منتخبان بخش عکس سومین دوره اشکواره حسینی مشخص شدند

منتخبان بخش عکس سومین دوره اشکواره حسینی مشخص شدند

مجید نیکجو با بیان این که از بین این آثار قرار است سه اثر برتر در مراسم اختتامیه سومین اشکواره حسینی معرفی و تقدیر شوند، اظهار کرد: پارسال از آثار راه یافته به بخش نمایشگاه عکس اشکواره، در گالری زر آمل نمایشگاهی برپا شده بود. اما امسال به دلیل شیوع کرونا امکان برگزاری نمایشگاه در گالری وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم گرفته شد که امسال نمایشگاه در محوطه باز امامزاده ابراهیم(ع) آمل برپا شود.

وی خاطرنشان کرد: احمد تاجی و مریم آل‌مؤمن دهکردی از چهارمحال و بختیاری، احمد زعفری هشجین از اردبیل، اسماعیل طحان و منصوره قلیچی از سمنان، امیر‏مسعود عربشاهی از قم، بهناز جوشن و محمد آهنگر از خوزستان، پوریا ترابی از قزوین، حسین بهرامی ولشکلایی از مازندران، حسین ‏خادمی از مازندران، ساسان جوادنیا از گیلان، سامان خدایاری از کردستان، طاهره رخ‌بخش‌زمین از فارس، علی‌اصغر ‏یوسفی از مرکزی، مجید حجتی از اصفهان، محسن رضایی از تهران عکاسانی هستند که آثار آنها در سومین دوره بخش عکس فرهنگی و ‏هنری حسینی در معرض عموم قرار می‌گیرد.‏

دبیر بخش عکس سومین اشکواره حسینی گفت: این نمایشگاه از پنجشنبه ۲۴ مهر برپا می‌شود و تا ۲۶ مهر در محوطه باز امامزاده ابراهیم(ع) آمل ادامه خواهد داشت.

افزایش استقبال عکاسان

نیکجو با اشاره به افزایش تعداد آثار و عکاسان متقاضی حضور در این رویداد هنری مذهبی افزود: خوشبختانه تفاوت‌هایی که در فراخوان این دوره از بخش عکس اشکواره حسینی در نظر گرفته شد، مورد توجه عکاسان سراسر کشور قرار گرفت.

وی اظهار کرد: تعداد آثار فرستاده شده به دبیرخانه بخش عکس اشکواره حسینی از ۱۸۰۰ عکس در دوره دوم به ۱۹۸۶ عکس در دوره سوم رسید. این افزایش آماری در تعداد عکاسان هم دیده می‌شود. به طوری که دوره قبل ۱۴۶ عکاس از ۲۲ استان در این رویداد شرکت کردند، اما در این دوره ۲۰۳ عکاس از ۲۸ استان عکس‌های خود با موضوع محرم و در محورهای تعیین شده را به دبیرخانه فرستادند.

دبیر بخش عکس سومین اشکواره حسینی افزود: فراخوان این دوره با سایر ‏دوره‌ها تفاوت زیادی داشت. در این دوره تاکید شد که مفهوم قیام عاشورا فقط در ماه محرم و صفر خلاصه نمی‌شود. واقعه عاشورا با خود ‏نشانه‌های معنوی را استمرار بخشید و جوامع زیادی را همراه کرد تا زندگی‌های روزانه را با نمادها و نشانه‌های ‏مفهومی، جاری بودن یاد حسین(ع) را ماندگار کند.

این هنرمند عکاس خاطرنشان کرد: امسال تلاش شد تا با اندکی تغییر نگاه در فراخوان جشنواره، مسیر تولید و ثبت عکس‌ها توسط عکاسان به سمت ژانر مستند با نگاه به آیین‌های عاشورایی هدایت شود. هدف این بود که آثار بیشتر از نگاه گزارشی و روایت صرف به سمت آثار مفهومی حرکت کنند و نگاه خلاقانه عکاسان در آثار بیشتر به کار بیاید.

امسال به عکاس برتر، تندیس و لوح سپاس همراه با ۱۸ میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می‌شود و مقام‌های دوم و سوم نیز به ترتیب ۱۵ و ۱۲ میلیون ریال جایزه دریافت خواهند کرد.

همایش فرهنگی هنری «اشکواره حسینی» برای سومین سال پیاپی و به همت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران مازندران به میزبانی شهرستان آمل در رشته‌های نمایش، عکاسی، دلنوشته، سرود و رسانه برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

تجلیل از برگزیدگان سومین اشکواره فرهنگی هنری حسینی مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha