برگزاری نشست یک‌روزه بررسی تلفات پرندگان

برگزاری نشست یک‌روزه بررسی تلفات پرندگان

دوم بهمن ماه امسال اتفاقی رخ داد که به دنبال آن مرگ هزاران پرنده مهاجر را در میانکاله رقم زد.

روزگاری این تالاب پُر بود از هیاهو و آواز پرندگان اما در حال حاضر این تالاب غرق در سکوت شد و حتی پرندگانی که هستند نای آواز و هیاهو ندارند و در حزن و اندوه فرو رفتند.

 

از همان ابتدا که مرگ مشکوک پرندگان مهاجر اتفاق افتاد همه نگاه‌ها به سمت بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان رفت ولی پس از انجام آزمایش‌ها و نمونه‌برداری انجام شده حتی از آب تالاب مشخص شد دلیل بیماری سم بوتولیسم بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: کنترل و پایش منطقه توسط تیم‌های مشخص به‌صورت منظم و مستمر در حال انجام است.

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی افزود: ماموران دامپزشکی و محیط زیست مازندران در منطقه حضور دارند و امکانات و نیروها در این زمینه بسیج شده است.

وی تصریح کرد: تلفات به سمت شرق خلیج گرگان کشیده شده که همکاری خوبی بین ماموران دامپزشکی و محیط زیست استان‌های مازندران و گلستان وجود دارد.

براساس پیگیری تالاب میانکاله از ابتدا شرایط به‌گونه‌ای بوده که بحث شکار و تردد در آن ممنوع بوده و اگر قصد ورود در این تالاب را گردشگران داشتند باید به ماموران اطلاع می‌دادند ولی بلافاصله بعد از این موضوع تالاب قرنطینه اعلام شد که نخستین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری بود.

براساس ضوابط هر مکانی که شاهد تلفات غیرعادی باشیم قرنطینه اعلام می‌شود و این موضوع نخستین اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری است.

 

بحث شکار و قرنطینه شدن میانکاله از موضوعاتی بود که از همان ابتدا بعد از تلفات غیرعادی اعلام شد و در دستور کار قرار گرفت.
 
علیرضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور که در پل این اتفاق ستاد مدیریت بحران استان مازندران منطقه میانکاله را بعد از مرگ‌ومیر پرندگان قرنطینه کرده و هر نوع ورود و خروجی به آنجا ممنوع است.

 رئیس سازمان دامپزشکی همچنین اعلام کرد: وظیفه محافظت از ورود و خروج افراد با سازمان دامپزشکی نیست و نیروی انتظامی و یگان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های متولی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صید و شکار در این منطقه ممنوع است.

شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ایران، روز چهارشنبه نهم بهمن‌ماه علت مرگ‌ومیر گسترده پرندگان مهاجر در میانکاله را ابتلا به بیماری «بوتولیسم» اعلام کرد.

اسماعیل کهرم فعال محیط زیست در این‌باره گفت: مرگ و میر این پرندگان نشانه‌های عمدی بودن دارد و دستی در کار بوده و این حوادث در گذشته هم اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه شائبه ریخته شدن سم در تالاب میانکاله قوی است و مرگ پرندگان ربطی به تغذیه آنها به بوتولیسم ندارد، گفت: به قدری سابقه سم ریختن در آب زیاد است که شکارچیان به اداره کل محیط زیست می‌روند و می‌گویند این محیط‌بان را عوض کن، چون با شکارچیان بدرفتاری می‌کند. وگرنه سم می ریزیم!

این فعال زیست محیطی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ هزار پرنده فلامینگو، آوست، پلیکان و ... از بین رفته‌اند. چه کسی باید پاسخگوی این حجم از مرگ و میر پرندگان باشد؟ برای آن که پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود، به بهانه سم بوتولیسم، موضوع را لاپوشانی کرده‌اند.

 

کهرم درباره شیوه دفن پرندگان میانکاله هم گفت: شیاری کندند، پرندگان را داخل آن انداختند و روی آنها آهک ریختند که به آن دفن بهداشتی می‌گویند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در مورد آخرین وضعیت میانکاله و پرندگان تلف شده، اظهار کرد: حجم تلفات بسیار کم شده ولی ماموران دامپزشکی در منطقه حضور دارند تا در صورت مشاهده تلفات نسبت به جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدام کنند. 

حسین رضوانی گفت: با توجه به این اتفاق از روز نخست صید را ممنوع اعلام کردیم و قرنطینه اعلام شد ولی برخی به این مسائل توجهی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار تلفات را به‌صورت دقیق اعلام کرد به‌این دلیل که تلفات متغیر بوده است، تصریح کرد: علت مرگ پرندگان میانکاله طبق آخرین خبر همان بوتولیسم است.

به گزارش فارس، درحالی این مسائل مطرح می‌شود که مهم‌ترین مرگ پرندگان بوده که درحال حاضر سکوتی حزن‌انگیز میانکاله را در برگرفته است و لازم است هرچه سریع‌تر دلیل این مرگ مشکوک اطلاع‌رسانی شود تا دیگر شاهد تکرار حوادث این چنینی نباشیم.

 

قرار است روز چهارشنبه نشست یک‌روزه بررسی همه جانبه رخداد تلفات پرندگان وحش تالاب میانکاله از ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۷ اسفندماه سال جاری با حضور «دکتر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور به همراه مسؤولان و کارشناسان مرتبط سازمانی، در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران واقع در ساری، خیابان شهبند برگزار شود که امیدواریم علت این حادثه با بررسی مستندان به‌صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود.

اخبار مرتبط

فاجعه تلفات پرندگان در جنجال کرونا گم شد مرگ «پرلا»ها ادامه دارد

تلفات پرندگان وحشی در میانکاله روند کاهشی یافت

تداوم تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله

0 نظر

ارسال نظر

capcha