بیش از یکهزارو ۲۰۰ مازندرانی واکسن ایرانی - کوبایی دریافت کردند

بیش از یکهزارو ۲۰۰ مازندرانی واکسن ایرانی - کوبایی دریافت کردند

تزریق واکسن مشترک ایران و کوبا در شهرهای ساری و بابل به عنوان دو شهر از هشت شهر مد نظر برای اجرای طرح کارآزمایی بالینی این واکسن در حال انجام است و بنا به گفته مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران، تا ظهر امروز یکشنبه - ۲۶ اردیبهشت-  سه هزار و ۲۰۹ نفر از شهروندان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۳ هزار و ۶۲۴ نفر در شهرستان بابل و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان برای شرکت در این کارآزمایی ثبت‌نام کردند.

مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا در مازندران از ۲۲ اردیبهشت و با تزریق نخستین دُز این واکسن به دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

بنا بر آمارهای ثبت شده در سامانه واکسیناسیون دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، تا لحظه تنظیم این گزارش واکسن مشترک ایران و کوبا برای اجرای طرح کارآزمایی بالینی به یک‌هزار و ۲۲۹ نفر در این استان تزریق شد که ۶۶۷ نفر از این تعداد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل و ۶۳۲ نفر نیز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران واکسن ایران و کوبا را تزریق کردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که ثبت‌نام برای شرکت در مازندران برای مشارکت در طرح کارآزمایی بالینی هنوز انجام می‌شود و سامانه هنوز بسته نشده است، گفت: سهمیه در نظر گرفته شده برای دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این طرح ۳ هزار و ۲۰۰ واکسن است ، اما با توجه به این که بخشی از داوطلبان به دلایلی مانند واجد شرایط نبودن یا منصرف شدن از حضور در کارآزمایی تعدادشان کاهش می‌یابد، تعداد ثبت‌نام شدگان باید به حدود ۶ هزار نفر برسد. به همین دلیل سامانه هنوز برای ثبت‌نام در مازندران بسته نشده و مازندرانی‌ها می‌توانند برای شرکت در کارآزمایی داوطلب شوند.

دکتر قاسم اویس اظهار کرد: با توجه به این که امروز به ۶۰۰ نفر دیگر از داوطلب‌های کارآزمایی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مازندران فراخوان داده شده، تا پایان امروز تعداد افراد واکسینه شده زیر نظر این دانشگاه از مرز یکهزار نفر نیز عبور خواهد کرد.

وی که همراه با دو فرزندش در نخستین روز اجرای طرح کارآزمایی بالینی این واکسن را دریافت کرد، گفت: واکسن مشترک ایران و کوبا یکی از واکسن‌های ایمن تولید شده علیه کروناست. این اطمینان را به مردم می‌دهیم که واکسن ایرانی – کوبایی اثرگذاری و ایمنی بالایی دارد و از شهروندان بویژه در شهرهای ساری و بابل و مناطق اطراف این دو شهرستان‌ دعوت می‌کنیم که از حضور در این کارآزمایی استقبال کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: شرکت در این کارآزمایی مزایایی نیز برای شرکت‌کنندگان دارد که شامل انجام رایگان آزمایش‌های بالینی و در اولویت قرار گرفتن برای دریافت دُز کامل واکسن کرونا می‌شود. ضمن این که هزینه رفت‌وآمد نیز برای هر بار مراجعه به داوطلبان پرداخت خواهد شد.

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بابل به خبرگزاری ایرنا، اجرای طرح کارآزمایی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در شرایط تقریبا مشابهی در حال انجام است و ثبت‌نام برای داوطلبان ساکن شهرستان بابل نیز همچنان انجام می‌شود. از زمان آغاز واکسیناسیون طرح کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا روزانه حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر زیر نظر این دانشگاه واکسینه می‌شوند. سهمیه در نظر گرفته شده برای دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در طرح کارآزمایی بالینی حدود سه هزار و ۲۰۰ دُز واکسن است که با در نظر گرفتن احتمال ریزش تعداد داوطلبان باید آمار ثبت‌نام کنندگان در سامانه کارآزمایی بالینی به بیش از پنج هزار نفر برسد.

به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از زمان آغاز طرح کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی-کوبایی تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر این واکسن را دریافت کردند و هیچ عوارضی از این واکسن در کشور گزارش نشده است.

واکسن کنژوگه تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران بر پایه دانش ساخت واکسن کزاز طراحی و ساخته شده و از نظر ایجاد لختگی و عوارض جانبی بسیار ایمن و دارای عوارض کمتری است.

اخبار مرتبط

رویِ خوش مازندرانی‌ها به واکسن کرونا در سایه شیوع آنفلوآنزا

صف طویل مردم در مرکز تزریق واکسن در ساری/ اویس: این تجمع‌ها خواسته مردم است

تایید واکسن گریز بودن ویروس دلتا

0 نظر

ارسال نظر

capcha