کوچ سنتی عشایر و دامداران مازندران ممنوع شد

کوچ سنتی عشایر و دامداران مازندران ممنوع شد

دامداران و عشایر مازندران به  صورت سنتی با توجه به سرسبزی استان و وجود علوفه ، مسیر کوچ را به طور معمول پیاده به همراه دام‌هایشان طی می کنند . کوچ دامداران در بعضی مسیرها تا چند شبانه روز به درزا می کشد و آنها شب هنگام در نقاط مختلف نزدیکی روستاها اتراق می کنند.

سید صمدکاظمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای انجام کوچ ماشینی و مکانیزه دامداران هم هزینه بر است ، با هماهنگی سازمان امور عشایر ایران  و وزیر جهاد کشاورزی ، از معاون اول رئیس جمهوری درخواست کمک ۵۰۰ هزار تومانی برای هر خانوار عشایر و دامدار شده است.

وی توضیح داد : از آن جایی که بیشتر کوچ عشایر و دامداران مازندران از قشلاق به ییلاقات ناگزیر با عبور از روستاها و شهرهای استان میسر است ، برای حفظ سلامتی ساکنان مناطق روستایی و شهری ، کوچ باید حتما با خودروهای مخصوص صورت بگیرد.

مدیر اداره امور عشایری مازندران تاکید کرد : طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان ، علاوه بر این که پاسگاه ها و پلیس راه مانع  کوچ زودهنگام خواهند شد ، کوچ سنتی به صورت پیاده نیز ممنوع است.

کاظمی با بیان این که شرایط آب و هوایی مناسب در قشلاق و وجود برف در ارتفاعات ییلاقی سبب شده است تا عشایر و دامدار رغبت زیادی برای کوچ زودهنگام نداشته باشد ،گفت : با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام ، هزار تن سبوس و ۲ هزار تن جو به نرخ دولتی نیز درخواست شده است تا مشکلی در تغذیه دام به وجود نیاید.

طبق آمار رسمی سه هزار و ۸۰۰ خانوار عشایر بومی و یک هزار و ۶۰۰ خانوار عشایر غیر بومی  با حدود ۲ میلیون ۴۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین در استان مازندران زندگی می کنند.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha