معرفی جنگل دوهزار شمال

 معرفی جنگل دوهزار شمال

دوهزار نام یک منطقه توریستی، وسیع و فوق‌العاده سرسبز در بخش خرم‌آباد از توابع شهرستان تنکابن است که به شما فرصت می‌دهد به دل جنگل‌ های شمال بروید و طبیعت‌گردی منحصربه‌فردی را تجربه کنید. زمانی که از سمت تنکابن به سمت این پهنه سرسبز حرکت می‌کنید، تقریبا در تمام طول مسیر رودخانه دوهزار (که از ارتفاعات الموت سرچشمه می‌گیرد) و درختان هیرکانی، راش، چنار و ... شما را همراهی می‌کنند. پیاده‌روی در دل طبیعت، آب‌وهوای دلچسب، شکم‌گردی و ... ، این تجربه دلچسبی است که دوهزار برای شما رقم خواهد زد.

جالب است بدانید که در سال 72 معاونت سیاسی استان مازندران، ایجاد دهستان دوهزار به محوریت روستای امام‌زاده قاسم را تصویب کرد. از آن موقع بود که نام این منطقه بیش از پیش بر سر زبان‌ها افتاد و طبیعت‌گردان و مسافران راه دوهزار را یاد گرفتند.

معرفی جنگل دوهزار شمال

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های مازندران است. امکانات رفاهی نسبتا خوبی دارد. فرصت یک شکم‌گردی جذاب و چشیدن طعم ماهی‌کباب تازه را به شما می‌دهد. انتخاب خوبی برای پیک‌نیک و کمپینگ است. در مقایسه با شهرهای نزدیکش، آب‌وهوای خنک‌تری حتی در فصل تابستان دارد.

رانندگی در جاده‌ دوهزار: از زمانی که از سمت تنکابن به سمت جاده دوهزار به راه میفتید زیبایی‌های مسیر آغاز می‌شود. تصور کنید که در یک جاده دو طرفه در حال رانندگی هستید، یک سمت شما رودخانه خروشان دوهزار در جوش و خروش است و درختان در تمام طول مسیر همراه شما هستند. حالا به این تصویر مه و نم باران را هم اضافه کنید ... . بدون شک رانندگی در این جاده می‌تواند بسیار لذت بخش باشد.

پیک‌نیک و عکاسی: هر جایی را که مناسب دیدید، اتومبیل خود را پارک کنید و به دل جنگل بزنید. در حاشیه رودخانه پیک‌نیکی برپا کنید و از بودن در طبیعت لذت ببرید. در بخش‌هایی از مسیر، به خصوص در قسمت‌های ابتدایی سکوهایی برای برپایی چادر هم وجود دارند. همچنین در بخش‌هایی از مسیر، مجموعه‌های گردشگری به چشم می‌خورند که در ازای دریافت هزینه تخت، آلاچیق و سرویس بهداشتی در اختیار شما می‌گذارند.

خوردن ماهی‌کباب را فراموش نکنید: اگر به دوهزار رفتید حتما ماهی‌کبابی را امتحان کنید. در دوهزار چندین استخر پرورش ماهی وجود دارد که می‌توانید از آنها ماهی تازه تهیه کنید. برخی از این استخرهای پرورش ماهی، خودشان برای شما ماهی را روی آتش کباب می‌کنند و بساط یک ناهار خوشمزه را می‌چینند. 

شکم‌گردی: به جز ماهی‌کبابی، در طول مسیر، با دکه‌هایی روبرو خواهید شد که آش محلی و دیگر خوشمزه‌ها را برای عرضه به شما آماده کرده‌اند.

زیارت : در این منطقه چندین امامزاده قرار دارد که معروفترین آنها امامزاده قاسم (ع) است.

اقامت در جنگل دوهزار شمال

در جاده منتهی به جنگل چندین ویلا اجاره ای و هتل وجود دارد که می‌توانید برای شب‌مانی روی آنها حساب باز کنید. مجتمع‌های گردشگری هم در این محدوده دیده می‌شوند که با دریافت هزینه، اتاق و سوئیت را در اختیار شما می‌گذارند مانند هتل جنگلی چالدره در کیلومتر 18 جاده که میتوانید برای رزرو ویلا در تاریخ 1400/1/1 به صفحه اجاره ویلا ویلا شمال کارناوال مراجعه کنید و لیست کامل ویلا ها رو مشاهده نمایید.

اگر هم به دنبال کمی هیجان و تجربه جدید هستید کمپینگ در جنگل می‌تواند برای شما انتخاب خوبی باشد. البته برای این کار امکانات لازم را به همراه داشته باشید. 

اگر هم از آن دسته افراد هستید که تنها به اقامت در هتل‌ها و ویلاهای مجهز راضی می‌شوند اقامت در هتل‌ها و ویلاهای رامسر در فاصله حدود 50 کیلومتری مناسب خواهد بود. 

پیاده روی در جنگل دوهزار شمال

اگر یک گشت‌وگذار چند ساعته در دوهزار برای شما کافی نیست و می‌خواهید که به دل طبیعت بزنید و البته در این زمینه تجربه هم دارید بد نیست که کوهنوردی و جنگل‌نوردی در دوهزار را امتحان کنید. فتح قله ۴۲۵۰ متری سیالان که بلندترین نقطه تنکابن محسوب می‌شود یکی از دلایلی است که کوهنوردان را به این منطقه می‌کشاند. جالب است که برای این کوهنوردی و فتح قله، باید یک مسیر جنگلی را پشت سر بگذارید که بدون شک تجربه جالبی خواهد بود. البته به این نکته توجه کنید که این فعالیت مخصوص کوهنوردان حرفه‌ای است که تجربه این کار را دارند.

مسیر کوهنوردی از روستای سرسبز عسل محله شروع می‌شود. نرسیده به امامزاده قاسم، یک فرعی وجود دارد که شما را به عسل محله می‌رساند. پس از حدود دو تا سه ساعت به دریاسر می‌رسید. در دریاسر دشت وسیعی در مقابل چشمان‌تان قرار دارد که در فصل بهار با گل‌های زردرنگ مفروش می‌شود. پس از دریاسر به هرسنگ می‌رویم؛ منطقه‌ای پر‌آب با چشمه‌های زیاد.

 پس از هرسنگ وارد جنگل می‌شویم، بهتر است در هرسنگ یا همان اوایل شروع جنگل کمی استراحت کنید تا بتوانید با تمام قوا مسیر جنگلی را که راهی شیبدارست و سربالایی دارد را با قدرت طی کنید. پس از مسیر جنگلی به راه‌گردان می‌رسیم؛ در این محل به خوبی استراحت کنید چون مسیری سه ساعته در پیش دارید. پس از سه ساعت پیاده‌روی سخت به گوسفندسرای وینی خواهید رسید. در وینی بساط کمپینگ را آماده کنید تا با طلوع آفتاب به سمت قله بروید؛ بهتر است شب را در این منطقه بمانید. ییلاق وینی سرد است پس تجهیزات و وسایل ضروری خود را فراموش نکنید. پیش از طلوع آفتاب راه بیفتید تا به موقع به قله سیالان برسید؛ این مسیر پنج ساعت به طول می‌انجامد و پُر از شیب و سربالاییست.

بهترین فصل سفر به جنگل دوهزار تنکابن

آب‌وهوای حاکم بر منطقه این شرایط را برای شما فراهم می‌کند که در هر فصلی از سال که خواستید به دوهزار بروید. به عنوان مثال در گرمای تابستان که در شهرهای شمالی هوا به شدت گرم و شرجی است اینجا هوا خنک است و رطوبت ندارد. فقط ممکن است در فصل زمستان بارش برف، تردد در جاده را با مشکل روبرو کند که قبل از سفر باید حتما این نکته را بررسی کنید.

مسیر دسترسی جنگل دوهزار

برای رفتن به دوهزار، خود را باید به شهر تنکابن برسانید و وارد خیابان انقلاب شوید. مسیر را ادامه دهید و تابلوهای راهنما را دنبال کنید و وارد جاده خرم‌آباد شوید. شهرستان خرم‌آباد قلعه گردن را پشت سربگذارید. بعد از ولمرود وارد جاده جنگلی خواهید شد. تمام طول جاده مسیر را مستقیم ادامه دهید. در بخشی از مسیر به یک میدان و دوراهی می‌رسید که مسیر سمت چپ شما را به جنگل سه هزار و مسیر مستقیم به دوهزار می‌رساند.

در پایان باید توصیه کرد که برای بازدید از جنگل از راهنمایان محلی استفاده کنید. تنها رد پای خود را در طبیعت بگذارید و از رها کردن زباله‌های خود خودداری کنید. برای استفاده از امکانات و امنیت بیشتر، چادرهای خود را در نزدیکی خانه‌های روستایی برپا کنید.

از درختان برای روشن کردن آتش استفاده نکرده و هرگز زیر درختان آتش روشن نکنید. در نقاط مرتفع پوشش دهی آنتن موبایل بسیار ضعیف است؛ گروهی حرکت کنید و از جمع جدا نشوید. اگر دچار مشکلات تنفسی هستید به ارتفاعات سیالان نروید و در همان جنگل به گشت و گذار بپردازید. در ارتفاعات مراقب سگ‌های گله و خزندگانی مثل مار باشید.  هنگام پیاده‌روی حتما آب به میزان کافی با خود ببرید. رسیدن به قله سیالان حدود دو روز زمان می‌برد، پس با توجه به این مسئله تمام آنچه را که نیاز دارید و ضروریست با خود حمل کنید.

اخبار مرتبط

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

اطلس طبیعت گردی جنگل های هیرکانی تهیه شود

جنگل‌های مازندران آتش گرفت

0 نظر

ارسال نظر

capcha