فرار از بحران خشکسالی با تغییر الگوی کشت

فرار از بحران خشکسالی با تغییر الگوی کشت

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: از منطقه شرق استان تا شهرستان ساری به مراتب با کمبود منابع آبی بیشتری مواجه هستیم که نیازمند توجه بیشتری است.

نیری افزود: پیشنهاد می‌شود با کنترل روزانه وضعیت منابع و مصارف توسط همکاران جهاد کشاورزی و منابع آب شهرستان‌ها و متناسب با بکارگیری سناریو‌های مرتبط از پیش طراحی شده استرس خشکسالی در منطقه را به حداقل رساند.

او گفت: از طرح‌های کاهش سطح زیر کشت شالی، کشت محصولات کم آب طلب، بازچرخانی آب کشاورزی، کشت برنج به روش خشکه کاری و عدم صدور مجوز جهت کشت دوم خسارات احتمالی ناشی از خشکسالی در منطقه را کاهش داد.

نیری با اشاره به کم آبی و کاهش بارندگی‌ها در سال آبی پیش رو و مشکلاتی از قبیل مصرف بی رویه آب توسط کشاورزان، کشت گیاهان پر مصرف و شیوه آبیاری سنتی گفت: با توجه به وضع موجود کشاورزان برای آبیاری مزارع از روش آبیاری دوره‌ای استفاده کرده و باید با تشکیل تیم‌های نظارت برعملکرد تقسیم و توزیع آب و اجرای نوبت بندی آبیاری این مهم را به نحو مناسب که موجب رضایت کشاورزان شود انجام دهیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت:در منطقه شرق استان باتوجه به ممنوعه بودن دشت از نظر منابع آب زیرزمینی، وضعیت بسیار نگران کننده بوده و باید با مشارکت یکدیگر با کنترل و نظارت بیشتر از تغییر کیفیت وشور شدن آب زیرزمینی ناشی از کف شکنی چاه‌ها جلوگیری شود.

اخبار مرتبط

رودخانه چالوس خشک می‌شود؟

خلیج گرگان در جدال با خشکسالی

خوشه‌های طلایی برنج فردا در مازندران برداشت می‌شود/ افزایش تولید علی‌رغم خشکسالی و کم‌آبی

0 نظر

ارسال نظر

capcha