به مازندران سفر نکنید

به مازندران سفر نکنید

تعطیلات پایان هفته فرصت برنامه‌ریزی برای ساکنان بسیاری از استان‌های کشور و به ویژه پایتخت‌نشیان برای سفر به مناطق شمالی به ویژه مازندران را فراهم کرده و همین موضوع نیز بار دیگر سبب نگرانی مازندرانی‌ها شده است. در شرایطی که سفر به مازندران برای پایان هفته و تعطیلات عید فطر از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع اعلام شده، نشانه‌های افزایش سفر به این استان از عصر روز گذشته در برخی شهرهای این استان قابل مشاهده است.

ستا ملی مقابله با کرونا برای پیشگیری از افزایش سرعت شیوع کرونا در کشور ممنوعیت سراسری سفر را از ظهر روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت به طور رسمی به همه استان‌ها ابلاغ کرد و طبیعتا ورود خودروهای غیر بومی به تمام استان‌های کشور ممنوع است. اما مشاهدات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که با توجه به محدودیت ایجاد شده برای سفر، برخی از پایتخت‌نشیان برای مواجه نشدن با ممنوعیت سفرها از ظهر فردا، برنامه سفر خود به مازندران را به امروز و پیش از ظهر فردا موکول کردند و عده‌ای هم از عصر دیروز روانه مازندران شدند.

به گفته رئیس پلیس راه مازندران رفت و آمد خودروها به این استان از ساعت ۱۴ سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت تا ساعت ۱۴ شنبه ۲۵ اردیبهشت ممنوع است.

 سرهنگ علیرضا قدمی با بیان این که تمام مجوزهای صادر شده برای سفرها باطل است می‌افزاید: شناسنامه و سایر مدارک هویتی دیگر به عنوان مجوز ورود به مازندران مورد تایید نیست و جز این که باعث ایجاد ترافیک مبادی ورودی استان و مزاحمت برای سایر شهروندانی که قصد ورود به محل سکونت خود را دارند نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی خاطرنشان می‌کند: علاوه بر مبادی ورودی اصلی مازندران، همکاران ما در ۵۷ نقطه ورودی شهرهای استان نیز مستقر هستند و رفت‌وآمدها با اجرای ممنوعیت‌ها پایش می‌شود.

به مازندران سفر نکنید

بنا به اظهارات سردار مهدی حاجیان سخنگوی ناجا نیز تمام مجوزهایی که برای تردد بین شهری در دوران شیوع کرونا صادر شده بود نیز باطل شده و حتی در صورت عبور خودروها از ایستگاه‌های پلیس راهور، دوربین ورودی شهرها ثبت تخلف را انجام خواهد داد.

با این حال عده‌ای از مسافران بر این باورند که با در اختیار داشتن مجوزهایی که از فرمانداری شهرستان محل سکونت خود دریافت می‌کنند می‌توانند در تعطیلات عید فطر به مازندران سفر کنند. اما بنا به اظهارات نماینده عالی دولت در سوادکوه هیچ کدام از مجوزهای صادر شده توسط فرمانداری‌های شهرستان‌های استان‌های همسایه مازندران برای ورود به این استان مورد پذیرش نیست.

عین‌الله طالبی با اشاره به قرار داشتن این شهرستان در ورودی مازندران از محور پرتردد سوادکوه می‌گوید: مجوزهای صادر شده توسط فرمانداری‌های استان‌های همسایه وجاهت قانونی ندارد ودر صورتی که رانندگانی به استناد این برگه‌ها اصرار به ورود به استان داشته باشند علاوه بر جریمه نقدی، با نظر دادستان خودروی آن‌ها به پارکینگ منتقل خواهد شد.

محدودیت برای مازندرانی‌ها

 البته سختگیری‌های تردد برای تعطیلات عید فطر صرفا برای غیربومی‌های مازندران نیست. بلکه ساکنان این استان نیز طی روزهای یاد شده اجازه تردد بین شهری را نخواهند داشت و در صورت تردد غیرمجاز جریمه خواهند شد.

جانشین انتظامی مازندران نیز در این باره با بیان این که تردد بین شهری در مازندران از ساعت ۱۴ فردا –سه‌شنبه- تا ظهر شنبه ۲۵ اردیبهشت ممنوع است، می‌گوید: با مصوبه ستاد ملی کرونا برای خودروهای غیربومی که در شهرهای با وضعیت نارنجی تردد داشته باشند ۵۰۰ هزار تومان جریمه منظور خواهد شد. ضمن این که محدودیت ترددهای شبانه در شهرها نیز همچنان پابرجاست و خودروهایی که از ساعت ۲۲ تا ۳ بامداد در شهرها تردد داشته باشند ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

بسیاری از مازندرانی‌ها نیز با توجه به تجربه‌ای که طی یک سال اخیر پس از هر تعطیلی و حضور مسافران مشاهده شده، خواستار جدیت در ممنوعیت سفر به این استان هستند. این استان طی یک هفته اخیر از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده و پس از چند هفته روند صعودی تعداد بستری‌شدگان، دیروز تعداد مبتلایان شناسایی شده در هر ۲۴ ساعت دو رقمی شده و وضعیت کرونا به شرایط متعادلی رسیده است. ۷۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در حال حاضر در مراکز درمانی مازندران بستری هستند و این نگرانی وجود دارد که با ورود مسافران به این استان، یک بار دیگر مازندران درگیر شرایط حاد کرونایی شود.

به مازندران سفر نکنید

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز ضمن اظهار نگرانی از احتمال حضور مسافران و نادیده گرفتن محدودیت‌های سفر در تعطیلات آخر هفته می‌گوید: در تعطیلات نوروز شاهد بودیم که سفرها به این استان چه پیامدی داشت و با توجه به شیوع کرونای انگلیسی در کشور، بلافاصله با سفرها تمام کشور و به ویژه مازندران درگیر این ویروس شد. نخستین نمونه ویروس انگلیسی کرونا در مازندران در دو مسافری که به قائمشهر آمده بودند مشاهده شد و طی دو هفته تمام استان درگیر این ویروس شد و تعداد بستری‌شدگان ما به بیش از ۱۶۴۰ نفر رسید.

وی به مشاهده گونه هندی ویروس کرونا در کشور نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: هنوز این ویروس در مازندران مشاهده نشد، اما با توجه به این که در استان‌های دیگر موارد مبتلا به این ویروس جهش‌یافته شناسایی شده، طبیعتا سفرها سرعت انتقال و گستره درگیری را افزایش می‌دهد. علاوه بر این که درخواست می‌کنیم مردم سایر استان‌ها به مازندران سفر نکنند، از مردم استان نیز می‌خواهیم که در این تعطیلات از برگزاری مهمانی و دورهمی‌ها خودداری کنند.

۱۶ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران اکنون در وضعیت نارنجی کرونایی و ۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. در مازندران تا کنون حدود ۳ هزار نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

اخبار مرتبط

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

اعمال معافیت‌های ویژه در پرداخت پذیره اماکن وقفی در مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha