شمارش معکوس برای ساری ۲۰۲۲

شمارش معکوس برای ساری ۲۰۲۲

رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ و انتخاب مازندران به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اتحادیه اکو مهم‌ترین فرصت برای شکوفایی گردشگری استان و تغییر مسیر آن از ساختار به‌هم‌ریخته کنونی به وضعیتی سامان‌یافته و سازماندهی شده است؛ موضوع مهمی که موجب شده است طی روزهای اخیر استاندار مازندران نماینده ویژه‌ای از سوی خود برای پیگیری امور مربوط به این رویداد منصوب کند. هرچند رویداد اصلی ساری۲۰۲۲ قرار است در مهر۱۴۰۱ انجام شود، اما نگاه به آن برای کمک به گردشگری مازندران یکساله است و عملا از ابتدای سال نو میلادی باید برنامه‌هایی برای رسیدن به رویداد اصلی آغاز شود. در فاصله کمتر از ۳ماه تا آغاز سال۲۰۲۲ این پرسش را می‌توان مطرح کرد که پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو که قرار است برای یک سال یا دست‌کم چندماه کانون فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری کشورهای عضو اکو باشد تاکنون چقدر از نظر اجتماعی آماده برگزاری چنین رویدادی است؟

جلب توجه جامعه

مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهند ساری‌۲۰۲۲ هنوز در جامعه بومی به شکلی که ضرورت دارد نهادینه و معرفی نشده، اما اندک نمونه‌های آشنا با این رویداد در شهر ساری نگاهشان به آن مثبت است و معتقدند که درصورت یک میزبانی درست می‌توانند به ۲شکل از ساری۲۰۲۲ بهره‌مند شوند؛ نخست به واسطه افزایش زیرساخت‌هایی که در نهایت برای جامعه میزبان باقی می‌ماند و دوم هم کسب درآمد ارزی با حضور مسافران و گردشگران کشورهای همسایه که از نظر فرهنگی نیز اشتراکاتی با مازندران دارند. بخش مهم این رویدادها افزایش توجه مردم است که اصلی‌ترین اهرم و سرمایه اجرایی برگزاری رویداد محسوب می‌شوند؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد هنوز در جامعه پررنگ و برجسته نشده است. درحالی‌که حساسیت اجتماعی نسبت به این میزبانی می‌تواند عامل گسترش زیرساخت‌ها و همچنین تغییر تصویر برند گردشگری مازندران در اذهان گردشگران داخلی و خارجی باشد و تصویر مازندران از استانی فقط با جاذبه‌های طبیعی را به قطب گردشگری بر پایه فرهنگ بومی و جاذبه‌های مختلفی مانند بافت‌های تاریخی، غذاهای بومی، فرهنگ، موسیقی و جاذبه‌های گوناگون طبیعی تبدیل کند. با این حال عوامل اجرایی رویداد ساری۲۰۲۲ معتقدند اقدامات متعدد و متنوعی برای جلب توجه جامعه میزبان به این رویداد طراحی شده که برخی در حال اجراست و برخی دیگر نیز طی هفته‌ها و ماه‌های آتی برگزار می‌شود.

شمارش معکوس برای ساری ۲۰۲۲

تشکیل کمیته‌های مردمی

دبیر اجرایی رویداد ساری۲۰۲۲ با اشاره به تشکیل کمیته مردمی برای این رویداد به همشهری می‌گوید: هم‌اکنون یکی از قوی‌ترین و پیشروترین‌ کمیته‌های دبیرخانه کمیته مردمی است که در همه حوزه‌ها اعم از تبلیغات، آموزش و بازاریابی وارد شده و کارش را انجام می‌دهد. ۱۶گروه در محورهای مختلف ذیل این کمیته مشخص و سرگروه‌ها نیز انتخاب شده‌اند که هر کمیته با محوریت جلب توجه و مشارکت اجتماعی برای اقشار مختلف مردم مشغول فعالیت است. علی ماه‌فروزی یکی از اولویت‌های اصلی را آموزش در محله‌ها و صنوف برای مشارکت و همچنین روش‌های پررونق‌تر کردن رویداد برای افزایش منفعت جامعه میزبان می‌داند و می‌افزاید: هم‌اکنون یک شرکت گردشگری در بابل و یکی هم در ساری گفت‌وگو با اقشار مختلف و صنوف و کسبه را آغاز کرده‌اند تا ابتدا جامعه با مفهوم یک رویداد این‌چنینی آشنا شود. در گام بعدی هم روستاها مدنظر قرار دارند که باید تا پایان برنامه یعنی انتهای سال۲۰۲۲ زیر پوشش این فعالیت‌ها قرار بگیرند. وی با تأکید بر ضرورت ورود جدی نمایندگان مازندران به پیشبرد فعالیت‌های این رویداد اجتماعی تصریح می‌کند: نگاه به رویداد ساری۲۰۲۲ باید ملی باشد، زیرا مازندران در این رویداد نماینده ایران محسوب می‌شود. بر همین اساس از نمایندگان استان در مجلس انتظار داریم به‌طور جدی در این زمینه ورود کنند و برای همراه کردن سایر نمایندگان مجلس به‌منظور تخصیص اعتبار و افزایش توجه به مازندران در میزبانی از این رویداد گام بردارند.

 آغاز جریان گردشگری جامعه‌محور

اخبار مرتبط

بانوان طلبه ساری مهارت های زندگی قرآنی را فرا گرفتند

0 نظر

ارسال نظر

capcha