تمامی زیرساخت‌های گاز مازندران به‌روز است

تمامی زیرساخت‌های گاز مازندران به‌روز است

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، رضا علیخانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران درباره بررسی و پایش پایداری شبکه گازرسانی اظهار کرد: مدیریت گاز تابع دو عامل عرضه و تقاضا است که به‌جز افزایش تولید گاز به عنوان یکی از راهکارهای حل این مشکل، مدیریت بهینه مصرف و رعایت الزامات مصرفی برای پایداری شبکه گازرسانی یک اولویت و عامل تعیین کننده است.

وی افزود: در بخش عرضه سه زیرساخت مهم استخراج، پالایش و انتقال و در بخش تقاضا هم نظام و الگوی مصرف جامعه هم در بخش خانگی و هم بخش صنعتی حائز اهمیت است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه دو راهکار اساسی را برای حل مشکل گاز در کشور پیش‌رو داریم، اضافه کرد: نخست بحث تولید شامل اکتشاف چاه‌های جدید و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها و موضوع دوم ایجاد تغییر در الگوی مصرف، مدیریت بهینه و رعایت الزامات مصرفی است که تمامی زیرساخت‌های استان به‌روز است.

علیخانی خاطرنشان کرد: تمامی زیرساخت‌های گاز استان به روز است و زیرساخت‌های استان برای انتقال در سطح مازندران تا دو برابر نیاز استان از ظرفیت کافی برخوردار بوده و تا سال‌ها نیاز به ایجاد خطوط انتقال جدید نیست.

وی تصریح کرد: تنها مشکل ما ورود گاز کافی در شبکه به استان مازندران است که در این زمینه دولت هم در تلاش است تا ظرفیت تولید را افزایش دهد و توان استخراج و پالایش را بالا ببرد.

معاون استاندار مازندران با اعلام اینکه تنها موضوع مورد نیاز در استان مدیریت بهینه در مصرف است، اظهار کرد: نیاز است تمهیدات لازم را در جهت اصلاح الگوی مصرف از جنبه‌های مختلف از فرهنگ‌سازی گرفته تا هوشمندسازی مورتورخانه‌ها، هوشمندسازی دمای محیط، تغییر در تجهیزات مصرفی و همچنین بالا بردن شاخص‌ها و سطح استانداردهای نظام مهندسی بکار گرفته شود.

علیخانی با اشاره به اینکه دستورالعمل بهینه‌سازی مصرف انرژی به‌صورت لازم‌الاجرا ازسوی سازمان نظام مهندسی به تمام استان‌‌ها ابلاغ شد، افزود: باید ملاحظات کاهش مصرف انرژی با رویکرد استفاده از مصالح مصرفی در جهت کاهش مصرف انرژی در تمام حوزه‌ها رعایت شود که شامل تاسیسات برقی، مکانیکی و ساختمانی است.

وی یاداور شد: برخی از این سیستم‌ها از گذشته هم رعایت می‌شده اما الان سخت‌گیرانه‌تر شده ازجمله پنجره‌های دوجداره، دیواره‌های دوجداره و مصالح مصرفی که در کاهش مصرف برق استفاده می‌شوند و مدیریت سیستم گرمایشی با استفاده از ابزارها و تکنولوژی‌های مدیریت گرما و سرما در فضای ساختمانی است.

معاون استاندار مازندران اظهار کرد: حتی استفاده از پنل‌های خورشیدی در برخی از پروژه‌ها در دستور کار است که در این حوزه توفیق خیلی بالایی نداشتیم.

علیخانی بیان کرد: امروزه حتی از فناوری‌های نرم‌افزاری جدید برای استفاده از طراحی نمایه‌های ساختمانی در جهت تبادل حرارتی جداره‌های ساختمانی شبیه‌سازی و کنترل می‌کند این نرم‌افزار دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های گازرسانی هماهنگی دستگاه‌ها و همکاری و تعامل باید بیشتر شود، خاطرنشان کرد: این همراهی هم در حوزه پیش‌بینی نیازمندی‌های عادی و هم در حوزه پیگیری تامین اعتبارات و در برنامه‌ریزی‌های کاهش مصرف استانداردهای نظام مهندسی هم در حوزه آموزش و هم در حوزه اجرا و نظارت که باید اجرا و پیاده‌سازی شود، درحال رصد و پیگیری است.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha