شناسایی بزرگ‌ترین درخت سرخدار هیرکانی در مازندران

شناسایی بزرگ‌ترین درخت سرخدار هیرکانی در مازندران

محمد صادق طهماسب پور ملکشاه رییس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این درخت سرخدار که دارای ۳۰ متر ارتفاع است و عمر آن به یکهزار و ۲۰۰ سال می رسد ، در یک منطقه صعب العبور و در کنار یک پرتگاه قرار دارد.

وی با اعلام این که منابع طبیعی بابل به علت محدودیت های مالی نمی تواند اقدامات امنیتی و پیشگیرانه برای حفظ این میراث ماندگار انجام دهد ، گفت : اما آمادگی داریم با همکاری اداره میراث فرهنگی و دستگاه های مرتبط اقدامات حفاظتی و امنیتی برای این میراث ماندگار ایجاد کنیم.

احتمالا قطورترین سرخدار جهان 

یک پژوهشگر و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس هم که این سخردار را از نزدیک دید ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این درخت سرخدار در بابل به عنوان قطورترین درخت سرخدار ایران و جهان محسوب می شود.

فرشاد یزدیان افزود: این درخت در یک حوزه آبریز یکصد هکتاری از یک توده بازمانده دوران جنگل های خزری می باشد که دست نخورده باقی مانده است.

وی گفت: خوشبختانه در این منطقه یک دامدار دوستدار طبیعت یک خانه سرایی داشت که در کنار شغل دامداری از این درختان نادر هم حفاظت می کرد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: امیدواریم رسانه ای کردن این خبر در حفظ و نگهداری این درخت نادر سرخدار اثر بخش باشد.

شهرستان بابل دارای ۸۰ هزار هکتار جنگل های هیرکانی با درختانی اعم از سرخدار، انجیلی، افرا، راش ، ممرز، بلوط و آزاد می باشد.

درخت سرخدار از جمله درختان نادر و در حال انقراض جنگل های هیرکانی شمال است . این گونه درخت به کندی رشد می کند و  هر ۱۰ سال یک سانتی متر بر قطر این درخت اضافه می شود.

در این درخت ماده ای سمی به نام تاکسین یا توکسین وجود دارد که انسان های نخستین از برگ آن نوعی سم مخصوص می ساختند. در حال حاضر از این ماده داروهایی برای درمان سرطان سینه و پروستات ساخته می شود.

اخبار مرتبط

ادامه قتل عام درختان هیرکانی چند صد ساله

عملیات نجات شمشادهای هیرکانی شمال

شهرک سازی در دل جنگل های هیرکانی/ آزادسازی اراضی «جیسا»

0 نظر

ارسال نظر

capcha