گلایه های مرغداران مازندرانی

گلایه های مرغداران مازندرانی

نوسان و روند رو به کاهش 3 تا 5 هزارتومانی قیمت هرکیلوگرم مرغ از مرغداری تا فروشگاه های عرضه به مردم ، تولیدکنندگان صنعت مرغ درمازندران را گلایه مند کرده است.

بنابراعلام برخی از تولیدکنندگان مرغ گوشتی درمازندران، قیمت هرکیلوگرم مرغ از مرغداری های استان 6هزارو200 تومان با کاهش حدود 3 هزارتومانی نسبت به یک ماه گذشته خریداری می شود . برخی کارشناسان وصاحب نظران این صنعت ، شیوع ویروس کرونا درکشور وکاهش محسوس مسافرت ها و نیز دید وبازدیدهای نوروزی از دلایل اصلی کاهش تقاضا و به تبع آن کاهش قیمت مرغ دربازار عنوان شده است.

البته یادآوری این نکته ضروریست که کاهش میزان خرید هم نتوانسته است قیمت آنرا در فروشگاه های عرضه کاهش دهد و به گفته فعالان این صنعت پرسود، اگر میزان خرید و تقاضا کاهش یافته ، پس چرا قیمت مرغ  همچنان درفروشگاه ها بدون تغییر وثابت مانده است!!؟

خبری از پشتیبانی امور دام نیست!!

به گفته این تولیدکنندگان،با توجه به افزایش قیمت نهاده های دامی بویژه ذرت و سویا و همچنین کاهش قیمت مرغ، ، دولت  باید از این قشر حمایت کند. آنها معتقدند، در صورت ادامه این وضعیت، صنعت مرغداری مازندران که یکی ازقطب های تولید گوشت سفید درکشور هست، با بحران روبرو خواهد شد.

ولی زاده یکی از تولیدکنندگان صنعت مرغ درشهرستان آمل با ظرفیت 25هزار قطعه ای درخصوص وضعیت پیش آمده به خبرنگارصداوسیما گفت: همه مرغداران استان وحتی کشور به رسم هرساله برای تامین گوشت مصرفی ایام نوروز، تمهیدات لازم وتولید را مدیریت وبرنامه ریزی واقدام به عرضه بازارمصرف می کنند. وی افزود: متاسفانه وبه علت شیوع ناخواسته ویروس کرونا اکنون خرید در بازار مصرف بسیار کم شده و این وضعیت اکنون باعث شده مرغ در مرغداری هر روز اضافه وزن بگیرد.

وی با بیان اینکه دوره ماندگار مرغ درمرغداری حداقل تا 50 روز با وزن تا 2200 گرم است، گفت: متاسفانه اکنون مرغ ها وزن شان روز به روز بیشتر می شود وفروش هم روز به روز توسط بازار سخت تر از گذشته است. این تولید کننده ادامه داد، در شرایط فعلی وبا توجه به شیوع کرونا که مصرف مرغ را کاهش داده انتظار می رود، واحد پشتیبانی امور دام استان اقدام به خرید مستقیم از مرغداران استان داشته باشد تا بخشی از مشکلات آنها برطرف شود. ولی زاده یادآورشد، با توجه به ظرفیت تولید هر دوره این مرغداری اکنون حدود 150 میلیون تومان فقط ضررمالی داشته و درسطح استان رقم خسارت ها به مراتب بیش ازاین خواهد بود.

اختلاف 3 تا 5هزارتومانی مرغداری تا فروشگاه

آقای شکرابی صاحب یک مرغداری 600هزارقطعه ای درمنطقه چلاو شهرستان آمل با بیان اینکه آخرین عرضه مرغ به بازار در شب گذشته با قیمت 6200 تومان انجام شد، گفت: این وضعیت در تعطیلات نوروز سال قبل تا 9هزارتومان هم به فروش رسیده بود.

وی افزود: البته درحالی در وضعیت فعلی اقدام به فروش مرغ وخالی کردن مرغداری می کنیم که دریافت پول بیش از دوماه دیگر می باشد و اگر به صورت نقد بفروشیم کیلویی5800 بیشتر نمی خرند! شکرابی گفت: نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با توجه به کاهش قیمت خرید از مرغداریها،  چرا قیمت آن درفروشگاه های سطح شهر از حدود 10 تا 12هزارتومان ثابت مانده است. وی افزود:  متاسفانه فقط این وسط تولیدکنندگان که هرجوجه را با قیمت حدود 4هزارتومانی خرید وبا هزینه های تمام شده نگهداری تا 6200 به فروش می رسانند، باید متضرر شوند ومعلوم نیست سود 3 تا 5 هزارتومانی کاهش قیمت مرغ از مرغداری ها به جیب چه کسی می رود.!!؟

سهم 11 درصدی مازندران در تولید گوشت مرغ

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی استان مازندران به وجود 2هزار و400 مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی 15 میلیون قطعه در هردوره درسطح این استان اشاره کرد وگفت: این استان هم اکنون حدود 11 درصد تولید گوشت مرغ کشور را تامین می کند ونقش تعیین کننده دراین صنعت دارد.

هادی مهدی نژاد نوری درخصوص مشکلات پیش آمده برای تولیدکنندگان مرغ استان به خبرنگارصداوسیما گفت: همه ساله وبا توجه به نیازی که در تعطیلات نوروزی ودرخواست بازار از تولیدکنندگان وجود داشت، مرغداری های استان با حداکثرظرفیت اقدام به تولید وعرضه  به بازار می کردند تا نسبت به عرضه وتقاضای بازار تعادل برقرار باشد. وی ادامه داد، امسال هم با توجه به روال هرسال تمهیدات لازم از سوی مرغداری ها انجام ، اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا، ممنوعیت سفرها و دید وبازدیدهای نوروزی، تقاضای بازار ونیز مصرف کاهش قابل توجهی داشته است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی مرغداران گوشتی مازندران با بیان اینکه متاسفانه اکنون با حجم انبوهی از انباشت مرغ با وزن های بالا درسطح مرغداری های استان مواجه شدیم، گفت: متاسفانه اکنون بازار تابع عرضه وتقاضا هست و اکنون که قیمت با شیب کاهش مواجه شده، ضرو وزیان آن به سود تولیدکنندگان شده است. مهدی نژاد نوری تصریح کرد، البته نگاه انجمن صرف افزایش قیمت برای تولیدکننده نیست وازاینکه مصرف کننده نیز با کاهش قیمت ومنطقی راضی واقدام به خرید کند هم خوشحال وراضی هست.

وی گفت: الان در شرایط کنونی اقدامی که باید انجام شود پشتیبانی امور دام به عنوان یکی اززیرمجموعه های وزارت جهادکشاورزی که مسئولیت تامین و ذخیره سازی اقلام پروتئینی و عرضه آنها برای جلوگیری از نوسان قیمتی در زمان اوج مصرف را برعهده دارد ورود جدی برای خرید کند.

خرید تضمینی مرغ از مرغداران هفته آینده در مازندران

مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران گفت: شیوع کرونا به بسیاری از واحد‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی کشور خسارت زد، اما بخش کشاورزی بجز در بخش طیور و پرورش مرغ تاکنون خسارت چندانی از شیوع کرونا ندیده است.

عزیزالله شهیدی فر، با بیان اینکه شرکت پشتیبانی امور دام مازندران برای ساماندهی و تنظیم بازار داخلی، خرید مرغ را از هفته گذشته از کشتارگاه‌ها آغاز کرده است، افزود: ۱۳۰۰ تن مرغ تاکنون از کشتارگاه‌های استان به قیمت هر کیلوگرم ۱۲ هزار و ۹۰۰ تا ۱۳ هزار تومان خریداری شده است. وی گفت: خرید مرغ مازاد مرغداران ادامه دارد و شرکت پشتیبانی امور دام کشور هیچ محدودیتی در این خصوص ندارد.

مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران در خصوص مشکل کنونی مرغداران مازندرانی گفت: بر اساس قانون، شرکت پشتیبانی امور دام مرغ‌ها را باید از کشتارگاه‌ها خریداری کند، اما با توجه به شرائط پیش آمده برنامه خرید مرغ از مرغداران نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. او ادامه داد: بر اساس این برنامه که احتمالا فردا در کارگروه تخصصی استانی مصوب می‌شود شرکت پشتیبانی امور دام استان موظف است ۵۰ درصد خرید روزانه خود را از تولیدکننده مرغ و ۵۰ درصد را از کشتارگاه‌ها انجام دهد.

شهیدی فر گفت: روزانه تا ۲۰۰ تن مرغ مازاد اکنون از کشتارگاه‌های استان خریداری می‌شود که با تصویب این برنامه خرید روزانه ۱۰۰ تن سهم مرغداران و ۱۰۰ تن نیز سهم کشتارگاه‌ها خواهد بود. به گفته وی در این طرح مرغ زنده کیلویی ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ کشتار شده کیلویی ۱۳ هزار تومان خریداری می‌شود تا مشکلات مرغداران کمتر شود.

با توجه به مسائل مطرح شده هر چند خرید مرغ از مرغداران میتواند یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل باشد اما با توجه به میزان و سطح تولید مرغ درمازندران، به نظر می رسد این راهکار به طور موقت مشکل مرغداران را حل کند . صنعت تولید مرغ در مازندران نیازمند توجهی همه جانبه و دائمی است . توجهی که بحرانهای موقت تاثیری در رکود آن نداشته باشد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha