خشکسالی در سال جاری مراتع مازندران را تهدید می کند

 خشکسالی در سال جاری مراتع مازندران را تهدید می کند

 رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: در راستای پیگیری مسائل ارتقای سطح معیشت و رفاه قشر زحمتکش عشایری به استان مازندران سفر کرده است.

 

شاهپور علایی مقدم امروز در نشست شورای عشایری مازندران در ساری افزود: با ایجاد اداره امور عشایر در مازندران پیگیری های خوبی در خصوص مسائل و مشکلات عشایر استان صورت گرفته است که در این زمینه می توان به ارائه تسهیلات کم بهره به عشایر برای تامین علوفه اشاره کرد.

 

وی به بحث مرمت راه های عشایری اشاره و بیان کرد: از منابع ملی و استانی در این خصوص اعتباری در نظر گرفته شد.

 

علایی مقدم در ادامه با بیان اینکه مازندران حدود ۴۰۰ هزار هکتار مرتع دارد، گفت: خشکسالی در سال جاری مراتع استان را تهدید می کند.

رییس سازمان امور عشایر ایران افزود: بدلیل کاهش بارش نسبت به سال گذشته و میانگین پنجاه ساله، تسهیلاتی از محل مدیریت بحران به استان اختصاص داده شد.

علایی مقدم همچنین گفت: نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان طرحهای عمرانی و زیربنایی از اعتبارات ملی در بحث آبرسانی، استحصال آب و انتقال آن اختصاص داده شد.

او همچنین گفت: ۵۰۰ میلیارد تومان تجهیزات مختلف آموزشی و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح های محرومیت زدایی هم برای جامعه عشایری کشور در نظر گرفته شده است.

علایی مقدم عشایر و کوچ را استراتژی کهن و میراث فرهنگی کشور توصیف کرد و گفت: ییلاق و قشلاق کردن عشایر نماد تولید است و آن‌ها در امتداد اقلیم حرکت می‌کنند.

رییس سازمان امور عشایر ایران تعداد خانوار‌های عشایر کشور را ۲۴۶ هزار واحد با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: اکنون عشایر در ۵۹ درصد از سرزمین کشورمان حضور دارند.

این مسئول گفت: همچنین از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور ۱۵۰ میلیون هکتار عرصه کشاورزی و ۸۴ میلیون هکتار مرتع است که ۳۴ میلیون هکتار از مراتع در اخیتار خانوار‌های عشایری قرار دارد.

علایی مقدم افزود: این تعداد از جمعیت عشایر علاوه بر نقش مهم و محوری در امنیت مرز‌ها، در پایداری و حفظ محیط زیست نیز نقش بی بدیلی دارند و نقششان در تولیدات دامی و لبنی، گوشت قرمز، صنایع دستی و گیاهان دارویی نیز محسوس و غیرقابل انکار است.

 همزمان با سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور عشایر ایران ساختمان امور عشایر مازندران با سرمایه گذاری هشت میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

اخبار مرتبط

مازندران پنجه در پنجه کرونا

میزبانی رقابت‌های کشتی جام تختی به مازندران سپرده شد

رودخانه چالوس خشک می‌شود؟

0 نظر

ارسال نظر

capcha