پاسخ به پرسش‌های مردمی درباره روغن‌های خوراکی

پاسخ به پرسش‌های مردمی درباره روغن‌های خوراکی

پویش ملی کیفیت محصولات غذایی با مشارکت انجمن مهندسی کیفیت صنعت غذای مازندران امروز و فردا در ادامه فعالیت‌های اجتماعی مرتبط با باورهای مردمی نسبت به محصولات غذایی، همایش تخصصی حقوق مصرف‌کننده و مسئولیت تولیدکننده را با محوریت روغن‌های خوراکی در بابلسر برگزار می‌کند.

در این همایش دو روزه که به صورت محدود و با حضور حدود ۳۰ کارشناس و متخصص صنایع غذایی از استان‌های مختلف در هتل میزبان بابلسر برگزار می‌شود، قرار است به پرسش‌ها و ابهامات اجتماعی درباره روغن‌های خوراکی و سلامت این محصولات پاسخ داده شود. بابک قنبرزاده، وحیده شایگان، بتول عرب‌سرخی، اکبر فاضل‌تبار ملکشاه، مزدا کاظم‌زاده، محسن کشمیری، علی‌اصغر فلاح، رضا تفضلی و حامد حسینی چهره‌های علمی و متخصصان باسابقه صنایع غذایی در این همایش دو روزه حضور دارند.

کارشناس مسئول اداره کل استاندارد مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که فعالیت‌های آموزش‌محور پویش ملی کیفیت محصولات غذایی طی دو سال اخیر مورد توجه جامعه، مدیران و تولیدکنندگان قرار گرفته است، اظهار کرد: در همایش کیفیت روغن‌های خوراکی قرار است مانند همایش‌های پیشین که درباره برخی محصولات غذایی حقوق مصرف‌کنندگان برگزار شده بود، به صورت شفاف و صریح به پرسش‌های مردمی درباره روغن‌ها پاسخ داده شود. اما تفاوت این همایش محدودیت تعداد حاضران و بدون حضور مردم برگزار شدن آن به دلیل شرایط خاص کرونایی است.

سید رضا حجازیان گفت: حدود ۳۰ نفر متشکل از کارشناسان و متخصصان صنایع غذایی، نمایندگان مصرف‌کنندگان و خبرنگاران قرار است در سالن بزرگ همایش‌های هتل میزبان حضور یابند و پیرامون باورهای اجتماعی موجود درباره کیفیت روغن‌های خوراکی بحث و تبادل نظر کنند.

وی افزود: در پویش کیفیت محصولات غذایی که حدود یک سال از عمرش می‌گذرد سعی می‌کنیم به میان مردم برویم و با مردم و مصرف‌کنندگان صحبت کنیم و پرسش‌ها، دغدغه‌ها، ابهامات، دیدگاه‌ها و باورهای‌شان را درباره مواد غذایی که مصرف می‌کنند جویا شویم. همه نظرات جمع‌آوری می‌شود و در قالب یک کمیته علمی با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و اجرایی و کارشناسان صنعت غذا حضور دارند. بررسی می‌شود که کدام باورها درست و کدام‌شان شایعه است.

این عضو پویش ملی کیفیت محصولات غذایی خاطرنشان کرد: خروجی این نشست‌ها نیز به صورت رسمی و صادقانه در قالب نشست‌های علمی با گردآوری نظرات متخصصان، به صورت بحث و پرسش و پاسخ اعلام می‌شود. در نهایت نیز چکیده این تبادل نظرها به کمک تیم اجرایی به صورت کلیپ، پوستر و فایل‌های قابل انتشار در فضای مجازی منتشر می‌شود تا برای افزایش آگاهی مصرف‌کننده و جامعه مفید واقع شود.

رئیس اداره آموزش اداره کل استاندارد مازندران گفت: این پویش دو دیدگاه مهم دارد؛ نخست این که ادعا نمی‌کند آن‌چه می‌گوید کامل‌ترین یا آخرین حرف است. بلکه صرفا اعلام می‌کنیم ما با بررسی‌های انجام شده این نظرات را گردآوری کردیم و برای افزایش آگاهی عمومی در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهیم. باور دوم پویش این است که همیشه حق انتخاب آگاهانه به عهده مصرف‌کننده است و هیچ سازمان، مؤسسه یا نهادی حق تحمیل خواسته‌های خودش را به مردم ندارد. با این شیوه پویش توانسته تا امروز جایگاه خودش را در مردم، کارشناسان و دغدغه‌مندان امر کیفیت غذا و سلامت پیدا کند.

حجازیان با اشاره به همایش کیفیت روغن‌های خوراکی که بعدازظهر امروز در بابلسر آغاز شد، گفت: موضوع روغن‌های خوراکی یکی از برنامه‌هایی است که پویش مدت‌ها روی آن کار کرد. پس از گردآوری دیدگاه‌های مردم در شهرهای مختلف دریافتیم که یکی از موضوع‌های مهم و پرمخاطب امروز بحث روغن‌های خوراکی است. در این نشست به مهم‌ترین موضوعات پیرامون پرسش‌های مردم و مصرف‌کنندگان در خصوص ارزش تغذیه‌ای و سلامت روغن‌ها و چگونگی مصرف و موارد مرتبط بحث، گفت‌وگو و تبادل نظر می‌شود و خروجی آن از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

وی افزود: خوشبختانه پویش توانست در یک سال گذشته بخش زیادی از تفکرات و مسئولیت‌های اجتماعی خودش را اجرا کند. از بدنه مردم، کارشناسان، صنعتگران و متولیان امر سلامت و کیفیت تا انجمن‌های مختلف و گروه‌های مختلف مصرف‌کننده اکنون از دنبال‌کنندگان پویش هستند و از طریق طرح سوال با پویش ارتباط نزدیکی دارند.

پویش ملی کیفیت محصولات غذایی پیش از این نشست‌ها و همایش‌هایی را در ساری، آمل و تهران برای پاسخ به ابهامات و پرسش‌های مردمی درباره مسائل مرتبط با لبنیات و نان برگزار کرده بود و طی دو سال اخیر به یکی از مراجع پاسخگویی به ابهامات و پرسش‌ها و شایعات مرتبط با غذا تبدیل شده است.

اخبار مرتبط

کشف روغن اویلا در بابل

بازار مازندران خالی از روغن خوراکی؛ رئیس سازمان صمت: مردم به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنند

بازداشت محتکر ۱۴ میلیاردی روغن خوراکی در بابل

0 نظر

ارسال نظر

capcha