پاندمی خاموش: اثرات کووید-19 بر سلامت روان و به‌زیستی روانی- اجتماعی

پاندمی خاموش: اثرات کووید-19 بر سلامت روان و به‌زیستی روانی- اجتماعی

ن درشهرستان بابلسر، در پی شیوع موج چهارم ویروس کرونا در کشور، دکتر سهیلا هاشمی رییس مرکز بهداشت، درمان و مشاوره دانشگاه مازندران در یادداشتی با عنوان پاندمی خاموش، به بررسی اثرات کووید-19 بر سلامت روان و به‌زیستی روانی- اجتماعی جامعه پرداخت.

متن کامل این یادداشت را در زیر مشاهده می‌کنید:

پاندمی خاموش: اثرات کووید-19 بر سلامت روان و به‌زیستی روانی- اجتماعی

همه‌گیری کووید – 19، جامعه‌ها را در سرتاسر دنیا در خصوص چگونگی مقابله با بیماری و کنترل سرایت ویروس غافلگیر نموده است. تلاش‌های درمانی و تعیین سطح‌ اقدام‌های پیشگیرانه در دامنه‌ای از فاصله‌گذاری اجتماعی تا قرنطینه خانگی و تعطیلی کامل شهرها، سیاست‌های بهداشتی به‌نسبت کارآمدی در ضعیف ساختن سرعت انتقال ویروس و گسترش بیماری عفونی و به تبع آن کاهش مرگ‌و‌میر بوده‌اند. در طی بیش از یکسال اخیر، پیامد‌های مثبت این اقدام‌های ارزشمند بهداشتی و درمانی در مهار وضعیت لجام گسیخته‌ی بیماری، نویدبخش بازگشت تدریجی به وضعیت عادی زندگی در آینده‌ای نه چندان دور بوده است. اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا پاندمی کووید- 19 با فراگیری طرح واکسیناسیون و تلاش‌های روزافزون درمانی به پایان خود نزدیک می‌شود؟ یا این‌که به‌واسطه پیامدهای درازمدت آن، پاندمی خاموش و بی‌صدایی در راه است که ماندگاری اثرات آن دراز مدت‌تر و مدیریت آن به مراتب پیچیده‌تر و دشوارتر است؟

آسیب‌های روان‌شناختی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا به‌دلیل ماهیت پیچیده‌تر و ناشناخته‌تر روان و تفاوت‌های فردی میان انسان‌ها به‌واسطه تاریخچه زندگی گوناگون افراد، استلزام طراحی و تدوین چشم‌انداز سلامت روان و اقدام‌های پیشگیرانه و درمان را بیش از پیش یادآور می‌شود.

اخبار مرتبط

پیوستن 306 نفر از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه مازندران در سال 99 به جمع بیمه شدگان تامین اجتماعی

بدون شک رعایت مسائل‌ بهداشتی وسلامت امروزه دراولویت می‌باشد/ سلامت‌ اخلاقی واجتماعی جامعه هم دارای اهمیت زیادی است

0 نظر

ارسال نظر

capcha