راه اندازی مراکز خرید تضمینی کلزا در مازندران

راه اندازی مراکز خرید تضمینی کلزا در مازندران

 مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: مراکز خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در کارخانه آرد آسیابان آمل، دستاس ساری، لاله بابل و پاکسابان گلوگاه فعالیت خود را آغاز کردند.

عباسعلی وفائی نژاد با اشاره به آمادگی ۱۴ مرکز خرید در سطح استان افزود: با تمهیدات اتخاذ شده ۱۰ مرکز دیگر شامل سیلوی شهید میرزاپور نکا، کارخانه آرد بنفشه بهشهر، مهر خالقی رستمکلا، مومنی سورک، لالا کیاسر، نمونه جویبار تعاونی روستایی تجن تاکام ساری، تعاونی ولیعصر دودانگه ساری تجهیز شده اند و بزودی عملیات خرید تضمینی کلزا در این مراکز نیز صورت خواهد گرفت.

او به برداشت زودهنگام کلزا توسط برخی کشاورزان اشاره کرد و گفت: برداشت زودهنگام کلزا علاوه بر اینکه موجب سبز بودن تعداد زیادی از دانه‌ها و وزن پایین آن‌ها و کاهش شاخص برداشت و عملکرد دانه می‌شود، رطوبت محصول تولیدی نیز بالاتر از حد مجاز خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران افزود: در این صورت کلزاکاران باید هوادهی دانه را انجام دهند چرا که مراکز خرید از تحویل دانه با رطوبت بالای ۲۰ خودداری می‌کنند.

وفائی نژاد با بیان اینکه بهترین زمان برداشت وقتی است که بیشتر غلاف‌ها برنزه شده و حاوی دانه‌هایی به رنگ سیاه باشند تاکید کرد: کشاورزان عزیز از برداشت کلزا در ساعات اولیه صبح به خاطر رطوبت بالا ناشی از شبنم صبحگاهی پرهیز کنند.
او به قیمت خرید دانه روغنی کلزا در سالجاری اشاره کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۹ درصد رطوبت ۱۱ هزار تومان می‌باشد.

وفائی نژاد افزود: به ازای هر درصد افت رطوبتی بالای ۹ درصد و افت ناخالص بالای ۲ درصد به نسبت از وزن محصول کلزا تحویلی کسر و بهای آن محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران تصریح کرد: کشاورزان سطح زیر کشت کلزای خود را در سامانه جامع پهنه بندی سازمان جهاد کشاورزی ثبت نمایند، زیرا خرید تضمینی کلزا از کشاورزانی که در سامانه مذکور ثبت نام نکرده اند انجام نخواهد شد.

او تاکید کرد: کشاوزران عزیز در زمان تحویل محصول کپی کارت ملی و شماره حساب بانک کشاورزی خود را به همراه داشته باشند.

اخبار مرتبط

مازندران پنجه در پنجه کرونا

میزبانی رقابت‌های کشتی جام تختی به مازندران سپرده شد

اجرای پویش "همکلاسی مهربان" در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha