3600 هکتار شالیزار قائم شهر شخم و شیار شد

 3600 هکتار شالیزار قائم شهر شخم و شیار شد

خبرگزاری آریا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر از شخم و شیار زمستانه 3 هزار و 600 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگارآریادفترمازندران درقائمشهر، علی درویش نیا با اشاره به اینکه بارش های آسمانی تامین کننده آب مورد نیاز کشت زارها است، گفت: تاکنون 800 هکتار  اراضی شالیزاری شهرستان قائم شهر با احتساب کشت دوم آب تخت اولیه و  3 هزار و 600 هکتار معادل 41 درصد شخم و شیار شد. 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر با بیان اینکه محصولات مختلف کشاورزی در دوره رشد خود به میزان معینی آب نیاز دارند، تصریح کرد: بخشی از طریق بارش و بخشی دیگر از طریق آب زیرزمینی جذب شده و توسط ریشه گیاه تامین می شود. 

وی با اشاره به شرایط پایدار جوی و آب و هوایی منطقه و استفاده از آب باران برای عملیات آماده سازی زمین‌های شالیزاری، گفت: این شهرستان 8 هزار و 689 هکتار اراضی شالیزاری دارد که تاکنون 3 هزار و 600 هکتار آن شخم و شیار انجام شد.    

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائم شهر گفت: برای استفاده بهینه از هرز آب و آب باران به کشاورزان توصیه می شود عملیات آماده سازی زمین پس از بارندگی انجام شود.

 این مسوول با بیان اینکه 21 بانک نشا برنج در این شهرستان فعالیت دارند، تاکید کرد: تعیین تراکم کشت مناسب در هر شخم برای حفظ بیشتر آب و خاک در کنار دستیابی به عملکرد محصول بالا در کشت زارهای دیم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در مدیریت های جدید رژیم های مختلف آبیاری متناسب با فیزیولوژی گیاه برای افزایش محصول، کاهش مصرف آب، بالابردن راندمان آبیاری، کنترل علفهای هرز و جلوگیری از ماندابی شدن اراضی شالیزاری اعمال می شود.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha