حذف ریسک سرمایه‌گذاری به پویایی تولید کمک می‌کند

حذف ریسک سرمایه‌گذاری به پویایی تولید کمک می‌کند

  از واردات کالا ، تغییرات آنی قیمت مواد اولیه ، تغییرات قیمت ارز و قوانین دست و پا گیر به عنوان بخشی از موانع سرمایه گذاری و تولید در کشور نام برد و افزود : تا زمانی که این مشکلات به عنوان ریسک تولید برطرف نشود ، سرمایه گذاران قادر به ایجاد تحول در تولید نیستند و انگیزه ای هم برای ورود به بخش تولید وجود نخواهد داشت.

وی از قاچاق و دلالی هم به عنوان دیگر موانع تولید در کشور نام برد و ادامه داد : تا زمانی که دست مفسدان اقتصادی ، تروریست های اقتصادی ، قاچاقچیان ، سود جویان واسطه گران و دلالان در نظام توزیع کالا ها و خدمات کوتاه نشود، توان و علاقه ای برای افزایش سرمایه گذاری و تولید در اقتصاد کشور وجود نخواهد داشت .

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : مساله تولید و اقتصاد و تاثیر آن بر پیشرفت تا حدی اهمیت دارد که رهبری معظم انقلاب در سال های گذشته بخصوص در سه سال اخیر شعارهای سال را با عناوین رونق تولید ، جهش تولید ،  و رفع  موانع تولید انتخاب کردند ، چون این تولید است که سبب رفع بیکاری و کاهش تورم در اقتصاد می شود و برای تحقق شعار سال با توجه به شرایط اقتصادی جهان و کشورمان باید بیش از گذشته نسبت به رفع موانع تولید اقدام کرد.

وی افزود : اساسا تولید کلید توسعه  اقتصادی کشور است و  رفع موانع تولید به بیانی حلال تمام مشکلات اقتصادی است و سیاستگذاران اقتصادی در همه ارکان دولت و مجلس و همه بخش های مهم اقتصادی باید به این موضوع توجه جدی و مستمر داشته باشند.

دکتر محنت فر از وابستگی کشور به درآمدهای نفتی به عنوان یکی از موانع اصلی رونق تولید  در داخل یاد کرد و توضیح داد : وابستگی طولانی مدت اقتصاد  کشور  به درآمد های نفتی و خرج کردن درآمدهای نفتی برای واردات کالاها از سایرکشورها سبب شد تولید داخلی مورد غفلت قرار گیرد.متاسفانه تامین در آمد کشور از محل صادرات نفت خود به یکی از مشکلات تولید و سرمایه گذاری در ایران تبدیل شده است و عرصه را بر تولیدات داخلی تنگ و حرکت به سمت صنعتی شدن  و خودکفایی را کند کرده است.

وی افزود : درآمد نفتی زیاد بویژه در برخی از سال ها سبب شد تا کالاهای وارداتی بازار کشور را در اختیار بگیرد . ارزان بودن کالاهای وارداتی سبب شد تا تولید داخلی نتواند رقابت کند و از گردونه خارج شد و مردم هم به مصرف کالاهای خارجی عادت کردند و تمایل به تولید داخلی از بین رفت.

 عضو هیات علمی دانشگاه مازندران گفت : متاسفانه مجموعه عوامل از واردات بی ضابطه گرفته تا رونق واسطه گری و دلال بازی ، قاچاق کالا ، فساد در اقتصاد و همراهی نکردن سیستم بانکی سبب شده تا انگیزه تولید در کشور از بین برود و تولید کنندگان احساس بی پناهی کنند.

وی توصیه کرد : برای ایجاد رغبت به سرمایه گذاری در کشور باید بانک ها ساختار خود را در مدیریت منابع اصلاح کنند و از سیستم بنگاهداری به سمت سیستم سالم بانکداری روی بیاورند . متاسفانه یکی از دلایل بسیار مهم عدم انگیزه و علاقه برای افزایش تولید و سرمایه گذاری ، نوع سیاست بانک ها در اقتصاد ایران است که رمق را از  بخش تولید و سرمایه گذاری گرفته  و خیلی از بنگاه های تولیدی توسط بانک ها مصادره شده اند. این بد ترین کار برای نظام بانکی کشور محسوب می شود که به جای بانکداری به بنگاهداری روی آورده اند.

اخبار مرتبط

۴ طرح بزرگ صنعت آب سرمایه‌گذاری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی فردا به بهره‌برداری می‌رسد

سرمایه‌گذاری صنعتی در مازندران ۱۸۱ درصد رشد داشته است

سرمایه‌گذاری استکبارگران در منطقه بر باد رفته است

0 نظر

ارسال نظر

capcha