خیز مشاغل آزاد برای شورای روستاهای مازندران

خیز مشاغل آزاد برای شورای روستاهای مازندران

از آغاز نام نویسی شورای روستاها در مازندران تاکنون در مجموع هشت هزار و ۵۱۲ نفر داوطلب نامزدی شوراها شده اند که از این تعداد چهار هزار و ۷۵۳ نفر معادل ۵۶ درصد را افرادی تشکیل می دهند که در باره وضعیت شغلی خود « شغل آزاد » را تیک زده اند.

این در حالی است که تعداد افرادی ثبت نام شده ای که خود را کشاورز معرفی کرده اند به ۸۹۹ نفر رسیده است که  معادل ۱۰.۵ درصد کل ثبت نام شدگان است.

خیز مشاغل آزاد برای در اختیار گرفتن کرسی های شورای اسلامی روستاهای مازندران نشان می دهد که این مناطق سکونتی با گذشت زمان از جمعیت مولدی که اتکای اصلی درآمدشان به مشاغل حوزه کشاورزی باشد ، کاسته می شود و ترکیب جمعیتی آن نیز به نفع افراد خوش نشین در حال تغییر است.

خوش نشین به آن دسته از افراد روستایی فاقد زمین گفته می شود که معاششان از طریق کار کشاورزی تامین نمی شود. علت اطلاق خوش نشین به آنها هم این است که « لازم نیست نگران دشواری‌های معمول کار کشاورزی باشند » و دارای زندگی بی دردسر به دور از مشقت کشاورزی و زمین داری هستند. خوش نشینی که تا چند دهه پیش تنها در چند شغل مانند چوپانی ، دشتبانی ، بنایی ، نجاری ، بقای ، معامله گری ، دست فروشی و کارگری خلاصه می شد ، در حاضر طیف گسترده ای از مشاغل را شامل می شود که از آنها با عنوان « مشاغل آزاد » یاد می شود.

مشاغل  آزاد به مشاغلی گفته می شود که فرد در آن نوعی خود اشتغالی دارد ، به این معنی است که برای خودش کار می‌کند و محصولات یا خدمات خود را به مشتری ارائه می‌دهد. در این گونه شغل‌ها دیگر نیازی به برقراری روابط کاری طولانی مدت وجود ندارد. با این تعریف ، مشاغل  آزاد به کار کشاورزی ، باغداری ، دامداری و دیگر کارهای زیرمجموعه بخش کشاورزی اطلاق نمی شود در حالی که هویت شغلی ساکنان روستاها بویژه در مازندران کشاورزی و مشاغل زیرمجموعه این بخش است.

یکی از وظایف مهم شوراهای روستایی طبق قانون ایجـاد زمینـه مناسـب بــرای توسـعه اشـتغال و جلـب مشارکت های عمومی در جهت گسترش فعالیت های تولیدی است و به همین دلیل هم اعضای شورا نقش مهمی در توسعه فعالیت های بخش کشاورزی و بهینه سازی وضعیت روستاها و آبادانی آن برای رونق تولید محصولات این حوزه دارند.

اخبار مرتبط

23 طرح آبرسانی در مازندران به بهره برداری رسید

بهره برداری از آسفالت راه روستایی مصیب محله گلوگاه

«بام‌های رنگین« در روستاهای مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha