بانک ژن ماهیان استخوانی دریای خزر در گیلان و مازندران ایجاد می شود

بانک ژن ماهیان استخوانی دریای خزر در گیلان و مازندران ایجاد می شود

، محمود بهمنی روز پنجشنبه در حاشیه پهلوگیری کشتی تحقیقاتی اقیانوس پیما گیلان در اسکله شیلات گیلان در جمع خبرنگاران گفت : در استان گیلان توانستیم ایستگاه تحقیقات تکثیر پرورش آبزیان را در شولم فومن با اعتبارات تخصیصی ایجاد کنیم و امکان نگهداری گونه های مهم ماهیان استخوانی اقتصادی نظیر ماهی سوف و سایر گونه ها مانند سس و ماش را فراهم کنیم .  

وی ادامه داد: در حوزه آبزی پروری نیز مطالعاتی در رابطه با پرورش گونه های مختلف انجام شد و یکی از این برنامه هایی که امسال با کمک سازمان های اجرایی  در دست اقدام است که امکان مطالعات اصلاح نژاد در ماهی کپور در استان خوزستان و ماهی قزل آلا در استان کهکیلویه و بویر احمد و مازندران را فراهم می کند .  

وی در خصوص مرکز ملی فرآوری آبزیان در منطقه سنگاچین انزلی نیز گفت :در سال ۹۹ توانستیم این مرکز را که فعالیتهای آن در حد یک بخش انجام می شد احیا کنیم و در آخرین روزهای سال ۹۹ در مشارکت با بخش خصوصی مراحل باز فعالیت آن را انجام دهیم.  

بهمنی اظهار داشت : در سال ۹۹ پروژه های تحقیقاتی در سطح کشور در چهار حوزه مهم اجرا شد که یکی از این حوزه ها بحث ارزیابی ذخایر ، بیوماس و یا زیست توده ذخایر آبزیان در دریای خزر ، خلیج فارس و دریای عمان بوده است که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی با استفاده از ناوگان شناورهای تحقیقاتی شمال و جنوب کشور این تحقیقات را انجام داد .  

وی خاطرنشان کرد: در جنوب کشور نیز گشت تحقیقاتی با کشتی فردوس ۱ در استانهای بوشهر و خوزستان کار خود را به اتمام رساند . انجام این تحقیقات از برنامه های حاکمیتی موسسه برای اعلام میزان ذخایر قابل بهره برداری به سازمان شیلات و دستگاههای سیاست گذار مرتبط است.

وی یکی دیگر از حوزه های برنامه های فعالیتی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی را بهداشت و بیماری های آبزیان اعلام و تصریح کرد  : سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن آبزی در کشور تولید می شود که نشان دهنده اهمیت مطالعات در این حوزه است .

بهمنی  خاطر نشان کرد :  باتوجه به تولید سالانه بیش از ۴۷ هزار تن میگو در شرایط پرورشی، پژوهشگران و محققان این موسسه توانستند کیت بسیار مهم شناسایی بیماری لکه سفید یا وایت اسپات را در میگو به دست آورند. این دستاورد توسط معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری و سازمان های شیلات،  دامپزشکی و تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با همکاری استانداری مازندران کسب شد .

 وی از انجام فاز دوم پروژه(اس پی اف) قزل آلا در مرکز تنکابن خبر داد و افزود :  محققان این بخش توانستند واکسن دوگانه بیماریهای ماهی قزل آلا را در پژوهشکده برای تولید ماهیان عاری از بیماری در گونه قزل آلا را بدست آورند .

اخبار مرتبط

رئیس سازمان چای کشور: ۸۵ درصد از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران پرداخت شد

مرغ ترش با رسپی گیلانی‌ها + عکس

صید ماهی کیلکا در دریای خزر به بیش از ۱۲ هزار تن رسید

0 نظر

ارسال نظر

capcha