عبور آموزش مجازی دانشگاه‌های مازندران از چالش‌ها

عبور آموزش مجازی دانشگاه‌های مازندران از چالش‌ها

دانشگاه ها از جمله بخش هایی که در نخستین مرحله محدودسازی و تعطیل شدن ها در لیست ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت و دانشجویان و اساتید بناچار خانه نشین شدند و کلاس ها به صورت مجازی برگزار شد .

اما زیر ساخت هایی که در آن زمان برای ارائه خدمات به صورت مجازی در دانشگاه های مازندران وجود داشت تنها جوابگوی بخشی از فعالیت های مجازی دانشگاه را می داد و این حجم حضور دانشجو و اساتید در بستر مجازی نتوانست جوابگوی باشد به طوری که کلاس ها را در آن زمان با مشکلاتی همراه کرده بود . 

ضعف زیر ساختی از قبیل ناکافی بودن سِرورها برای ارائه خدمات مجازی باعث شد تا در زمان برپایی کلاس های آموزش ارتباط گیری به سختی و کندی صورت بگیرد و یا اینکه با پرحجم شدن تعداد افراد آنلاین در این بستر قطع و وصلی های مکرر موجب شود تا کیفیت آموزش در این بخش در حد مناسبی نباشد ، اما اکنون و بعد از گذشته حدود هشت ماه از بروز بیماری کرونا و نیز باور اینکه شاید این بیماری مدت های مدیدی در جامعه باقی بماند دانشگاههای مازندران را به سمتی سوق داد تا زیر ساخت های مورد نیاز را تقویت کنند تا ترم های تحصیلی پیش رو مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد .

مازندران حدود ۲۰۰ دانشگاه و مراکز آموزش عالی دارد که حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند .

نوید محسنی از اساتید دانشگاه امام محمدباقر (ع) ساری که در این دانشگاه رشته مهندسی نرم افزار را تدریس می کند درباره برپایی کلاس ها به صورت آموزش مجازی گفت : با انجام یکسری اقدامات زیر ساختی از جمله استفاده از سِرورهای قوی مشکلات پیش از این و در ترم گذشته در این دانشگاه و دیگر دانشگاه ها برطرف شده است . 

وی افزود : ترم گذشته با توجه به غافلگیری بخش های مختلف از جمله بخش آموزش عالی ضعف ها و مشکلاتی وجود داشت که زمینه برای آموزش مجازی استاندارد و خوب در این بخش ها فراهم نبود .

محسنی از تاخیر در اتصال دانشجویان و یا اساتید در کلاس های مجازی و قطع و وصل ارتباط گیری به دلیل ازدحام حضور افراد در زمان برپایی کلاس ها از جمله مشکلاتی دانست که در دوره آموزش مجازی ترم گذشته با آن مواجه بودند . 

وی گفت : اما اکنون با اقداماتی که صورت گرفته است و تقویت زیر ساخت ها در ضمن برنامه ریزی و زمانبندی در برپایی کلاس ها این مشکلات مرتفع شده است و خوشبختانه سال تحصیلی جاری را با کمترین مشکلات آغاز کرده ایم . 

رقیه یکی از دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه های مازندران  نیز در مقایسه ای از وضعیت کلاس های آموزش مجازی ترم گذشته و ترم جاری به رو به بهبود شدن وضعیت این کلاس ها اشاره کرد .

وی گفت : ترم گذشته به سختی کلاس های آموزش مجازی را گذراندیم چرا که در آن زمان نه اطلاع درستی از نحوه چگونگی شرکت در کلاس ها نداشتیم و نیز در زمان برگزاری کلاس ها به مشکلاتی برای حضور در آن مواجه بودیم .

به گفته این دانشجوی مازندرانی اما در این مدت دانشگاه با ارائه برخی آموزش ها از طریق سامانه ها به دانشجویان چگونگی استفاده از بستر برای حضور در کلاس ها را آموزش داده اند . 

وی ادامه داد : علاوه بر این با مشخص کردن برنامه زمانبندی ساعات حضور در کلاس های آموزش مجازی از حضور به یکباره دانشجویان متعدد در بستر مجازی جلوگیری شده است و این باعث شده تا از قطع و وصل هنگام برپایی کلاس ها جلوگیری شود .

۲۰ سِرور به خدمت ارتقای آموزش مجازی دانشگاه مازندران 

دانشگاه مازندران با حدود ۱۳ هزار دانشجو و حدود ۷۰۰ استاد عضو هیات علمی و حق التدریس به عنوان کانون دانشگاهی استان مازندران محسوب می شود که از اسفند پارسال و با بروز بیماری کووید ۱۹ یک نوع غافلگیری را برای دانشجویان و اساتید به وجود آورد که با داشته های موجود همان دانشگاه ترم گذشته کلاس های به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار شد .

تجربه برگزاری کلاس های مجازی دانشجویان دانشگاه مازندران  که بنا به گفته مدیر مرکز آموزش های آزاد الکترونیکی دانشگاه مازندران با مشکلاتی همراه بود که در پایان ترم قبل و در پرسشنامه میزان رضایتمندی دانشجویان این دانشگاه  نیمی از دانشجویان اعلام رضایت کردند .

مدیر مرکز آموزش های آزاد الکترونیکی دانشگاه مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : بروز بیماری باعث شد تا اکثر دانشگاه ها به یکباره غافلگیر شوند و برای راه اندازی آموزش مجازی بسترهای لازم را در اختیار نداشته باشند . 

رضا میرعرب افزود : این دانشگاه ترم گذشته با اجاره کردن ۱۰ سِرور توانست کلاس های آموزش مجازی را برای دانشجویان پیاده بکند که همچون دیگر مراکز آموزش عالی شلوغی و حضور پرتعداد دانشجویان در یک لحظه باعث قطعی سیستم ها می شد و دانشجویان را برای دریافت مطالب آموزشی با مشکل مواجه کرده بود . 

وی ادامه داد : به مرور و با توجه به طولانی مدت شدن حضور این بیماری در جامعه برنامه ریزی ها و چشم اندازها به سمت و سویی گسیل شد تا این مشکلات به طور کلی حذف و رفع شود . 

به گفته میرعرب برای این منظور  دانشگاه  علاوه بر سِرورهای قبلی ۱۰ سِرور جدید با هزینه ای بالغ بر یک و نیم میلیارد ریال  اجاره کرد و یک سِرور قدرتمند به ارزش  ۱۰ میلیارد ریال خریداری کرده است که با فعال شدن این تعداد مشکلات قطعی در زمان برگزاری کلاس های مجازی به طور کامل برطرف شده است .

وی با اشاره به انجام  پرسشنامه ارزیابی کلاس های مجازی از دانشجویان این دانشگاه در پایان ترم گذشته ، گفت : نیمی از این دانشجویان به دلیل مشکلاتی پیش آمده زیرساختی از این کلاس های ابراز نارضایتی کردند .  

مدیر آموزش های آزاد الکترونیکی دانشگاه مازندران ابراز امیدواری کرد که با بسترهای زیرساختی که در زمینه برخورداری از آموزش مجازی به وجود آمده است این میزان رضایتمندی به بیش از ۹۰ درصد در پایان این ترم برسد . 

وی گفت : در حال حاضر با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید تاکنون دانشجویی به خاطر قطعی و یا مشکلاتی در زمینه حضور در کلاس مجازی به این مرکز تماس نگرفته است و این نشان دهنده آن است که زیرساخت های فراهم شده جواب داده است . 

میرعرب ادامه داد : همچنین تیمی از کارشناسان آموزش دانشکده های دانشگاه مازندران برای آموزش مجازی ، آموزش های لازم درباره چگونگی استفاده از نرم افزار سامانه "مدل "(سامانه ای که آموزش های مجازی این دانشگاه از این طریق است ) فرا گرفته اند و ۲۰ کارگاه آموزشی تولید محتوی نیز در این زمینه برگزار شد .

وی تاکید کرد : تمامی اساتید این دانشگاه به نحوه استفاده از این سامانه و برگزاری کلاس آموزش مجازی بر روی این بستر آشنا هستند و علاوه بر کتاب های آموزش الکترونیکی نیز در اختیار این اساتید گذاشته شده است .

میرعرب گفت : با هماهنگی های صورت گرفته برای تامین تجهیزات مورد نیاز آموزش مجازی قرار است لب تاپ برای نیمی از اساتید که از گرند خود استفاده نکرده اند خریداری شود و در اختیار آنها قرار بگیرد . 

وی در خصوص رفع مشکل دانشجویان فاقد تجهیرات آموزش مجازی نیز افزود : کارگروهی به همین منظور در دانشگاه تشکیل شده است تا اقدامات مورد نیاز برای تامین تجهیزات برای این منظور فراهم شود .

ارتقای زیرساخت‌های آموزشی مجازی در دانشگاه کشاورزی ساری 

مدیر امور آموزشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت : زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی مطلوب برای دانشجویان این دانشگاه فراهم شده است .

حسین رحمانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اواخر سال گذشته و در میانه ترم تحصیلی دانشجویان بروز بیماری کرونا به نوعی موجب غافلگیری مجموعه دانشگاه ها شده بود و دوره های آموزشی در آن زمان برگزار شد تا ترم به پایان برسد . 

وی ادامه داد : در این میان برگزاری دوره های آموزشی با کم و کاستی هایی همراه بود که زمینه ساز گلایه مندی دانشجویان را فراهم کرد که از آن جمله مشکلاتی در زمینه حضور در فضای مجازی به دلیل شلوغی سِرورها بود . 

مدیر آموزشی دانشگاه کشاورزی ساری اضافه کرد : مسئولان برای رفع این مشکل آموزش حضور دانشجویان زمینه فعال شدن سامانه بیشتر آموزشی را فراهم کرده اند که در حال حاضر دانشجویان براساس مقطع تحصیلی آنها در هر یک از از این سامانه های آموزشی مشغول به تحصیل هستند .

وی گفت : دانشجویان کارشناسی بر روی سامانه "سما کلاس " و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بر روی سامانه "اتوکلاد "قادر به دسترسی دوره های آموزشی خود هستند .

به گفته رحمانی، علاوه بر افزایش تعداد سامانه های آموزشی که خود باعث شده تا از حجم پرتعداد دانشجویان در یک سامانه بکاهد ، با صرف هزینه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی یک سِرور جدید به مجموعه دانشگاه اضافه شده است .

وی گفت : اضافه شدن این تجهیزات باعث شده تا در زمان برگزاری کلاس های مجازی مشکل در ارتباط گیری دانشجویان و اساتید برطرف شود .

مدیر آموزش دانشگاه کشاورزی ساری همچنین از افزایش گروه کلاس ها به عنوان دیگر اقدام برای ارتقای وضعیت آموزش مجازی این دانشگاه نام برد و گفت : هم اکنون روزانه ۶ کلاس آموزش مجازی برای دانشجویان برگزار می شود که این رقم در ترم گذشته چهار کلاس بود .

وی عنوان کرد : این کار باعث شده تا در یک زمان خاص تعداد کمتری دانشجو در کلاس های مجازی حضورداشته باشند و این مساله از فشار بر سِروها نیز می کاهد .

رحمانی خاطر نشان کرد : با اقدامات خوبی که در زمینه طراحی و تامین زیر ساخت های مورد نیاز آموزشی مجازی در این دانشگاه فراهم شده است خوشبختانه بازخورد خوبی در همین مدت کوتاه آغاز سال تحصیلی شاهد هستیم .

وی گفت : در ارزیابی های صورت گرفته از اساتید و دانشجویان این دانشگاه مشخص شده تا بسیاری از نواقص و کاستی های آموزش مجازی در ترم گذشته مرتفع شده است .

دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری حدود سه هزار دانشجو دارد .

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ساری نیز از کرونا به عنوان تجربه ای نام برد که به واسطه بروز آن بخش های مختلف توانستند از داشته های خود برای استفاده از آنها در زمان های خاص بهره بگیرند .

یاسر رستمیان گفت : سابقه واحد الکترونیک دانشگاه آزاد اسلامی کشور به زمان های گذشته بر می گردد و این واحد سال هاست به صورت مجازی آموزش های خود را به دانشجویان ارائه می کند . 

وی افزود : با بروز بیماری کووید ۱۹ و لزوم به کارگیری روش آموزش مجازی در تمامی واحدهای دانشگاهی تدابیر و تمهیدات لازم برای این منظور در سطح اساتید و دانشجویان انجام شد و ترم گذشته با این روند کارهای آموزشی صورت گرفت . 

معاون دانشگاه آزاد اسلامی ساری گفت : برای ترم کنونی با تقویت برخی زیرساخت های لازم و پس از سپری شدن دوره انتخاب واحد دانشجویان ، کلاس های آموزشی به صورت ترکیبی یعنی حضوری و مجازی برگزار می شود و مشکلی در زمینه برپایی کلاس های آموزشی وجود ندارد . 

دانشگاه آزاد اسلامی در استان مازندران ۱۳ واحد و یک مرکز دارد که در آنها حدود ۴۰ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند .

دانشگاه پیام نور پیشتاز در آموزش مجازی 

سرپرست دانشگاه پیام نور مازندران با اشاره به فعالیت ۱۷ واحد این دانشگاه در استان گفت : حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو در این واحدهای دانشگاهی تحصیل می کنند . 

موسوی افزود : با توجه به وجود ظرفیت ها و زیر ساخت های لازم برای برپایی آموزشی مجازی در واحدهای این دانشگاه ترم گذشته مشکلی برای ارائه دروس به صورت غیر حضوری نداشتیم و برای ترم تابستانه نیز دانشگاه پیام نور مازندران کلاس های آموزش مجازی دانشگاه های پیام نور منطقه ۲ شامل گلستان ، گیلان و مازندران را برگزار کرد .

سرپرست دانشگاه پیام نور مازندران اضافه کرد : علاوه بر این با توجه به تعدد سِرورهای این دانشگاه که قابلیت ارائه خدمات به دیگر بخش ها را در آن ایجاد کرده است برخی دانشگاه های غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی استان با عقد قرارداد بسترهای مورد نیاز برای خدمات آموزش مجازی را از این دانشگاه کسب می کنند .

معاون دانشگاه علمی کاربردی استان مازندران با اشاره به اینکه در ۲۲ مرکز این دانشگاه حدود هفت هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند ، گفت : در ابتدای اجرای آموزش مجازی ،مراکز این دانشگاه با مشکلاتی همچون کندی در برقراری ارتباط ، قطع و وصل شدن ارتباط در زمان برپایی کلاس مواجه بودند .

آمنه سادات هاشمی افزود : با تغییراتی در سامانه آموزشی و استفاده از یک سِرورهای قوی تر با عقد قرارداد با شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی این مشکلات مرتفع شده است . 

وی ادامه داد : با توجه به اینکه مراکز علمی کاربردی به عنوان مراکز آموزشی خصوصی به شمار می روند تامین و ارائه خدمات مورد نیاز برای برپایی کلاس های آموزش مجازی توسط خودِ مرکز و با خرید خدمات از شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی فراهم شده است . 

اخبار مرتبط

توسعه همکاری‌های علمی نظامی دانشگاه‌ های مازندران

0 نظر

ارسال نظر

capcha