صرفه جویی 12 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی مازندران

صرفه جویی 12 میلیون لیتر سوخت در بخش کشاورزی مازندران

وی ادامه داد: مدیریت بحران، پیدا کردن راه حلی برای جدا شدن و رها شدن از معضلاتی است که حادثه ناگهانی در جامعه ایجاد کرده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ارتقاء جایگاه مدیریت ریسک بخش کشاورزی جزو فعالیت هایی است که در اداره مدیریت بحران انجام می‌شود، گفت: مدیریت ریسک فرآیند شناسایی و پاسخ به عوامل خطرساز است.

این مسؤول با اشاره به اینکه روش‌های پیش‌آگاهی در مدیریت ریسک به کشاورزان این هشدار را می‌دهد عملیات زراعی و باغداری و مبارزه با آفات را در چه زمانی انجام دهند، ادامه داد: هشدارهای هواشناسی به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز هر هفته به کشاورزان برای اطلاع از وقوع پیامدهای جوی هشدار می‌دهد که چه عملیاتی متناسب با حوادث جوی که پیش رو دارند باید انجام شود.

وی به صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: این صندوق چتر حمایتی قوی برای بهره‌برداران بخش کشاورزی است و اگر کشاورزان آشنایی کامل با فعالیت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی داشته باشند و بتوانند استفاده مثمرثمر از این بخش داشته باشند به طور حتم در آینده خسارات کمتری به بخش کشاورزی خواهیم داشت.

بهرامیان با بیان اینکه در ایران 32 نوع عامل مخاطره شناسایی شد و از این تعداد عامل خطرزا 28 نوع آن را در استان مازندران داریم، افزود: شرایط استان مازندران به گونه‌ای است که مساعد وقوع 28 نوع مخاطرات طبیعی است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: مازندران در بخش مخاطره‌پذیری خطرات طبیعی رتبه پنجم را در کشور داراست.

این مسؤول ادامه داد: استان مازندران 151 هزار هکتار اراضی باغی و 447 هزار هکتار اراضی زراعی و هفت میلیون و 588 هزار واحد دامی دارد و مخاطرات طبیعی در بخش کشاورزی بیشترین تاثیر را می‌گذارد به همین دلیل آشنا شدن کشاورزان با صندوق بیمه کشاورزی می‌تواند برای مخاطرات طبیعی راهگشا باشد.

وی توزیع سوخت را یکی از فعالیت‌های اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهاد کشاورزی به کشاورزان و بهره‌برداران عنوان کرد و گفت: سوخت از جمله مسایل بحران زا در استان مازندران است چراکه با توجه به سهمیه‌بندی و حساسیتی که بر روی قاچاق آن وجود دارد جزو موارد بحرانی شناسایی شده است و توزیع سوخت به بهره‌برداران بخش کشاورزی از سوی مدیریت بحران جهاد کشاورزی انجام می شود.

بهرامیان اظهار کرد: 6 ماهه نخست امسال 35 میلیون و 380 هزار و 294 لیتر سوخت بین بهره برداران بخش کشاورزی توزیع کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 میلیون لیتر صرفه‌جویی صورت گرفته است.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران گریزی به امهال تسهیلات بهره‌برداران خسارت‌‌دیده در بخش کشاورزی زد و گفت: امهال تسهیلات بهره‌برداران خسارت‌‌دیده بر اساس بند خ ماده 33 در حال انجام است و کشاورزانی که در سال زراعی 96-97 دچار خسارت شدند و سررسید تسهیلات آنان تا پایان شهریورماه سال گذشته بوده است می‌تواند با معرفی نامه جهاد کشاورزی به بانک عامل مراجعه کنند و از بخشودگی جرایم و امهال سه ساله تسهیلات بهره‌مند شوند.

این مسؤول به خسارت سیل سال 98 اشاره کرد و گفت: وقوع سیل، خسارت بسیار گسترده‌ای به بخش کشاورزی وارد کرد به گونه‌ای که 40 هزار و 420 درخواست خسارت از بهره‌برداران استان مازندران داشتیم و 42 هزار و 200 بهره‌برداری خسارت دیده در سامانه سجاد ثبت شد.

وی اضافه کرد: از 42 هزار و 200 بهره‌برداری خسارت دیده بخش کشاورزی سیل سال گذشته، 31 هزار و 242 پرونده به مبلغ 67 میلیارد و 500 میلیون تومان غرامت و کمک بلاعوض دریافت کردند.

بهرامیان خاطرنشان کرد: برای خسارت دیدگان سیل سال گذشته، تسهیلات کم‌بهره به مبلغ 53 میلیارد تومان به 9 هزار و 845 بهره‌بردار خسارت دیده بخش کشاورزی استان مازندران پرداخت شد.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران، ویروس کرونا را اپیدمی خطرناک اشاره کرد و گفت: بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها ویژگی خاصی دارد چراکه بخش کشاورزی با موجود زنده اعم از گیاه و جانواران سروکار دارد و به همین دلیل متمایز با بخش گردشگری و صنعت است.

این مسؤول اضافه کرد: در بخش صنعت و گردشگری در زمان وقوع خطر می‌توان کار را تعطیل کرد در حالیکه در بخش کشاورزی باید چرخه زیست موجودات زنده ادامه پیدا کند.

وی بیان کرد: با توجه به فساد‌پذیری و عدم قابلیت انبارداری طولانی محصولات کشاورزی، بهره‌برداران بخش کشاورزی زمانیکه با افت بازار فروش محصول خود مواجه می‌شوند دچار خسارت عمده‌ ای می‌شوند.

بهرامیان افزود: تا پایان خرداد ماه امسال در بخش کشاورزی پنج هزار و 345 واحد تولیدی آسیب دیده از کرونا داشتیم که 573 میلیارد تومان خسارت برآورد شد.

رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: واحدهایی که در زمان ویروس کرونا کارگران فعال را از کار بیکار نکردند و از اسفند سال 98 تا اردیبهشت ماه امسال پرداخت بیمه را ادامه دادند می‌توانند با ثبت نام در سامانه کارا از تسهیلات 12 میلیون تومانی به ازای هر کارگر بیمه شده بهره‌مند شوند.

این مسؤول با بیان اینکه تاکنون 336 واحد خسارت دیده بخش کشاورزی در سامانه کارا ثبت نام کردند، گفت: در حال حاضر این واحدها 12 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند.

وی به تسهیلاتی که در اختیار واحدهای مشاغل خانگی در زمان کرونا اختصاص یافت اشاره کرد و گفت: تسهیلات 5 میلیون تومانی از طریق بانک سینا به این افراد پرداخت شد.

بهرامیان ادامه داد: هزار واحد مشاغل خانگی به بخش کشاورزی سهمیه داده شد که تمامی آن به شعبات بانک سینا در شهرستان‌ها معرفی شده و تاکنون 88 درصد تسهیلات جذب شد و مابقی در حال جذب است.

اخبار مرتبط

وزیر علوم درگذشت نخبه‌ علمی کشور را تسلیت گفت

۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می‌کنند

بهره‌مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات مشاوره‌ای بهزیستی

0 نظر

ارسال نظر

capcha