حرکت پرشتاب قطار سازندگی در مازندران

حرکت پرشتاب قطار سازندگی در مازندران

بسیاری از طرح هایی که مورد بازدید معاون رییس جمهوری قرار گرفت قدمت چندین ساله و حتی بیشتر از یک دهه ای دارند و نکته جالب این که علت طولانی شدن عملیات اجرایی آنها نیز کمبود اعتبار بوده است ، مشکلی که این روزها بیش از هر زمان دیگری به خاطر کاهش منابع درآمدی دولت بر اثر تحریم های ظالمانه کشور را رنج می دهد و کمتر کسی انتظار دارد که در چنین وضعیتی، تحرکی در روند اجرایی آنها دیده شود.

بازدیدهای دکتر نوبخت از این نظر فرصتی برای رونمایی از کارگاه بزرگ توسعه و عمران در مازندران بود که نشان داد نه تنها روند اجرای هیچ یک از طرح های مهم و اساسی استان اعم از عمرانی و زیرساختی ، صنعتی ، فرهنگی و زیست محیطی با وجود تنگناهای مالی دولت متوقف نشده ، بلکه تمامی تلاش ها در سطح ملی ، استانی و شهرستانی یکجا متمرکز شده است تا هر چه زودتر آنها را به سرانجام برسانند و به همین دلیل هم رییس سازمان برنامه و بودجه هنگام بازدید و وعده تخصیص اعتبار بر این نکته تاکید داشت که مسئولان استانی و شهرستانی باید نسبت به تکمیل و بهره برداری طرح تا پایان سال متعهد شوند.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در مجموع بر مبنای کار کارشناسی و احصاء و شناسایی محورهای مهم حوزه های مختلف استان گره کور اعتباری پروژه های نیمه تمام و اولویت دار مازندران را با  اختصاص یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار باز کرد و علاوه بر این ۵۷۷ میلیارد تومان هم به ۱۰ پروژه در حوزه‌های عمرانی، طرح‌های تولیدی در بخش کشاورزی، صنعتی و خدمات جهت بهره برداری تا پایان امسال بودجه اختصاص داد.

معاون رییس جمهوری و رییس برنامه و بودجه در سفر دو روزه اش به مازندران از جاده دسترسی فرودگاه بین المللی دشت ناز ، تصفیه خانه فاضلاب، تالار مرکزی و کتابخانه ، بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی ، سالن ورزشی ۶ هزار نفری  موسوم مجموعه ورزشی دو قلو ، نیروگاه زباله سوز و بیمارستان ماهفروجک ساری ، بیمارستان ۲۳۷ تختخوابی جایگزین  رازی  قائمشهر، طرح آبرسانی به شهرهای گروه الف در بابل ، فرودگاه در دست ساخت بیشه کلا محمود آباد ، پل در دست اجرای شیرگاه شهرستان سوادکوه ، ورزشگاه وطنی قائمشهر ، سد لاستیکی سرخرود محمودآباد و کمربندی نور - رویان بازدید کرد. از زمان اجرای هر یک از این طرح ها به طور میانگین بیش از۶ تا ۱۰ سال زمان سپری می شود و هر کدام هم بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

استارت بازدید از پای پلکان هواپیما 

سفر دکتر نوبخت به مازندران به رغم ۲ روزه بودن ، بسیار فشرده برنامه ریزی شده بود تا جایی که معاون رییس جمهوری به محض پیاده شدن از هواپیما برنامه اش را با بازدید از مسیر دسترسی فرودگاه دشت ناز ساری آغاز کرد.

اجرای راه دسترسی جواد الائمه (ع) فرودگاه دشت ناز ساری از جمله طرح هایی است که تاخیر در اجرا آن برای مردم آزار دهنده شده است و اکنون با سرعت مناسبی در دست اجرا است. اعتباری که این طرح با آن در حال اجراست ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام شده است و قرار است طی ۲ سال آینده به بهره برداری برسد.

 تصفیه خانه فاضلاب ساری 
طرح تصفیه خانه فاضلاب مدول دوم شهر ساری که از سال ۹۳ عملیات اجرایی آن شروع شد، با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست و با بهره برداری از این پروژه حدود ۲۵ درصد از شهروندان ساری از تصفیه فاضلاب شهری برخوردار می شوند.
بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران ، مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهر ساری حدود ۲۴ هزار متر مکعب ظرفیت دارد که تاکنون برای آن بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
به گفته مجید عبداللهی ، برای تکمیل این پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۹۰ درصد ، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
مدول اول این پروژه سال ۹۳ به بهره برداری رسید و حدود ۱۰۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان ساری از تصفه خانه فاضلاب بهره مند شدند و با بهره برداری از مدول دوم در صورت تامین اعتبار حدود ۱۰۵ هزار  نفر از جمعیت مرکز مازندران از آن بهره مند می شوند.


باز شدن گره کور ۱۳ ساله تالار مرکزی ساری
ساخت تالار مرکزی شهر ساری مرکز استان مازندران که حدود ۱۳ سال در ایستگاه مشکلات مالی متوقف مانده بود  در سفر دکتر نوبخت امید برای تکمیل آن افزایش یافت . این پروژه مهم فرهنگی زیرساختی مازندران ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیلش هم به ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که مورد موافقت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت. 

کلنگ ساخت این طرح فرهنگی سال ۱۳۸۶ در ساری به زمین خورد و قرار بود بین ۲ تا سه سال ساخت آن به اتمام برسد تا اهالی فرهنگ و هنر ساری را از وجود یک فضای حرفه‌ای برای فعالیت‌های فرهنگی مختلف بهره‌مند کند. در این مجموعه یک سالن هزار نفره، یک سالن ۲۰۰ نفره ویژه کودکان، یک سالن ۴۰۰ نفره، محیط کارگاهی و تمرینی، سالن همایش و نگارخانه، کتابخانه، فضای خدماتی و رفاهی و مجتمع اداری پیش‌بینی شده است.

 



نیروگاه زباله سوز 
نیروگاه زباله سوز شهرستان ساری یکی از پروژه های مصوب سال ۸۸ و از مصوبات کاغذی سفرهای استانی دولت نهم و دهم است که هم اکنون با میانگین پیشرفت فیزیکی ابینه ۴۰ درصد و خرید تجهیزات حدود ۶۶ درصد در دست اجرا است و در قانون بودجه سال ۹۹ نیز برای تکمیل این پروژه زیست محیطی حدود ۸۵۰  میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۴.۷ میلیون یورو اعتبار ارزی جهت خرید تجهیزات مصوب شد.
براساس گزارش رسمی استانداری مازندران تاکنون برای این پروژه زیست محیطی بیش از یک هزار و ۱۱۹میلیارد ریال اعتبار مصوب شد و طبق وعده مسوولان شهرداری ساری به عنوان کارفرمای اجرایی ، این پروژه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می شود.
دکتر نوبخت در بازدید از این پروژه وعده داد که تمام اعتبار مورد نیاز این پروژه زیست محیطی و پسماند استانی را تامین کند.

ظرفیت نیروگاه زباله سوز ساری حدود ۴۵۰ هزار تن در روز است. بر اساس اعلام مسئولان ، در ساخت این نیروگاه تمامی عوامل زیست محیطی رعایت شده است و با تجربه ای که در پروژه مشابه در تهران که در حال بهره برداری است، وجود دارد، هیچ مشکل زیست محیطی را برای منطقه به دنبال نخواهد داشت. این نیروگاه ظرفیت تولید ۶ مگاوات برق را هم دارد که با فروش این میزان برق بخش زیادی از هزینه های انجام شده در این واحد برگشت داده خواهد شد و علاوه بر برق مورد نیاز واحدهای فعال در داخل شهرک صنعتی ساری محل اجرای نیروگاه زباله سوز نیز تامین می شود.

اجرای این نیروگاه از سال ۹۴ به دنبال صدور موافقت زیست محیطی در دولت یازدهم و رفع مشکل فنی به صورت جدی در برنامه اجرایی قرار گرفت و دولت تدبیر و امید تا پیش از این برای ساخت این نیروگاه حدود یکهزار هزار میلیارد ریال هزینه کرده بود.در صورت بهره برداری از این پروژه معضل زباله شهر ساری که هم اکنون سالانه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی در منطقه پشت کوه در ۱۳۰ کیلومتری جنوب این شهر دپو می شود، رفع خوهد شد.



شروع عملیات اجرایی ۲ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان 

کلنگ ساخت ۲ هزار واحد مسکونی برای محرومان مازندران هم برنامه دیگری بود که همزمان با سفر دکتر محمدباقر در منطقه دازمیرکنده شهرستان ساری به زمین زده شد . بر اساس تفاهمنامه ای که در حضور معاون رییس جمهوری به امضای رییس بیناد مسکن انقلاب اسلامی و رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور رسید ، این واحدهای مسکونی در مدت یک سال ساخته  با کمک دولت و تسهیلات حدود ۵۰۰ میلیون ریالی ارزان قیمت تکمیل و تحویل مددجویان شود.

بر اساس اعلام مسئولان ، پارسال  ۵۰۰ واحد مسکونی در مازندران برای محرومان تحت پوشس کمیته امداد ساخته شد و هم اکنون حدود چهار هزار مددجو در استان فاقد مسکن هستند.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در مراسم کلنگ زنی این خانه ها گفت که ساخت ۷۵ هزار واحد مسکونی برای محرومان با کمک دولت و تسهیلات بانکی امسال در کشور شروع شد که تا پایان سال تحویل می شود.
 

.
تکمیل بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی ساری و ۲۳۷ تختخوابی قائمشهر 

بازدید از بیمارستان نیمه تمام ماهفروجک ساری و بیمارستان جایگزین رازی قائمشهر هم دو طرح بهداشتی و درمانی مازندران بود که مورد بازدید دکتر نوبخت قرار گرفت
طرح ساخت بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی ماهفروجک ساری از مصوبات نخستین سفر استانی دولت نهم بود که کلنگ آن سال ۸۸ به زمین زده شد. بر اساس وعده ای که مسئولان وقت داده بودند قرار بود این بیمارستان ظرف ۲ سال تکمیل ، تجهیز و بهره برداری شود ولی با گذشت بیش از یک دهه پروژه بیمارستانی با ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی و ۵۷ درصد پیشرفت مالی در دست اجراست.

بر اساس اعلام مسئولان استانی ، برای تکمیل این واحد درمانی که در زمینی به مساحت ۱۶ هکتار در دست ساخت قرار دارد، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار به این پروژه را مشروط به اتمام آن حداکثر تا بهار ۱۴۰۰ دانست.
همچنین دکتر محمد باقر نوبخت در بازدید از بیمارستان ۲۳۷ تختخوابی جایگزین رازی قائمشهر که از شروع عملیات آن بیش از یک دهه می گذرد ؛ برای  این پروژه زیرساختی حوزه سلامت که  بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل آن ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است، قول مساعد داد تا گره از کار این پروژه هم باز شود.

 


سالن ورزشی ۶ هزار نفری ساری 
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در نخستین روز از سفر خود به مازندران از سالن ورزشی ۶ هزار نفری نیمه تمام شهرستان ساری در منطقه ماهفروجک نیز بازدید کرد.
ساخت این ورزشگاه که یک پروژه ملی در استان مازندران محسوب می شود از سال ۸۴ آغاز شده و با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی و صرف هزینه ۳۰میلیارد تومان نیمه تمام است.
برای تکمیل پروژه مهم  ورزشی ساری حدود ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار گرفت و این پروژه نیز در زمره پروژه های دهه فجر سال جاری به بهره برداری می رسد .

 


 اعتبار تکمیلی برای سد لاستیکی سرخرود محمود آباد
ساخت سد لاستیکی سرخرود که از سال ۹۵ شروع شد و در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفیت فیزیکی دارد ، در صورت بهره برداری آب مورد نیاز برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را تامین می کند  و برای تکمیل این پروژه عمرانی حدود ۴۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که با این اعتبار سد لاستیکی به بهره برداری می رسد.
 


 توسعه فرودگاه بیشه‌کلای محمودآباد

فرودگاه بیشه کلای محمودآباد هم یکی از مقصدهای بازدید معاون رییس جمهوری بود. طرح توسعه باند فرودگاه بیشه کلاء به میزان  یک هزار و ۲۰۰ متر طول برای نشست و برخاست هواپیما های سبک مد نظر است که در صورت تحقق توسعه ورزش هوایی و افزایش گردشگران را برای این شهرستان به دنبال خواهد داشت . برای این پروژه نیز حدود ۳۵۰ میلیارد ریال درخواست اعتبار شد که در بازدید معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه با این پروژه نیز موافقت شد.

 



 کمربندی در حال احداث نور به رویان
 عملیات اجرایی طرح ملی کنارگذر مسیر حدود هشت کیلومتری نور - رویان که از سال ۱۳۸۸ آغاز شد و همچنان نیمه کاره است ، تاکنون حدود ۵۳۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد که برای تکمیل حدود دو کیلومتر باقی مانده و سه تقاطع غیر همسطح آن حدود یک هزار میلیارد ریال پیشنهاد شد.
 


فعالیت آزمایشی نیروگاه زباله سوز نوشهر
ساخت نیروگاه زباله سوز نوشهر با هدف فراوری ۲۰۰ تن زباله تولیدی شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت و تولید حدود سه مگاوات برق در ساعت در سال ۱۳۹۰ در زمینی به مساحت حدود ۲ هکتار در منطقه "پلنگ چال" نوشهر کلنگ زنی شد و بنا به وعده مسئولان وقت قرار بود حداکثر طی ۲ سال به بهره برداری برسد. و پس از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید گره های کور مشکلات اجرایی شدن این طرح که بیشتر مربوط به موازین زیست محیطی ، کمبود زمین و نیز محدودیت های ورود تجهیزات به خاطر تحریم های ظالمانه بود ، رفته رفته یکی پس از  دیگری باز شد و روند اجرایی آن که در حد کلنگ زنی باقی مانده بود ، شتاب گرفت.
بر اساس گزارش های رسمی تاکنون برای ساخت این نیروگاه حدود ۱۱۲ میلیارد تومان هزینه شده که حدود ۲۶ میلیارد تومان آن از محل سفر مقام معظم رهبری بود و بقیه از محل اعتبارات ملی تامین شده است.
 

سفری نیمه تمام 

اگر چه معاون رئیس جمهوری علاوه بر تخصیص اعتبار تکمیلی برای ۱۰ پروژه عمرانی نیمه کاره ملی ، با  تخصیص یک‌هزار و ۴۰۰میلیارد تومان عملیات اجرایی  ۱۸ طرح  مرتبط با جهش تولیدی استان را کلید زد که با بهره برداری از آنها برای حدود پنج هزار نفر ایجاد اشتغال می شود ، ولی به علت زیاد بودن تعداد طرح هایی که نیازمند بازدید و تامین اعتبار از سوی رییس سازمان برنامه و بودجه بود ، زمان برای بازدید تعدادی از آنها در شهرهای مختلف باقی نماند و به نوعی سفر دکتر نوبخت نیمه تمام باقی ماند.

استاندار مازندران در پایان این سفر وعده داد که رییس سازمان برنامه و بودجه کشور دو هفته دیگر بار دیگر به مازندران سفر می کند تا این بار از طرح هایی فرصت بازدیدشان را نداشت ، بازدید کرده و اعتبار اختصاص دهد.

احمدحسین زادگان گفت : با عنایت به طولانی شدن سفر معاون رییس جمهور به مازندران، بازدیدها و بررسی پروژه ها و مسایل و مشکلات شهرستان های چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر؛ بنحوی که دستاوردهای بزرگ اعتباری سفر دکتر نوبخت برای مناطق مختلف مازندران به صورت متوازن و عادلانه و با بررسی در زمان مکفی صورت پذیرد، دکتر نوبخت طی دو هفته آینده دوباره به استان سفر خواهد کرد. ‎

نماینده عالی دولت در مازندران افزود : بر خود لازم می دانم ضمن تشکر از عنایت جناب آقای دکتر نوبخت به مردم مومن و شریف مازندران و تخصیص اعتبارات لازم به پروژه های بزرگ و مهم استان، از مردم عزیز شهرستان های چالوس، عباس آباد، تنکابن و رامسر به خاطر تغییر در برنامه سفر معاون رییس جمهور به این مناطق عذرخواهی نموده، اظهار امیدواری نمایم که حاصل سفر آتی ایشان به مازندران و شهرستان های یاد شده چونان دیگر شهرستان ها، در فرصت کافی، ره آوردهای مهم اعتباری باشد.

بر اساس اعلام مسئولان ، حدود پنج هزار طرح نیمه تمام در مازندران وجود دارد .

اخبار مرتبط

راه مازندران منتظر ابلاغ 20 میلیارد تومان سفر نوبخت

0 نظر

ارسال نظر

capcha