معاون استاندار: مهاجرت معکوس به روستاها در مازندران افزایش یافت

معاون استاندار: مهاجرت معکوس به روستاها در مازندران افزایش یافت

مازندران بر اساس آمارهای رسمی بیش از سه هزار و ۲۰۰ روستا دارد و طبق نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ حدود ۴۷ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان هم در روستاها سکونت دارند.

معاون استاندار مازندران گفت : در سال های اخیر به توسعه زیرساخت آب ، برق و مرمت راه های روستایی استان توجه خوبی شده است به گونه ای که هم اکنون تمام روستاهای مازندران از نعمت آب و برق برخوردارند و تمام این روستاها راه دسترسی مناسب هم دارند.

وی افزایش ضریب نفوذ اینترنت و تلفن همراه در روستاها را هم بخشی از توسعه خدمات زیرساختی این مناطق برشمرد و افزود : فراهم سازی اینگونه زیرساخت ها در سال های اخیر سبب شده است تا ما شاهد شتاب گرفتن مهاجرت معکوس روستاییان و بازگشت فارغ التحصیلان دانشگاهی به روستاها باشیم.

رازجویان گفت : علاوه بر این ، ارائه تسهیلات ارزان قیمت اشتغال زایی برای روستاییان در دولت یازدهم و دوازدهم هم نقش زیادی در ماندگاری جوانان در روستاها و شتاب در مهاجرت معکوس به این مناطق شده است.

بر اساس گزارش رسمی استانداری مازندران ، روستاییان مازندران سال ۹۷ بیشترین میزان تسهیلات مربوط به اشتغالزایی را دریافت کردند. میزان تسهیلات پرداختی در آن سال به روستاییان ۲ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال بود که به ایجاد حدود پنج هزار شغل انجامید.

معاون استاندار مازندران همچنین از اجرای طرح های هادی ، نوسازی مسکن و برقراری بیمه روستایی و عشایری به عنوان دیگر عوامل اثرگذار و تشدید کننده مهاجرت معکوس به روستاها در مازندران یاد کرد.

وی گفت : جهاد کشاورزی نیز در این مدت با حضور بموقع در روستاها ضمن افزایش میزان تولید ، از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری کرده که این عملکرد هم باعث ماندگاری روستاییان و اثرگذاری بر مهاجرت معکوس به روستاها بوده است.

رازجویان توجه به گردشگری را از برنامه های مهم استانی برای رونق اقتصادی روستاها و افزایش اشتغال در این مناطق معرفی کرد و افزود : روستاها به دلیل داشتن مواهب طبیعی و گردشگری و آثار تاریخی کارکرد خوبی در حوزه گردشگری دارند که در سال های اخیر به این حوزه در قالب بوم گردی توجه خوبی شده است.

اخبار مرتبط

23 طرح آبرسانی در مازندران به بهره برداری رسید

بهره برداری از آسفالت راه روستایی مصیب محله گلوگاه

اجرای عملیات آسفالت ۵ کیلومتر از راه‌های شهرستان نوشهر

0 نظر

ارسال نظر

capcha