عملیات نجات کوهنورد شیرازی در علم کوه مازندران بدون نتیجه متوقف شد

عملیات نجات کوهنورد شیرازی در علم کوه مازندران بدون نتیجه متوقف شد

چهارشنبه نهم بهمن ۹۸ کوهنوردان شیرازی به نام های محمدجواد رحیمیان و جواد اسمی  برای صعود به قله چهار هزارو ۸۵۰ متری علم کروه به منطقه کلاردشت مازندران رفتند.

یازدهم بهمن اعلام شد که محمد جواد رحیمیان به دلیل شرایط نامساعد جوی در علم کوه ناپدید شده است.

قله علم کوه با ارتفاع چهار هزار و ۸۵۰ متر در مرکز رشته کوه تخت سلیمان کلاردشت در غرب مازندران قرار دارد. این قله بعد از دماوند که پنج هزار و ۶۷۱ متر ارتفاع دارد ، دومین قله مرتفع ایران به شمار می رود.

دیواره ای که در دامنه شمالی قله علم کوه قرار دارد نیز جزو فنی ترین و سخت ترین مسیرهای سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور محسوب می شود.

این منطقه با بیش از ۴۵ قله بالای چهار هزار متر و داشتن یخچال های متعدد ، برف چالها و دیواره هایش مشهورترین ارتفاعات ایران و نامی آشنا برای کوهنوردان داخلی و خارجی است.

شرایط سخت منطفه با وجود مه غلیظ و فرو ریختن احتمالی بهمن، کار را برای جست و جو ی کوهنورد شیرازی سخت کرده بود با این حال تیم هلال احمر کلاردشت و تیم اعزامی ازاستان فارس  با استفاده از چندین پرواز بالگرد در این منطقه عملیات را آغاز و عکسبرداری کردند.

هلال احمر کلاردشت: عملیات متوقف شد

مسوول هلال احمر کلاردشت شنبه 19 بهمن 98 در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از توقف عملیات جست و جو برای یافتن کوهنورد شیرازی سخن گفت و ادامه داد: با وجود چندین پرواز بالگرد های این سازمان متاسفانه هیچ سر نخی از این کوهنورد دیده نشد.

کردگار محمودی افزود: با وجود اینکه چندین تصویر از منطقه گرفته شده اما همچنان نشانه ای از جواد رحیمیان نیست و بنظر می رسد با وجود شرایط بد آب و هوایی  در این فصل و ریزش مدام بهمن ها این کوهنورد گرفتار بهمن شده و یا در زیر یخچال ها گیر کرده است.

وی اضافه کرد: این کوهنورد برای صعود مسیر بدی را انتخاب کرده است و امکان اعزام کوهنوردان خبره به قله وجود نداشت و در صورتی که در این شرایط آب و هوایی  اعزام می شدند امکان دادن  تلفات بسیار زیاد بود .

محمودی ادامه داد: امروز شنبه در منطقه با بارش  شدید برف که  حتی تا ارتفاع یک متر خواهد رسید مواجه هستیم و باید صبر کنیم تا شرایط آب و هوایی منطقه خوب شود و ببینم چه کار باید کرد.

مسوول هلال احمر کلاردشت بیان داشت: همچنین خانواده جواد رحیمیان که در کلاردشت حضور یافته بودند این شهر را ترک و به شیراز باز گشته اند.

صعود زمستانی  به علم کوه ۶۳ سال پیش انجام شد

فرماندار کلاردشت سیزدهم بهمن ماه به ایرنا گفته بود این دو کوهنورد از  مسیر گرده آلـمان ها حرکت کردند و پس از رسیدن به جان پناه منطقه  " خرسان " شب را تا صبح در آن منطقه سپری کردند و حوالی ساعت ۹ صبح  پنجشنبه دهم بهمن ماه  از هم جدا شدند که یکی از آن ها به مقصد رسید ولی از سرنوشت دیگری خبری نیست. 

کامران پولادی افزود: مسیری که این دو کوهنورد طی کرده اند بسیار خطرناک و بهمن گیر است و به گفته پیشکسوتان کوهنوردی در این منطقه ، نخستین صعود زمستانی  از این مسیر در سال ۱۳۳۷ انجام گرفت و تاکنون دیگر تکرار نشده بود.  

اطلاعیه هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس

اما هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی فارس طی اطلاعیه ای که در اختیار ایرنا قرار گرفت آورده است :  بر حسب وظیفه انسانی این هیات به محض اطلاع از حادثه پیش آمده برای جواد رحیمیان کوهنورد شیرازی، تشکیل جلسه داد و مقرر شد تیم ۱۰ نفره کوهنوردی استان که تجربه هیمالیا نوردی داشتند با سرپرستی  نصرالله کشاورزی به منطقه اعزام شوند.

در ادامه آمده است : با توجه به اینکه حادثه پیش آمده در استان مازندران بوده، لذا از لحاظ تشکیلات اداری و قانونی تیم فارس  به عنوان تیم رسمی جست و جو و نجات هلال احمر مورد موافقت مسوولان هلال احمر فارس قرار نگرفت با این حال  به دلیل مسائل انسان دوستانه و با مسئولیت خودشان به منطقه اعزام شدند.

این اطلاعیه افزوده است:  بارش برف در روزهای عملیات و احتمال بالای ریزش بهمن در منطقه، امکان امداد زمینی را از کلیه تیم‌ها سلب کرده بود وبا وجود تلاش برای امداد هوایی  توسط سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور با انجام چندین سورتی پرواز طی سه  روز متوالی و در چندین نوبت جست و جو و تصویر برداری دقیق، متاسفانه به دلیل عدم رویت شواهد و آثاری هرچند جزیی ازکوهنورد شیرازی، عملیات در شامگاه پانزدهم ۱۵ بهمن ماه بدون نتیجه ماند.

روایت هیمالیا نورد شیرازی  از علم کوه

آرمان شهپری هیمالیانورد شیرازی که به همراه تیم ۱۰ نفره فارس به علم کوه اعزام شده بود شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: پس از اطلاع از این موضوع  جلسه ای در شیراز تشکیل و تصمیم گرفته شد تیم ۱۰ نفره فارس به علم کوه اعزام شود.

وی ادامه داد: با  وجود اینکه سه روز در منطقه علم کوه بودیم و چندین تصویر از قله را مشاهده کردیم  اما هیچ نشانه از این کوهنورد شیرازی بدست نیامد.

شهپری اضافه کرد: قطعا اگر نشانه ای از این کوهنورد بدستمان می رسید حتما به قله صعود می کردیم که این امر هم با توجه به شرایط سخت منطقه ریسک بزرگی داشت با این حال به دلیل مسائل انسان دوستانه اگر اثری وجود داشت برای صعود دریغ نمی کردیم.

فاتح قله ۸ هزارو ۱۶۳ متری کوه مانسلو از سلسه های کوه‌های هیمالیا ادامه داد: قله علم کوه یکی از تکنیکال ترین کوهای ایران است و با وجود دیوارهای سخت ، یخچال ها و ریزش بهمن مسیر های سختی را باید طی کرد تا به قله رسید اگرچه مسیر های راحتی هم برای صعود وجود دارد که باید با ان اشنا بود.

صعود زمستانی و تخلیه هیجان برای کوهنوردان 

شهپری در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود شرایط بد آب و هوایی کوهنوردان اقدام به صعود زمستانه می کنند، افزود : کوهنوردان همیشه دنبال این هستند که به رکورد های بالا در شرایط سخت برسند به همین دلیل است که صعود زمستنانی را انتخاب  می کنند که جذابیت های خاص خود را دارد اما نیاز به تبحر و سابقه هم دارد تا این هیجان را با صعود به قله مورد نظر را تخلیه کند.

هیمالیا نورد شیرازی ادامه داد: برخی از کوهنوردان به دنبال صعود تابستانه هستند و برای خود کافی می دانند اما برخی دیگر دنبال کسب تجربه های نا شناخته ای هستند و صعود های زمستانی را انتخاب می کنند که همیشه خطر آفرین نیستند، اگر موارد ایمنی رعایت شود حادثه ای شکل نخواهد گرفت و اگر هم دچار مشکل شدیم حتما نکات ایمنی را رعایت نکرده و از چارچوب خارج شده ایم.

شهپری اضافه کرد: کوهنوردان اگر موارد ایمنی را رعایت کنند در بدترین شرایط هم می توانند به فتح قله برسند همانگونه که بسیاری از کوهنوردان ایرانی و شیرازی موفق به صعود به قله های سخت هیمالیا و آن هم در صعود زمستانی شدند.

وی گفت: متاسفانه کوهنوردان شیرازی که می خواستند به قله علم کوه صعود کنند نه مجوزی داشتند و نه اطلاعی به دیگر کوهنوردان هیات کوهنوردی فارس دادند.

شهپری اظهار امیدواری کرد پس از اینکه شرایط مساعد آب و هوایی در منطقه علم کوه مساعد شد بتوان دوباره عملیات جست و جو را آغاز کرد.

 

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha