مراقب گرمازدگی باشید

مراقب گرمازدگی باشید

رییس اورژانس مازندران گفت: گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدید کننده زندگی است که در این حالت به دلیل قرارگرفتن طولانی مدت بدن در هوای گرم یا تولید بیش از حد گرما سیستم تنظیم کننده دمای بدن از کار می افتد.

یحیی صالح طبری با اشاره به فرا رسیدن روزهای گرم و احتمال بروز گرما زدگی و لزوم رعایت نکات لازم در خصوص گرمازدگی اظهار کرد: گرمازدگی موقعیتی حاد و تهدید کننده زندگی است که در این حالت به  دلیل  قرارگرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدگرما سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، در بدن از کار می افتد.
وی تصریح کرد: درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.
رییس اورژانس مازندران عوامل مختلفی را باعث ایجاد گرمازدگی دانست و خاطرنشان کرد: دماهای بسیار بالا توانایی بدن اتلاف گرما توسط اشعه نور خورشید و همچنین رطوبت بالا، توانایی بدن برای از دست دادن گرما توسط تبخیر را کاهش می دهد.
صالح طبری گفت: یکی دیگر از عوامل ایجاد گرمازدگی  ورزش و فعالیت سخت است که این موارد می توانند باعث از دست دادن بیشترآب بدن شود.
وی با اشاره به اینکه افراد دوطیف سنی از قبیل سالمندان و شیرخواران (به ویژه نوزادان) توانایی کمی برای تنظیم دمای بدن دارند، ادامه داد: بیماران،سالمندان اغلب داروهایی مصرف می کنند که باعث افزایش خطر آسیب گرمایی و شاید فقدان حرکت کردن برای فرار از یک محیط داغ می شود و شیرخواران  هم که در صورت داغ شدن نمی توانند لباسشان را در بیاورند
رییس اورژانس مازندران افزود: داروها و مواد مخدر خاص نظیر الکل، کوکائین، ادرار آورها و توهم زاها تولید گرما را افزایش می دهند
صالح طبری علایم ونشانه های گرمازدگی را سردرد خفیف، منگی، ضعیف شدن نبض، تعریق شدید، حالت تهوع، افت فشار خون، احساس ضعف، گرفتگی عضلات بویژه شکم، افزایش دما به بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد برشمرد.
وی اقدامات لازم برای بیمار گرمازده را چنین بیان کرد: بیمار را از محیط گرم خارج کنید، لباس های اضافی بیمار را خارج نمایید، عضلات منقبض را در حالت استراحت قرار دهید، حداقل یک تا دو لیتر آب مصرف شود.
رییس اورژانس مازندران ادامه داد: همچنین نوشیدن آب، خاک شیر، شربت، آب لیمو، دوغ، پوشیدن لباس های سبک با رنگ روشن و استفاده از چتر و کلاه نیز توصیه می شود و ازبیرون آمدن و انجام کارهای غیر ضروری در ساعات گرم روز خودداری کنند.
صالح طبری یادآورشد: گرمازدگی بیشتر افراد مسن، اطفال، بیماران خاص و بیماران قلبی عروقی را تهدید می کند.
وی گفت: مردم برای عبور از روزهای گرم تابستان باید با عوامل ابتلا به گرمازدگی آشنا باشند و شیوه زندگی را تغییر دهند.
رییس اورژانس مازندران خاطرنشان کرد: در صورت انجام اقدامات ذکر شده برای فرد گرما زده و عدم رفع مشکل با ۱۱۵ تماس گرفته شود و  از توصیه های کارشناسان مرکز ارتباطات اورژانس استفاده نمایید.

اخبار مرتبط

ورود دو سامانه گرم و سرد تا پایان هفته جاری در مازندران

هوا در بیشتر مناطق کشور گرم‌تر می‌شود/بارش پراکنده در برخی مناطق

ادامه هوای گرم و شرجی در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha