باکتری بوتولیسم علت احتمالی مرگ پرندگان در تالاب میانکاله

باکتری بوتولیسم علت احتمالی مرگ پرندگان در تالاب میانکاله

به گزارش  مازند روز به نقل  از خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، رئیس سازمان دامپزشکی کشور صبح امروز در بازدید از منطقه تالاب بین امللی میانکاله و لاشه پرندگان زمستان گذران گفت: نمونه برداری از پرنده‌های تلف شده در تالاب میانکاله و خلیج گرگان با حضور کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست استان مازندران در همان ساعات اولیه پنج شنبه هفته گذشته انجام شد.
علیرضا رفیعی‌پور با بیان اینکه آزمایش‌ها با دقت بالا و سریعاَ انجام شد، افزود: براثر آزمایش‌های انجام شده روز جمعه تلفات ناشی از پرندگان مهاجر تالاب بر اثر آنفلوانزا فوق حاد پرندگان، بیمای مشترک میان انسان و پرندگان و بیمای نیوکاسل تایید نشد.
او گفت: در مرحله دوم پرندگان مهاجر تلف شده و نیمه تلف شده و آب تالاب  آزمایش و بررسی کردند  که در این آزمایش ها نیز مسمومیت پرندگان با آلاینده‌ها همچون فلزات سنگین و مسمومیت عمدی پرندگان هم تایید نشد.
رفیعی‌پور  با اشاره به مسمومیت طبیعی پرندگان زمستان گذران در محلی باتلاقی میانکاله است، گفت: در این مکان به دلیل راکد بودن آب و وجود درختان پوسیده زمینه فعالیت بوتولیسم (میکروب کشنده بی هوازی) بیماری فلج کننده‌ای که با بلع سم ناشی از باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: درسال‌های متمادی این میکروب در دنیا ۲۰ مورد گزارش شده که جان بیش از ۱۰۰ هزار تا یک میلیون قطعه پرنده را گرفته است.
او  با بیان اینکه این بیماری تا هفت روز، جان حدود ۲ درصد پرندگان مهاجر موجود در تالاب بین المللی را گرفته است، گفت: روز‌های آخر تلفات پرندگان را سپری می‌کنیم و تلفات در سراشیبی قرار دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه پیش بینی می‌شود تلفات پرندگان مهاجر زمستان گذران در این منطقه به ۱۰ هزار بال افزایش یابد، افزود: نتیجه نهایی آزمایش‌ها و علت تلفات پرندگان زمستان گذر در شبه جزیره میانکاله تا دو روز آینده اعلام می‌شود.
بوتولیسم بیماری فلج کننده‌ای است که با بلع سم ناشی از باکتری کلاستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. این باکتری به طور وسیع در خاک وجود دارد و برای فعالیت و تولید سم به گرما، منبع پروتئین و محیط بی هوازی نیازمند است. انواع مختلفی از سموم توسط سویه‌های مختلف این باکتری تولید می‌شوند که پرندگان اغلب با تیپ C مبتلا می‌شوند و گاهی هم تیپ E آن‌ها را مبتلا می‌سازد.

اخبار مرتبط

آتش‌سوزی "جنگل‌های میانکاله" تا حدی عمدی بود!

دستگیری صیادان بازهای شکاری در میانکاله مازندران

پرنده های مهاجری که تالاب میانکاله را زینت بخشیدند

0 نظر

ارسال نظر

capcha