همسالان مصرف کننده مواد مخدر زمینه ساز ابتلای نوجوانان به اعتیاد

همسالان مصرف کننده مواد مخدر زمینه ساز ابتلای نوجوانان به اعتیاد

طالبعلی پورشریعه

با اشاره به نقش و تاثیر دوستان و گروه همسالان در گرایش و پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: در دوران کودکی، فرد تحت تاثیر خانواده است ولی با افزایش سن نقش همسالان و دوستان پررنگ می شود و در دوران نوجوانی به اوج خود می رسد؛ چرا که نوجوانان در این سنین در جست و جوی استقلال هستند و تلاش می کنند تا هویت خود را در کنار دوستان خود تعریف کنند.

وی با بیان اینکه نقش دوره نوجوانی در مصرف مواد مخدر بسیار مهم بوده و سر و کار با مواد مخدر طی دوره 14 تا 18 سال پیش شروع می شود، تصریح کرد: درست در همین دوره سنی کودکی که 100درصد وابسته به خانواده بوده به فردی مستقل تبدیل می شود؛ دوره نوجوانی دوره ای آکنده از تعارض و پرنوسان بوده و  یکی از ویژگی های این دوره هویت یابی، سست شدن روابط نوجوانان با خانواده خود، افزایش گرایش او به همسالان و دوستان و الگو یابی و غیره است.

این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه  نوجوانان در برابر مواد مخدر و اعتیاد بیش از سایر گروه ها آسیب پذیر هستند، خاطرنشان‌کرد: نوجوانان به دلیل اینکه هنوز به خودشناسی واقعی و مهارت نه گفتن دست نیافته اند و علاوه بر این ها نداشتن مهارت حل مسئله و دشواری در کنترل هیجانات بیشتر به سمت مصرف مواد گرایش نشان می دهند.

وی تصریح کرد: آگاهی از اهمیت نقش خانواده و اتخاذ یک سبک فرزندپروری مناسب از همان دوران کودکی، نوجوان را در برابر خطرات این دوره ایمن خواهد کرد.

پورشریعه افزود: در این دوره نوجوان ممکن است در یک حالت تعلیق روانی، اجتماعی قرار گیرد و ناتوانی برای عبور موفقیت آمیز از این دوره موجب شود که نوجوان هویت مستحکمی پیدا نکند و دچار سردرگمی و آشفتگی هویت شود.

وی گفت:  بدیهی است جوان برای هم‌رنگ شدن با ارزش‌ها و هنجارهای گروه‌های نزدیک، زیر فشار قرار می‌گیرد؛گاه هنجارها و ارزش‌های دو گروه به هم نزدیک و هماهنگ است و گاه با هم در تضاد قرار دارد ولی به هر حال هر دو گروه برای هم‌رنگ شدن، جوان را زیر فشار قرار می‌دهند.

این روانشناس بالینی ادامه داد:در بررسی حاضر که با هدف شناخت عوامل موثر در گرایش جوانان به اعتیاد و ارائه راه‌کارهایی برای کاهش گرایش آنان به سو مصرف مواد مخدر انجام گرفته است، پژوهش‌گران با عنایت کلی به نقش اعضای خانواده و بستگان نزدیک، در گرایش جوانان به اعتیاد، به تاثیر معاشرت با دوستان معتاد و هنجارشکن بسیار تاکید کرده‌اند.

پورشریعه گفت: علاوه بر موارد گفته شده یکی از ویژگی های نوجوانی هیجان خواهی بوده در جمع‌های نوجوانان اموری مانند استعمال سیگار و مواد مخدر و مصرف الکل برای برای افزایش هیجان و سرگرمی رواج دارد؛ ارتباط و دوستی با همسالان مبتلا به سو مصرف مواد، عامل زمینه ساز قوی برای ابتلای نوجوانان به اعتیاد است.

اخبار مرتبط

دستبند پلیس بر دستان قاچاقچی مواد مخدر

جانشین فرمانده ناجا: طرح‌های مقابله با هنجار‌شکنان تشدید خواهد شد / ایران رکود تاریخی کشفیات مواد مخدر ‌دنیا را شکست‌

سطح رقابت‌های انتخابی انتظارات را برآورده کرد/ استعدادهای خوبی در کشتی آزاد نوجوانان داریم

0 نظر

ارسال نظر

capcha