صعود محققان ایرانی به رتبه۱۴ جهان با تولید ۷۰هزار مقاله

صعود محققان ایرانی به رتبه۱۴ جهان با تولید ۷۰هزار مقاله

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که برای شرکت در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل و بازدید از دانشکده دامپزشکی این دانشگاه به شهرستان آمل سفرکرده بود، در گفتگو با خبرنگار صداوسیما در آمل گفت: تعداد مقاله‌های تولیدی محققان ایرانی از حدود ۵۴هزار مقاله در ۴سال گذشته به ۷۰هزار مقاله در سال۲۰۲۰ میلادی افزایش یافت.

او افزود: جمهوری اسلامی ایران در تولید مقاله‌های علمی، در ۳سال گذشته توانسته رده ۱۵ جهانی خود را حفظ کند، اما از نظرکیفیت مقاله‌های تولیدی ومنتشر شده به رده ۱۴ جهانی صعود کند.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه برابر آمار‌های منتشرشده بین المللی، حدود ۲درصد کل مقاله‌های تولیدی از آن محققان ایرانی است، اضافه کرد: کیفیت در تولید مقاله‌های علمی به عنوان یک اصل مهم درحوزه معاونت پژوهشی وفناوری وزارت علوم مورد تاکید جدی است و برهمین اصل بوده که در هشت سال گذشته رتبه۳۰ ایران اکنون به رده ۱۴ دنیا کاهش وارتقاء یافته است.

رتبه تک رقمی ایران در جهان در برخی شاخص‌های علمی
معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات وفناوری با بیان اینکه اکنون تولیدات علمی محققان ایرانی در حوزه مهندسی جایگاه ۱۲ برای ایران به همراه داشته است، تصریح کرد: البته در برخی شاخه‌های علمی رتبه ایران حتی رتبه تک رقمی و کمتر از ۱۰ نیز قرار گرفته است.

دکتر غلامحسین رحیمی شعرباف گفت: هرچقدر رتبه کمتر از ده جهانی و کیفی مقاله‌های تولیدی محققان علمی کشورمان پایین‌تر بیاید، زمینه برای رقابت با برجسته‌ترین دانشمندان دنیا مهیا می‌شود و آن زمان حفظ جایگاه واستمرارآن سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

پیش‌بینی اعتبار پژوهشی ۲۰هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های پژوهش
معاون پژوهش و فناوری وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری همچنین از پیش بینی ۲۰هزار میلیارد تومان که حدود ۸دهم درصد بودجه عمومی کشور است، برای انجام طرح‌های پژوهشی امسال درکشور خبر داد و گفت: علاوه بر پیش بینی بودجه پژوهشی، اعتبار‌های دیگری نیز برای انجام طرح‌های تحقیقاتی ونیز توسعه فناوری در کشور پیش بینی شده و اختصاص داده خواهد شد.

رحیمی شعرباف افزود: البته این میزان بودجه پژوهشی وتحقیقاتی کشور به نسبت سال گذشته با توجه به مضیغه‌های بودجه، افزایش نسبتا خوبی داشته، اما دولت، مجلس تاکید جدی بر حمایت از توسعه علمی و فناوری به ویژه فناوری‌هایی که به سمت تولید محصول، کالا و خدمات است دارند.

مازندران همچنان مهاجرفرست در زمینه علمی، مهاجرپذیر در سکونت
او به ظرفیت‌های بالای علمی و توسعه دانشگاه‌های و مراکز آموزش عالی در مازندران که در دهه‌های اخیر رشد خوبی داشته است، اشاره کرد وگفت: با وجود توسعه خوب علمی درمازندران، متاسفانه این استان همچنان دانشجویان این استان متقاضی تحصیل دردانشگاه‌های دیگراستان‌ها وبه نوعی مهاجرفرست هستند درحالی که استان مازندران همچنان در حال مهاجرپذیر از دیگراستان‌ها برای سکونت مواجه است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و تحقیقات با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این وزارتخانه و تأکید به دانشگاه‌ها به سمت مأموریت‌گرایی براساس طرح آمایش سرزمینی است گفت: باید رشته‌ها متناسب با نیاز‌های کشور و به خصوص نیاز‌های استان تعریف ونیازسنجی شود تا کاربردی‌تر ومتناسب با خواست عمومی باشد.

دانشگاه‌ها دغدغه تجمیع نداشته باشند
دکتر رحیمی شعرباف در پاسخ به پرسش خبرنگارصداوسیما، درخصوص دغدغه این روز‌های برخی دانشگاه‌ها درخصوص تجمیع با دیگردانشگاه‌های شهر‌های همجوار گفت، البته این موضوع بررسی می‌شود وبا نظر شورای گسترش وستاد نقشه جامع علمی کشور تصمیم گیری می‌شود.

وی اضافه کرد، که الان هیچ چیزی را به طور جدی نمی‌توانم بگویم، اما چیزی را که قطعی می‌توانم بگویم، هیچ موسسه یا دانشگاهی کوچک نخواهد شد، بلکه به فعالیت خود به شکل کنونی ادامه خواهد داد وجای نگرانی ودغدغه‌ای نیست.

اخبار مرتبط

نگارش دانشنامه مازندران پایان یافت

0 نظر

ارسال نظر

capcha