‌سوادکوه، ‌سوادکوه شمالی، ‌سیمرغ و جویبار است به صورت تمام الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه احزار هویت رای دهندگان در سراسر کشور به صورت تمام الکترونیکی انجام می‌شود، اضافه کرد: انتخابات در ۲۱ حوزه انتخابیه کشور به مرحله دوم کشیده شده است که از این تعداد در هشت حوزه انتخابیه از جمله حوزه انتخابیه قائمشهر تمامی مراحل رای گیری و شمارش آرا به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

فرماندار شهرستان قائمشهر، هرگونه تبلیغات زود هنگام کاندیداها را تخلف دانست و گفت: بر اساس قانون، روز ۱۳ اردیبهشت شروع تبلیغات قانونی نامزدهای مرحله دوم مجلس دوازدهم است که تا ۲۴ ساعت قبل از روز اخذ رای ۲۱ اردیبهشت مجاز به تبلیغات خواهند بود.

مولایی قراء تعداد شعب اخذ رای در حوزه انتخابیه قائم شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار را ۴۱۸ شعبه اعلام کرد که با تمهیدات به عمل آمده و آمادگی هیئت‌های اجرایی و نظارت و بازرسی و دیگر عوامل، انتخابات مرحله دوم مجلس روز ۲۱ اردیبهشت در این حوزه برگزار می‌شود.

مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

حدود یک میلیون و ۸۰ هزار نفر از ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۲۴۴ مازندرانی واجد شرایط شرکت در انتخابات ۱۱ اسفند، به سه هزار و ۲۱۰ شعبه اخذ رأی برپا شده در ۲۲ شهرستان استان رفتند و مشارکت ۴۳.۵ درصدی را ثبت کردند. مازندران نوزدهمین استان از نظر میزان مشارکت انتخاباتی شد.

طبق اعلام ستاد انتخابات شهرستان‌های مازندران به جز حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ که انتخابات به دور دوم کشیده شد، در هشت حوزه انتخابیه دیگر نمایندگان مشخص شدند.

بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

۱. تعیین تعداد و محل استقرار شعب اخذ رأی (۲۱/فروردین/۱۴۰۳ تا ۲۷/فروردین/۱۴۰۳)

۲. صدور دستور تجدید انتخاب معتمدین هیأت اجرایی (۲۸/فروردین/۱۴۰۳)

۳. اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان (حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات ۳۰/فروردین/۱۴۰۳)

۴. انتخاب اعضای شعب ثبت نام و اخذ رأی توسط هیأت اجرایی و معرفی به فرماندار یا بخشدار جهت صدور حکم (۲۹/فروردین/۱۴۰۳ تا ۰۷/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۵. انتشار آگهی اسامی نامزدهایی که به مرحله دوم راه یافته‌اند در سراسر حوزه انتخابیه توسط فرمانداران مراکز حوزه‌های انتخابیه مربوطه(اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان) (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۶. انتشار آگهی انتخابات در سراسر حوزه‌های انتخابیه‌ای مرحله دوم توسط هیأت‌های اجرایی مراکز حوزه انتخابیه مربوطه (اطلاع رسانی عمومی از طریق رسانه های عمومی و صداوسیمای مرکز استان) (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۷. صدور احکام اعضای شعب اخذ رأی مرحله دوم و دعوت از آنان جهت شرکت در جلسه توجیهی (۱۱/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۸. تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (از ساعت ۰۰:۰۰ روز پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ تا ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۲/۲۰) (۱۳/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۹. ثبت کلیه فرآیندها و امکانات الکترونیکی برای برگزاری انتخابات کاملاً الکترونیکی و تأیید شورای نگهبان (یک هفته قبل از روز اخذ رأی ۱۴/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۰. صدور کارت جهت حضور نمایندگان نامزدها در شعب اخذ رأی از سوی هیات نظارت مربوطه (۱۸/اردیبهشت/۱۴۰۳ تا ۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۱. ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها و طرفداران آنان (ممنوعیت از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰/۰۲/۱۴۰۳ آغاز می‌شود.) (۲۰/اردیبهشت/۱۴۰۳)

۱۲. اخذ رأی از واجدین شرایط (۲۱/اردیبهشت/۱۴۰۳)

اخبار مرتبط

جهاد تبیین خبرنگاران ترغیب مردم به شرکت در انتخابات است

مخالفت ادیانی با اصلاح برخی قوانین انتخابات

نتایج قطعی آرای مجلس یازدهم در مازندران اعلام شد

0 نظر

ارسال نظر

capcha