۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات گلخانه‌ای امسال در مازندران پرداخت شد

۷۳۰ میلیارد ریال تسهیلات گلخانه‌ای امسال در مازندران پرداخت شد

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران، حسین خیریانپور افزود که این مبلغ تسهیلات برای ایجاد و توسعه ۱۷۷ گلخانه جدید در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

وی توسعه کشت گلخانه‌ای در مازندران را از برنامه‌های مهم جهش تولید معرفی کرد و گفت که امسال با تسهیلات پرداختی و فعال شدن گلخانه های جدید ، برای ۱۹۷ نفر شغل ایجاد شده است.

خیریان پور همچنین گفت که تا پایان دی ماه امسال در مجموع ۵۰ هکتار به وسعت گلخانه های مازندران اضافه شده است.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی ، مازندنران حدود سه هزار و ۶۰۰ واحد گلخانه به مساحت بیش از ۵۰۰ هکتار دارد.

بیشترین سطح گلخانه های مازندران طی ۲ سال اخیر ایجاد شده است . عمده محصولات گلخانه های مازندران هم گل و گیاه زینتی است .

طبق گزارش رسمی جهاد کشاورزی مازندنران ، قائمشهر با ۲۰۰ واحد گلخانه گل و گیاه زینتی و لیموترش ، کانون کشت گلخانه‌ای استان به شمار می رود. مساحت گلخانه های این شهرستان ۲۰ هکتار است که ۱۳ هکتار آن دارای فضای بسته و هفت هکتار هم در فضای باز است.

یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مازندران همچنین اعلام کرد که امسال حدود یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات  مکانیزاسیون به کشاورزان استان پرداخت شده است که با آن یکهزار و ۵۷۰ دستگاه ماشین‌آلات جدید به ناوگان کشاورزی مازندران اضافه شد.

وی از مکانیزاسیون بخش کشاورزی هم به عنوان یکی از برنامه های مهم و اولویت دار جهش تولید یاد کرد و افزود : برای توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی مازندران طرحهای مهمی در دست اجرا است که در صورت تداوم وضعیت موجود، به طور حتم تا پایان امسال ماشین آلات بخش کشاورزی بیشتری خریداری خواهد شد.

پیش از این بانک کشاورزی مازندران اعلام کرده بود که از ابتدای امسال تا پایان دی ماه  ۳۰ هزار میلیارد و ۹۴ میلیون ریال تسهیلات در قالب سیاست های حمایتی دولت از توسعه مکانیزاسیون ، کشت گلخانه ای و بازرگانی محصولات کشاورزی به ۵۹ هزار و ۳۴۲ نفر از متقاضیان زیربخش های زراعت ، باغداری ، دام و طیور ، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی کشاورزی پرداخت شده است.

طبق گزارش این بانک ، با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در سال جاری یکهزارو ۵۷۹ دستگاه تراکتور ، کمباین و اداوات کشاورزی مرتبط و ۵۲۶ دستگاه نشاء کار جدید توسط کشاورزان خریداری و وارد ناوگان شد تا ضریب کشت مکانیزه در استان افزایش یابد.

طبق اعلام رسمی سازمان جهاد کشاورزی مازندران ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان تا پایان سال گذشته ۲.۹۹ اسب بخار در هر هکتار بود که پیش بینی می شود با تسهیلات پرداختی امسال این ضریب افزایش یابد.

مهمترین بخش کشاورزی زراعی مازندران برنج کاری با حدود ۲۳۰ هزار هکتار ، گندمکاری با بیش از ۶۰ هزار هکتار و کلزا کاری با متوسط ۱۵ تا ۲۵هزار هکتار است. طبق آمار رسمی سازمان جهاد کشاورزی طی چد سال اخیر حدود ۹۵ درصد برداشت این محصولات به صورت مکانیزه انجام می شود.

در سال زراعی گذشته حدود ۲۱۵ هزار هکتار از زمین های کشاورزی مازندران زیر کشت برنج رفت که نیمی از این زمین ها به صورت مکانیزه نشاء کاری و ۹۵درصد نیز با کمباین های ویژه شالیزاری برداشت شد

مازندران دارای ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است که طبق آمار رسمی هر ساله به طور متوسط ۲۱۵هزار هکتار آن زیر کشت  برنج و ۶۰ هزار هکتار زیر کشت گندم می رود .

اخبار مرتبط

۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می‌کنند

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی

آخرین وضعیت جاده‌ها؛ تردد روان در محورهای چالوس و هزار

0 نظر

ارسال نظر

capcha