۱۱هکتار از اراضی کوهستانی آمل در آتش سوخت

۱۱هکتار از اراضی کوهستانی آمل در آتش سوخت

رییس اداره محیط زیست آمل در تشریح این آتش سوزی ها به خبرنگار ایرنا گفت: در روز پنجشنبه و جمعه گذشته مراتع ۲ منطقه "ایرا" و رینه دچار آتش سوزی شد که با بررسی های انجام شده ، عامل هر دو آتش سوزی خطای انسانی بوده است.

وحید رضاییان افزود : در پی گزارش دریافتی مبنی برآتش سوزی در اتفاعات منطقه هراز ماموران یگان حفاظت محیط زیست این شهر بلافاصله به منطقه کوهستانی "ایرا" اعزام و با کمک جوامع محلی و اهالی روستا اقدام به اطفای حریق کردند.

وی اغلب پوشش گیاهی این اراضی را شامل گون های علفی عناون کرد و گفت: در این فصل شاهد خشک بودن و آسیب پذیری پوشش گیاهی مناطق مرتفع هستیم و در آتش سوزی اخیر پنج هکتار از اراضی منطقه ایرا سوخت.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل همچنین افزود: روز پنجشنبه نیز در مراتع حاشیه جاده رینه به سمت پلور نیز آتش سوزی اتفاق افتاد و بیش از ۶ هکتار از اراضی این منطقه را طعمه خود کرد.

رضاییان عوامل انسانی را علت آتش سوزی های عنوان کرد و توضیح داد : بی توجهی به شرایط ویژه منطقه و رهاکردن آتش و خاموش نکردن مناسب آن از دلایل اصلی آتش سوزی در ارتفاعات آمل بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد از آتش سوزی های منطقه بر اثر عوامل انسانی رخ می دهد ، گفت: متاسفانه با شروع تعطیلات آتش سوزی ها در مناطق جنگلی به دلیل سهل انگاری و خطای انسانی افزایش می یابد.

رییس اداره محیط زیست آمل با بیان اینکه بیش از ۲۰ هکتار از اراضی شهرستان آمل  دچار آتش سوزی شد ، افزود : متاسفانه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۰ مورد آتش سوزی در مراتع جنگلی و ارتفاعات آمل رخ داده است  که  نیمی از اینها در دامنه قله  دماوند اتفاق افتاد و  تمامی این آتش سوزی ها بر اساس خطای انسانی بوده است.

وی ادامه داد : کوچک ترین سهل انگاری و خطای انسانی و هرگونه اقدام نسنجیده حتی جزئی می تواند به وقوع حوادث ناگوار و تحمل خسارات جبران ناپذیری منجر شود و به محیط زیست نیز آسیب برساند که به منظور جلوگیری از آتش سوزی های احتمالی ضرورت ایجاب می کند همه مردم نکات ایمنی را رعایت کنند.

رضاییان از گردشگران خواست هنگام سفرهای برون شهری خود از رفتارهایی همچون پرت کردن ته سیگار و چوب کبریت به عرصه های طبیعی و روشن کردن آتش بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی خودداری کنند.

وی از کشاورزان هم خواست تا از آتش زدن ضایعات محصولات و علف های هرز خصوصا در حاشیه جنگل بپرهیزند.

اخبار مرتبط

هشدار وقوع دمای بالای ۴۹ درجه و احتمال آتش‌سوزی‌ مراتع

برگزاری جلسه هیئت مدیره سازمان آتش نشانی

آتش سوزی 12 باب مغازه در امیرکلا بر اثر اتصال سیم برق

0 نظر

ارسال نظر

capcha