افزایش ۲۰ میلیون مترمکعبی حجم آب‌بندان های مازندران

افزایش ۲۰ میلیون مترمکعبی حجم آب‌بندان های مازندران

 وی حجم آبگیری آببندان‌های استان را در گذشته ۳۷۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: استان مازندران ۹۳۱ قطعه آببندان به مساحت ۱۸ هزار و ۵۱۹ هکتار دارد که دارای اهمیت بسیار بالایی برای بخش کشاورزی است چراکه منابع آب مطمئن را برای کشاورزان فراهم‌ می‌کند.

 فرهادی با بیان اینکه آببندان‌ها زه‌آب اراضی بالادست را جمع آوری می‌کند و به عنوان یک پایانه زهکشی عمل می‌کند و در فصل پرباران زه آب اراضی بالادست در آببندان‌ها ذخیره سازی می‌شود، ادامه داد: با تفاهم نامه ‌ای که از سوی وزیر جهاد کشاورزی وقت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای سه استان شمالی کشور منعقد شد، مقرر شد در برنامه سه ساله مرمت و بهسازی آببندان‌ها انجام شود.

 مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه از سال گذشته در مازندران آغاز شد و ۴۳ قطعه آببندان با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان در سطح استان مرمت و بهسازی شد و با اجرای این عملیات بالغ بر ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم آبگیری آببندان‌ها اضافه شد.

 این مسئول بیان کرد: امسال مطالعات آببندان در پنج حوزه آبریز استان شامل هراز، بابل‌رود، البرز، تجن و گلورد انجام شد و در حال حاضر مطالعات ۶ هزار هکتار از آببندان‌های استان آماده است.

 فرهادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جهاد کشاورزی متولی تولید بخش کشاورزی است آمادگی وجود دارد در صورت تامین اعتبار لازم برای لایروبی و مرمت و بهسازی آببندان‌ها، اقدامات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

 مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی، مرمت و بهسازی آببندان‌ها اختصاص پیدا کرده است و ۷۰۰ هکتار از آببندان‌های استان مرمت و بهسازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه آببندان‌ها سازه درون مزرعه‌ای است که هزینه انتقال ندارد و مطابق با محیط زیست است و مشکل زیست محیطی ایجاد نمی‌کند، گفت: آببندان ها بدون نیاز به خط انتقال در دسترس کشاورزان قرار می‌گیرد و ذخیره آبی برای فصل مورد نیاز کشاورزان است.

فرهادی گردشگری، زراعت چوب، پرورش مرغابی و ماهی را از مزیت‌های احداث آببندان‌ها دانست و افزود: فعالیت در این زمینه‌ها می‌تواند اقتصاد خانوار کشاورز را بهبود بخشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران  وی ادامه داد: احداث آببندان‌ها سبب می‌شود مردم به دنبال حفر چاه و برداشت منابع آب زیرزمینی نروند چراکه این امر سبب از بین رفتن خاک می‌شود

اخبار مرتبط

وزیر علوم درگذشت نخبه‌ علمی کشور را تسلیت گفت

۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می‌کنند

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی

0 نظر

ارسال نظر

capcha