چشمه‌های دماوند؛ فرصتی برای اوقات فراغت

چشمه‌های دماوند؛ فرصتی برای اوقات فراغت

شهرستان دماوند در شرق استان تهران واقع شده و از جمله مناطق خوش‌آب‌وهوای استان است. این شهرستان از شمال به استان مازندران، از غرب به بومهن و تهران، از شرق به فیروزکوه و از جنوب به استان سمنان می‌رسد.

دماوند یک منطقه کوهستانی است و به دلیل داشتن کوه های بسیار، دارای چشمه سارهای فراوانی است که از دامنه کوه ها جاری می شود و باغ های سرسبز و خرم این منطقه را سیرآب می کند. این مهم موجب شده تا دماوند از چشمه های متعددی برخوردار باشد.

چشمه محل تلاقی سفره‌های زیرزمینی با سطح زمین است که بسته به ثبات منبع آب، یک چشمه می‌تواند موقتی، دائمی یا خودجوش باشد. آب چشمه‌ها به دلیل عبور از بین کارست‌ها و ماسه‌ها معمولا زلال و قابل شرب هستند.

چشمه ها عمدتا قابلیت استفاده درمانی دارند که البته بر حسب نوع و نمک‌های معدنی موجود در آن‌ها دارای کاربردهای گوناگون هستند ولی علاوه بر خواص فیزیکوشیمیایی آب باید به عواملی مانند آب و هوای منطقه، ارتفاع از سطح دریا، روش درمان و وضعیت سلامت افراد توجه کرد.

گرچه ویلاسازی های بی رویه و ساخت و سازهای غیرمجاز موجب شده بسیاری از چشمه های کوچک و بزرگ این شهرستان از بین برود اما هنوز چشمه هایی در نواحی ییلاقی وجود دارد که باعث شده بسیاری برای گذران اوقات فراغت خود این مناطق را انتخاب کنند.

اخبار مرتبط

کشف ۱۴ تن کود شیمیایی تقلبی قاچاق در آمل

0 نظر

ارسال نظر

capcha