کشف مُهر سنگی ساسانی در مازندران

کشف مُهر سنگی ساسانی در مازندران

باستان‌شناسان ایرانی در لایه‌نگاری‌های محوطه «قِلاکتی گِل» محله سُرخ‌رود مازندران، مُهر سنگی با نقش جانوری (ساسانی) کم‌نظیر را کشف کردند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دومین فصل کاوش باستان‌شناسی تپه قِلاکتی گِل محله سُرخ‌رود شهرستان محمودآباد در استان مازندران به سرپرستی میثم فلاح و میثم نیکزاد با مجوز پژوهشگاه انجام شد.

 

میثم فلاح ـ‌ سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه «قِلاکتی گِل» ـ درباره کاوش‌های این تپه تاریخی، توضیح داد:‌ ادامه لایه‌نگاری، تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، سرفصلی است که در تپه قلاکتی به‌دنبال آن هستیم. این تپه به شماره ۳۰۷۴۳ در سال ۱۳۹۰ ثبت ملی شده و بیش ‌از یک دهه است پژوهش‌های روشمند و بلندمدت علمی در آن انجام می‌شود.

 

این باستان‌شناس افزود: تپه قلاکتی متشکل از دو برجستگی شرقی - غربی است. برجستگی شرقی کم‌ارتفاع، اما وسیع‌تر و برجستگی غربی مرتفع‌تر و وسعت آن نسبت به تپه شرقی کم‌تر است. ارتفاع بلندترین قسمت مجموع تپه از زمین‌های همجوار ۱۲ متر و در حال حاضر نزدیک‌ترین سایت کاوش‌شده استان مازندران به نوار ساحلی (با فاصله مستقیم ۴ کیلومتر به دریای مازندران) است که مساحتی نزدیک به چهار هکتار دارد.

 

 

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha